تایید موج ششم در کهگیلویه و بویراحمد

32

1400/7/29

13:56


تایید موج ششم در کهگیلویه و بویراحمد

سلامت نیوز:در شرایطی که موج ششم، در اولین استان کشور تایید شد و شرایط کرونا روزبه‌روز با سردتر شدن هوا وخیم‌تر می‌شود، تنها راهکار مقابله با موج ششم، واکسیناسیون حداکثری در میان مردم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی در این شرایط برای چندمین بار،‌ جمعی از شهروندان مخالف واکسن کرونا، مجددا در مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده و شعارهایی علیه واکسیناسیون سر دادند. آنها همچنین پلاکاردهایی علیه صدور مجوز اضطراری واکسن‌ها و تزریق واکسن اجباری به همراه داشتند. هر چند که همواره عده‌ای محدود از شهروندان در این تجمعات شرکت می‌کنند، اما این چندمین بار است که تجمع آنها حاشیه ساز می‌شود، پیش از این نیز عده‌ای از شهروندان تهرانی مقابل وزارت بهداشت تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند و پس از آن در شهرهایی نظیر بابل نیز این اتفاق رخ داده بود.

هیچ کسی منطق دقیق آنها را برای مخالفت با واکسیناسیون نمی‌داد و حتی کارشناسان نیز در گفت‌وگو با «آرمان ملی» از خواسته آنها ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند، اما روز گذشته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: «کسانی که عامدانه علیه واکسیناسیون تبلیغ می‌کنند، قطعا جان مردم را به خطر می‌اندازند.»

محمد مهدی گویا در ادامه صحبت‌هایش خاطر نشان کرد: «سیاست وزارت بهداشت در امر واکسیناسیون سیاستی اقناعی بوده و در همه انواع واکسن‌هایی که تاکنون برای سنین مختلف در سالیان گذشته و در حال حاضر تزریق شده یا می‌شود، اجباری در کار نبوده است. کسانی که عامدانه تبلیغ بر عدم واکسیناسیون می کنند، بدانند باید پاسخگو باشند چون با جان مردم بازی می‌کنند.» وی ضمن اشاره به آمار بستری و فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور عنوان کرد: «بیشتر کسانی که به مرحله شدید بیماری رسیدند و یا متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند، افرادی هستند که واکسن نزده‌اند و این موضوع نشانگر تاثیر گذاری واکسن است.»


عقایدشان بعضا خنده‌دار است
در این شرایط حمید سوری، عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا درباره تجمعات ضد واکسن معتقد است: «کسی نمی‌داند خواسته و عقاید افرادی که مخالف واکسیناسیون عمومی هستند، چیست، اما یکی از بزرگترین معضلات ما در شرایط کنونی این است که ما باید از هر‌گونه دو گانه‌سازی و اختلاف پرهیز کنیم و صرفا هدف ما کنترل اپیدمی باشد.

متاسفانه درج شایعات و ابهامات و رفتار تعداد معدودی از افراد که شاید از انگشتان یک دست هم کمتر هستند و دست به اقدامات اعتراضی نسبت به واکسیناسیون می‌زنند، مردم را دچار ابهام می‌کند. مشخص نیست که منطق آنها چیست و شاید خودشان هم نمی‌دانند که به سلامت کشور ضربه و به ادامه شیوع در کشور کمک می‌کنند. اگر من وزیر بهداشت بودم به این افراد می‌گفتم چرا در خیابان جمع می شوید!

آنها را در یک سالن همایش با رعایت پروتکل‌ها و با حفظ فاصله جمع می‌کردم و می‌گفتم که حرف حساب شما چیست؟ عقاید برخی از آنها یا مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، بعضا خنده‌دار است، برخی می‌گویند که واکسن باعث عقیم شدن فرد می‌شود و در یک مورد از من سوال شد آیا واکسن باعث خواهد شد ما زامبی شویم!؟ این حرف‌ها، خرافات و حرف‌های غیر علمی چه منشاء و با چه هدفی نشر داده می‌شود؟‌»


موج ششم کرونا در کشور
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، ۱۱هزار و ۷۷۰ بیمار جدید کووید ۱۹ از سه شنبه تا چهارشنبه (28 مهر) در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۶۲ تن نیز جان خود را از دست دادند و در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. در این شرایط وزیر بهداشت از قطعی بودن موج ششم کرونا در آبان ماه خبر داد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز اعلام کرد که موج ششم در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع شده است.

پرویز یزدان‌پناه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، اعلام کرد: «روند صعودی کرونا در شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه، دنا و چرام حاکی از آغاز شیوع پیک ششم در استان کهگیلویه و بویراحمد است. با آغاز موج ششم، مردم باید از شرکت در تجمعات خودداری کنند و کسانی که واکسن نزده‌اند هر چه سریع‌تر برای واکسیناسیون مراجعه کنند تا تعداد بیماران بستری و مرگ و میر در این استان به حداقل برسد.»

همچنین مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز افزایشی شدن آمار مراجعه به مراکز شانزده ساعته در شهرهای‌ استان فارس را به صدا درآمدن زنگ خطر آغاز موج ششم کرونا در این استان خواند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو