وزارت کشور عراق عراق امروز چهارشنبه از دستگیری فرمانده گردان گروه تروریستی داعش با نام « کریم عبد الله مالح» در جنوب بغداد پایتخت عراق خبر داد.

هسته اطلاع رسانی امنیتی وزارت کشور عراق در بیانیه ای اعلام کرد: آژانس اطلاعات و تحقیقات فدرال عراق در وزارت کشور توانست متهم داعشی با نام کریم عبدالله مالح را که از فرماندهان داعش و تحت تعقیب بود در عملیاتی دقیق دستگیر کند.

بنا بر این بیانیه فرد دستگیر شده در زمان به دام افتادن فرماندهی گردانی از داعش در بخش موسوم به «ولایت جنوب بغداد» و مسئولیت سه تیم عملیاتی فعال داعش را بر عهده داشت.

انفجار خودروی ارتش در جرف النصر، بمب گذاری در کاروان ارتش عراق و نیز چندین مورد حمله به نیروهای امنیتی، مشارکت در انفجار خودروی یک تروریست انتحاری (عملیات جسر الفاضلیه در استان بابل) و حمله های پراکنده با سلاح های مختلف به افراد ارتش در جسر الفاضلیه بخشی از جنایت های این تروریست دستگیر شده است.

عثمان الغانمی وزیر کشور عراق این موفقیت را به نیروهای تحت امر حود تبریک گفته است و به دام افتادن مالح را سیلی محکمی بر صورت داعشی ها خوانده است.

پیش تر؛ روز پنجشنبه گذشته، سازمان الحشد الشعبی اعلام کرد که مسئول انتقال عناصر تروریستی داعش در منطقه «الطارمیه» واقع در شمال بغداد پایتخت دستگیر شد.

معاون اطلاعات سازمان الحشد الشعبی در بیانیه ای اعلام کرد که بر اساس داده های دقیق و مستند اطلاعاتی و پس از اخذ مجوزهای قضایی، مسئول انتقال تروریست های داعشی دستگیر شد.

بر اساس این گزارش، در عملیات دستگیری این تروریست، سلاح، مهمات و تجهیزات مخفی در نزدیک خانه او نیز کشف و ضبط شد.

الحشد الشعبی در این بیانیه اعلام کرده که عملیات دستگیری عامل انتقال و جا به جایی عوامل داعش با هماهنگی ارتش عراق و  تیپ ۵۹ در الطارمیه انجام شده است.

در دوشنبه گذشته نیز، نخست وزیر عراق از دستگیری معاون سرکرده گروه تروریستی داعش در خارج از مرزهای این کشور خبر داده بود.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در توئیتی نوشت که نیروهای امنیتی عراق «سامی جاسم الجبوری» جانشین ابوبکر البغدادی سرکرده به هلاکت رسیده داعش را دستگیر کردند.

در این توئیت آمده است: درحالی که چشمان تیزبین دلاوران ما در نیروهای امنیتی برای حفاظت از انتخابات بیدار بود، بازوی اصیل آنها در سرویس اطلاعاتی یکی از دشوارترین عملیات اطلاعاتی را در خارج از مرزها برای دستگیری سامی جاسم الجبوری، ناظر مالی داعش و معاون ابوبکر بغدادی سرکرده به هلاکت رسیده گروه تروریستی داعش اجرا کردند.

پسماندهای گروه تروریستی داعش با وجود شکست سال ۲۰۱۷ همچنان در برخی استان های شمالی، شرقی و غربی عراق حضور دارند و هرازگاه دست به اقدام های تروریستی می زنند.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی «داعش» را اعلام کرد اما عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند.

نیروهای امنیتی عراق برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود عناصر تروریستی تلاش می‌کنند.