چه زمانی تزریق تک دُز واکسیناسیون بهتر از دو دُز است؟

27

1400/7/28

19:18


این روزها هیاهوی زیادی در خصوص اهمیت کامل کردن واکسیناسیون با دو دوز و در برخی موارد حرکت به سوی دوز سوم در جهان وجود دارد. اما نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که بسته به منطقه، جمعیت و دسترسی مناسب به واکسن، استراتژی واکسیناسیون بایستی تغییر یابد.

چه زمانی تزریق  تک دُز واکسیناسیون بهتر از دو دُز است؟

به گزارش بهداشت نیوز، در بسیاری از نقاط جهان، عرضه واکسن کووید 19 همچنان عقب تر از تقاضا برای این واکسن است. با این وجود به نظر می رسد استراتژی کشورهای مختلف در این خصوص متفاوت است. برای مثال، با آن که اکثر واکسن های توسعه داده شده برای غلبه بر کووید 19 به صورت رژیم دو دوزه طراحی شده اند، برخی از کشورها مانند کانادا ترجیح می دهند واکسیناسیون را تا جایی که امکان دارد با همان یک دوز پیش ببرند.

بنابر نتایج پژوهشی که اخیرا در نشریه معتبر Chaos منتشر شده است، محققانی از مدرسه مالی و مدیریت فرانکفورت آلمان و دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس نشان داده اند که اجرای یک کمپین واکسیناسیون موسوم به «پرایم فرست» بهتر می تواند از شیوع ویروس کرونا جلوگیری نماید.

کمپین فوق بر این موضوع تاکید دارد که ما ابتدا بایستی یک دوز واکسن را به بیشترین افراد ممکن در جامعه تزریق کنیم و پس از آن، دنبال ادامه واکسیناسیون با دوز دوم برویم.

 این در حالی است که در روش دیگری که به «پرایم بوست» معروف است، واکسیناسیون کامل افراد با دو دوز مطرح است، حتی اگر این واکسیناسیون افراد بسیار کمتری از جامعه را بر بگیرد.

به گفته مجریان این تحقیق، «اگرچه از نظر ایمنی شناسی، سناریوی تقویت اولیه یا پرایم بوست، در کل، برتری قابل توجهی دارد، اما به نظر می رسد در شرایطی که در مکان خاصی تحت محدودیت های تأمین واکسن قرار داشته باشیم، اجرای سناریوی پرایم فرست مزایای بسیار زیادی را برای جلوگیری از گسترش عفونت به وجود خواهد آورد».

آن ها که پژوهش خود را بر اساس علم مدل سازی انجام داده اند، تاکید می کنند که اجرای سناریوهای تک واکسنه در مناطقی با کمبود واکسن، می تواند به نجات جان انسان های بیشتری بینجامد.

با این حال، استراتژی واکسیناسیون را بایستی مطابق با شرایط هر منطقه و بسته به نیاز به یکی از دو مورد فوق تغییر داد تا سود بیشتری را نصیب وضعیت سلامت جوامع گرداند.

بنابر اظهار مجریان این پژوهش، «همچنان که جامعه علمی، آرام آرام داده های بیشتری را در مورد واکسیناسیون علیه بیماری کووید 19به دست می آورد، دانشمندان امیدوارند با استفاده از مدل فوق بتوانند نتایج کاربردی تری را برای کارشناسان بهداشت عمومی و سیاست گذاران برای اجرای نوع صحیح واکسیناسیون فراهم آورند».

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو