روایت مهناز چترفیروزه از جدیدترین ترجمه کتاب و کالکشن خود در حوزه مد و لباس | طراحان در چرخه تولید مظلوم هستند

79

1400/7/29

01:31


مهناز چترفیروزه، طراح لباس می‌گوید در حال ترجمه کتابی است که همواره دغدغه او بوده و به ابعاد رسانه‌ای لباس و پیام‌رسان بودن پوشش افراد می‌پردازد.

روایت مهناز چترفیروزه از جدیدترین ترجمه کتاب و کالکشن خود در حوزه مد و لباس | طراحان در چرخه تولید مظلوم هستند

گروه مد و لباس هنرآنلاین: مهناز چترفیروزه از فعالان عرصه مد و لباس در حوزه طراحی و اجرا، درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: رشته دانشگاهی من در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در ارتباط با رسانه بوده و به همین دلیل از زمان ورود به حوزه مد و لباس به ویژه در بخش طراحی، همواره سعی بر آن داشتم لباس را از منظر رسانه‌ای بودن مورد ارزیابی و بررسی قرار دهم.

او در ادامه افزود: طی سال‌هایی که در فرهنگستان هنر مشغول به فعالیت بودم و به طور جدی روی مقوله پوشاک و هنرهای وابسته به آن کار کردم، این نکته را به خوبی دریافتم که لباس فارغ از جنبه‌های کاربردی و خاصیت پوشانندگی، به عنوان یک رسانه در وهله نخست می‌تواند معرف ویژگی‌های فرهنگی، طبقه اقتصادی اجتماعی و فردی افراد باشد و درنتیجه به شکل قابل توجهی می‌توان به این موضوع به شکلی علمی و تجربی ورود کرد که لباس به شدت دارای ویژگی‌های رسانه‌ای است و در هر جمعی تا چه میزان می‌توانیم از پوشش خود به عنوان رسانه بهره بریم.

این طراح لباس و کارشناس رسانه از ترجمه کتابی با همین مضمون در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: کتابی نوشته پروفسور بُن جامعه‌شناس در دست ترجمه دارم که به طور مستقیم به همین موضوع ورود کرده و لباس را به عنوان یک وسیله ارتباطی از جنبه‌های گوناگون مورد توجه قرار داده که امیدوارم با اتمام مراحل ترجمه طی دو سه ماه آینده، این کتاب را به چاپ برسانم البته در بخش‌هایی از این کتاب، برخی مطالب شامل گفتگوهایم با طراحان لباس را هم ضمیمه خواهم کرد که طی سال‌های متمادی در قالب تحقیقات میدانی حاصل شده‌اند.

چترفیروزه همچنین به اجرای یک پروژه طراحی لباس با الهام از رمان «بر باد رفته» اشاره و تصریح کرد: منبع الهام من، یکی از لباس‌های شخصیت اصلی این رمان یعنی اسکارلت اوهارا بود که با استفاده از یک پارچه پرده‌ای، لباسی فاخر دوخته و برتن داشت. در عین حال آنچه ایده این پروژه را تقویت کرد، مهاجرت یکی از دوستانم از ایران و در نتیجه فروش وسایل منزلش از جمله پرده‌هایش بود که به شکلی منحصربفرد قابلیت تبدیل شدن به لباس‌هایی زیبا و فاخر را داشتند.

او گفت: به هر روی ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کند و با توجه به مقوله مهم گرانی پارچه از یک سو و لزوم توجه به گسترش فرهنگ مصرف گرایی و همچنین تأکید بر کاهش خطرات صنعت فشن بر روی محیط زیست، از منظر بازطراحی و بازیافت نیز به این ایده ورود کردم.

این طراح لباس در خاتمه گفت: البته یکی از نکات بسیار مهمی که در پس طراحی چنین مجموعه‌هایی مورد توجه قرار دارد، تأکید بر این واقعیت تلخ است که طراحان لباس در چرخه تولید بسیار مظلوم هستند و به ویژه با نبود قانون کپی رایت در کشورمان به کرات حقوقشان در معرض پایمال شدن قرار دارد که البته طی سال‌های اخیر، حرکت جهانی صنعت فشن نشان داد که نقش طراحان به شکلی پر رنگ در مسیر مد سازی به چشم می‌خورد و غفلت از این بخش، به جریان تولید و توزیع محصول نهایی نیز لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو