بیماری رایج و مخفی که سلامت زنان را تهدید می‌کند

45

1400/7/28

20:21


رحم در بخش تحتانی شکم زنان قرار دارد و شامل لوله ‌های فالوپ، زهدان، دهانه‌ و تخمدان ‌ها می ‌شود. در صورتی که هر یک از بخش های این عضو دچار عفونت شود به آن عفونت رحم گفته می شود.

بیماری رایج و مخفی که سلامت زنان را تهدید می‌کند

به گزارش بهداشت نیوز، عفونت رحم یک بیماری بسیار رایج در جهان بوده و سالانه تعداد زیادی از زنان به آن مبتلا می‌ شوند. در این بیماری، عفونت باعث از هم گسیختگی و تخریب بافت ها شده و متاسفانه در بیشتر مواد روند رشد و توسعه  بیماری به صورت مخفی است. به گفته پزشکان، دلایل متعددی برای انتقال عفونت و عوامل بیماری زا به رحم وجود دارد که از آن جمله می توان به  ابتلا به عفونت پس از زایمان یا بعد از سقط جنین، انتقال بیماری از طریق خون، تماس جنسی و... اشاره کرد.

انجمن پزشکی آمریکا در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیده است که عفونت رحم در دختران نوجوانی که در سنین پایین ازدواج می کنند یا رابطه جنسی دارند رو به افزایش است. ممکن است نا آگاهی نوجوانان دلیل این روند افزایشی باشد. 

 محققان دانشگاه فدرال پارانای برزیل در پژوهش های جدید خود، وجود  ارتباط مستقیم بین  استفاده از دستگاه آی یو دی برای جلوگیری از بارداری و عفونت رحم و دستگاه تناسلی را ثابت و توصیه کرده اند که بهتر است زنان از روش های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده کنند تا خطر عفونت های رحمی در آن ها کاهش پیدا کند. 

علائم عفونت رحم

متاسفانه در بسیاری از موارد، برخی از زنان مبتلا به عفونت رحم، هیچ نشانه‌ یا علائم خاصی را احساس نمی ‌کنند هر چند در گروهی از افراد، این بیماری با نشانه هایی همراه  است. مهمترین  علائم عفونت رحم عبارت اند از: احساس درد در ناحیه‌‌ تحتانی شکم، احساس درد در ناحیه‌ فوقانی شکم، تب، احساس درد در هنگام رابطه جنسی، خونریزی نامنظم، احساس درد هنگام دفع ادرار، افزایش ترشحات واژینال بدبو و احساس خستگی مزمن.

به طور کلی عفونت رحم می‌ تواند موجب دردهایی در سطح اندک یا متوسط شود، اما در برخی زنان این درد بسیار شدید است و با علائم دیگری از قبیل درد شدید و آزاردهنده در لگن،حالت تهوع و استفراغ، رنگ پریدگی غیرعادی ، احساس گیجی و منگی و تب شدید همراه خواهد بود. 

پیشگیری و درمان

معمولا پزشک معالج برای تشخیص عفونت در ناحیه‌ رحم از آزمایش ‌هایی چون معاینه‌ دهانه‌ رحم، آزمایش ناحیه‌ لگن و دستگاه تناسلی استفاده کرده و  در صورت وجود نشانه‌ هایی چون خون، بیمار باید برای وجود برخی بیماری ها همچون سرطان معاینه شده  و گرفتن آزمایش ادرار نیز در تشخیص این عارضه بسیار مهم و نتیجه بخش است.
به گزارش سیناپرس، در صورت تشخیص وجود عفونت در رحم،  پزشک روند درمان را بر اساس شرایط بیمار و پیشرفت عفونت آغاز می کند. در صورت گستردگی بیماری، پزشک بر اساس شرایط و برای بررسی بهتر بخش های داخلی، روش های بررسی و نمونه گیری از جمله  سونوگرافی لگن، بیوپسی آندومتر و لاپاروسکوپی را تجویز می کند. 

معمولا پزشکان برای درمان عفونت های باکتریائی رحم از آنتی بیوتیک استفاده می ‌کنند. در آغاز فرآیند درمان با آنتی بیوتیک ها، احتمال از بین‌ رفتن نشانه‌ های عفونت وجود دارد، اما بیمار نباید مصرف داروها را قطع کرده و بر اساس تجویز پزشک حتما همه داروهای را در زمان مقرر و تا پایان روند درمان، مصرف کند. درصورت درمان نشدن به ‌موقع عفونت رحم، مشکلات بسیاری برای بیمار از جمله  نا باروری، ناتوانی در نگهداری جنین و بارداری خارج از رحم پیش خواهد آمد.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو