طرز تهیه نخود آب

طرز تهیه نخود آب برای کرونا طرز تهیه نخود آب دکتر خیراندیش طرز تهیه نخود آب دونفره طرز تهیه نخود آب با برنج طرز تهیه نخود آب با برنج و به روش طب سنتی طرز تهیه نخود آب با قلم طرز تهیه نخود آب با گوشت برای کرونا طرز تهیه نخود آب عراقی

نخود آب یکی از انواع غذاهای کمکی خوشمزه و مقوی است که امروزه بیشتر برای تقویت بیماران کرونایی توصیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نخود آب در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
نخود۲ پیمانه
ماهیچه یا قلم گوسفندی۱ عدد
پیاز۱ بزرگ
بلغور گندم۳ قاشق غذاخوری
نمک و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه نخود آب

مرحله اول

برای تهیه نخود آب خوشمزه و مقوی ابتدا نخود را از شب قبل یا حداقل ۴ ساعت قبل درون یک کاسه آب می ریزیم و در صورت امکان چند مرتبه آب درون کاسه را تعویض می کنیم تا نفخ نخود به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به همراه مقدار کمی روغن مایع داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و پیاز را کمی تفت می دهیم تا سبک شود.

مرحله سوم

حالا بلغور گندم را به خوبی می شوییم، سپس به قابلمه اضافه کرده و به همراه پیاز کمی تفت می دهیم. در ادامه ماهیچه یا قلم را به همراه نخود به قابلمه می افزاییم و کمی تفت می دهیم، سپس ۶ لیوان آب جوش اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر شروع به جوشیدن کند. پس از آب جوش آمد، کف های روی سطح آب را با قاشق جمع می کنیم و دور می ریزیم تا طعم و بوی زهم گوشت به طور کامل گرفته شود.

مرحله پنجم

حالا درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را ملایم می کنیم. در ادامه اجازه می دهیم مواد با حرارت ملایم به مدت ۳ تا ۵ ساعت بپزند. در یک ساعت پایانی مقداری نمک اضافه می کنیم و اجازه می دهیم نمک به طور کامل به خورد مواد برود.

مرحله ششم

توجه داشته باشید که چون این غذا برای بیماران تهیه می شود، بهتر است از هیچ گونه ادویه ای در آن استفاده نشود. در پایان گوشت ماهیچه را به صورت ریش ریش خرد می کنیم و به همراه نخود آب سرو می کنیم.