موج اپیدمی آنفولانزا در راه است؟

70

1400/7/29

09:04


رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: اتفاقی که شاید امسال نگرانش باشیم این است که پارسال بیماری آنفلوانزا در جامعه چرخشی نداشته، اما امسال بسیاری از افراد به آن حساس هستند و شاید یک موج اپیدمی آنفلوانزا را در پیش داشته باشیم.

موج اپیدمی آنفولانزا در راه است؟

به گزارش بهداشت نیوز، مسعود ضیایی اظهار کرد: بیماری آنفلوانزا از قدیم درگردش بوده که در فصل سرما تشدید می‌شود؛ همیشه افرادی که حساس تر بودند به نوعی به این بیماری مبتلا می‌شدند و بیماری شدیدتری داشتند برای پیشگیری از آن واکسن آنفلوانزا را داشتیم که سوش‌های شایع سال قبل را پوشش می‌داده و تصور بر این بوده که با این کار می‌شود تا حدی جلوی آنفلوانزای فصلی را در افرادی که حساس تر هستند گرفت .

وی افزود: سال گذشته متاسفانه به علت کمبود واکسن عده بسیاتر کمی واکسینه شدند؛ از طرفی به خاطر مراقیت‌های شدید و رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک بخاطر شرایط خاص کرونا، کمترین موارد آنفلوانزا را داشتیم و خوشبختانه مشکلی پیش نیامد.

این متخصص عفونی گفت: یکی از دلایل موج اپیدمی این است که پارسال این چرخش نبوده و ایمنی نسبی ایجاد نشده و باتوجه به واکسیناسیون که انجام شده و عده زیادی واکسن دریافت کردند شاید مانند قبل پروتکل‌ها را رعایت نکنند و چون راه انتقال آنفلوانزا قطرات تنفسی است؛ آنفلوانزا چرخش پیدا کند و باعث ابتلای بسیار شود.

ضیایی با توصیه به اینکه واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر مطابق سال‌های گذشته تزریق شود، افزود: زمان تزریق آنفلوانزا اواخر تابستان در نیمه دوم شهریور و بهترین زمان آن در فصل پاییز و اوایل پاییز است.

چه کسانی لازم است واکسن را دریافت کنند؟

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند اظهار کرد: کارکنان سیستم بهداشت و درمان، دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی و کسانی که با بیماران سر و کار دارند؛ کارمندان و کارکنان دامپزشکی، نیروی انتظامی، کسانی که نقص ایمنی دارند، بیماران خاص و صعب العلاج، کارکنان مراکز نگهداری سالمندان، تمام افرادی که بالای ۶۵ سال هستند، زنان باردار تا دو هفته بعد از زایمان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند مانند بیماری‌های ریوی و آسم، قلبی، کلیوی، دیابت ، کودکان ۶ ماه تا 8 سال که به خاطر بیماری قرص آسپرین دریافت می‌کنند، باید این واکسن را دریافت کنند.

ضیایی با بیان اینکه افراد چاق و مسافرین کشورهای خارج در اولویت تزریق واکسن هستند، تصریح کرد: اگر به هر دلیلی کسی می‌خواهد واکسن بزند و در سن ۶ ماه تا ۸ سال است باید دو نوبت در فاصله یک ماه تزریق کند و اگر سال گذشته دو نوبت را دریافت کرده و زیر هشت سال است امسال دریافت یک نویت کافی است.

این متخصص عفونی اظهارکرد: دز این واکسن نیم سی سی است و برای سنین متفاوت فرقی نمی‌کند؛ اکنون تمام دز تزریق می‌شود؛ واکسن آنفلوانزا سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی است؛ فرقشان در این است که سه ظرفیتی، دو سوش تایپa ، یک سوش تایپ b را پوشش می‌دهد و چهار ظرفیتی دو سوش تایپ  a و b  را پوشش می‌دهد.

فاصله واکسن آنفلوانزا با واکسن کرونا

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: اگر مبتلا به کرونا شدید حداقل دو هفته‌ای باید فاصله باشد تا بتوانید واکسن آنفلوانزا را دریافت کنید؛ اگر کرونا ندارید و  می‌خواهید واکسن کرونا و آنفلوانزا بزنید، فاصله یک هفته کفایت می‌کند و حتی همزمان می‌شود تزریق کرد، اما شاید عوارض بیشتری داشته باشد بنابراین با فاصله بهتر است.

ضیایی افزود: دز سوم واکسن کرونا برای کسانی که نقض ایمنی دارند، بیماران خاص و کارکنان سیستم بهداشتی تصویب شده و در استان نیز تزریق آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا حتماً باید در دست صورت گیرد و بهتر است در دست مخالف غالب تزریق شود، افزود: این واکسن عوارض خفیفی چون خارش، سوزش و درد محل تزریق دارد.

ضیایی با اشاره به موارد منع واکسن گفت: کسانی که آلرژی شدید به واکسن و ترکیبات آن دارند و  افراد دارای سابقه بیماری گیلن‌باره در طی شش هفته پس از دریافت واکسن آنفلوانزای قبلی و افرادی که حساسیت شدید به تخم مرغ  دارند باید با نظر پزشک اقدام به دریافت واکسن کنند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند خاطرنشان کرد: کسانی که واجد شرایط هستند واکسن را تهیه و تزریق کنند و درعین حال مراقبت‌ها برای کرونا خصوصا در پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران جدی باشد.
منبع: ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو