۸ راه برای استفاده از پوست تخم مرغ در باغچه و گلدان

منبع: فوت و فن

79

1400/7/29

17:12


۸ راه برای استفاده از پوست تخم مرغ در باغچه و گلدان

تخم مرغ ارزان ترین و موثر ترین منبع پروتئینی است که ما می‌خوریم، اما می‌دانستید که پوسته آن هم بر باغچه و گلدان‌های ما هم اثر شگفت انگیزی دارد؟

با استفاده از این ۸ راه از پوسته تخم مرغ در باغبانی استفاده کنید و اثرات شگفت انگیز آن را ببینید!

۹۵ در صد از پوسته تخم مرغ از مواد معدنی تشکیل شده. بیشتر این درصد را کربنات کلسیم تشکیل می‌دهد، که یکی از موارد ضروری برای رشد و نمو گیاهان است. برای اینکه بیشتر تعجب کنید بدانید که پوسته تخم مرغ حاوی منیزیم، پتاسیم، آهن و فسفر هم هست!

اگر ارزش غذایی که پوست تخم مرغ برای گیاهان‌تان دارد شما را به استفاده از آن مجاب نکرده، بدانید که این ماده مفید بعضی آفات را دور می‌کند و از بین می‌برد!

۱- کمپوست

فرقی ندارد یک املت درست کرده اید و حالا پوسته‌های تخم مرغ خام دارید و یا تخم مرغ را جوشانده‌اید و پوسته‌های پخته آن را در اختیار دارید، این پوسته‌های تخم مرغ را به هر حالتی که هستند، می‌توانند  در ترکیب کمپوست استفاده شوند. اما پیش از اینکه آنها را روی بقیه مواد کمپوست‌تان قرار دهید، ابتدا آنها را خرد کنید. به این ترتیب تمام مواد معدنی موجود در پوسته تخم مرغ در خاک‌تان یافت خواهد شد. به علاوه پوسته تخم مرغ پی اچ کمپوست را هم متعادل می‌کند.

۲- مانعی در برابر حمله آفات خزنده

پوسته خرد شده تخم مرغ مانعی عالی و کارآمد در برابر حمله آفات خزنده به گیاهان است، آفاتی مانند حلزون‌ها و نرم تنانی که از گیاهان شما تغذیه می‌کنند. این موجودات هرگز جرات گذشتن از این مانع را نخواهند داشت و ریسک آن را نمی‌کنند. برای انجام این کار پوسته‌های تخم مرغ را خرد کنید و آنها را دور گیاهان‌تان بریزید. به این ترتیب بدن نرم تنانی که می‌خواهند از این مانع بگذرند و به گیاهان‌تان حمله کنند، به وسیله تکه‌های تیز پوست تخم مرغ زخمی شده و از بین خواهند رفت.

۳- جوانه زنی دانه‌ها

این یکی از محبوب ترین ایده‌های استفاده از تخم مرغ در باغبانی است که باید خیلی زود آن را امتحان کنید. در این ایده از پوست تخم مرغ برای جوانه زنی دانه‌ها استفاده خواهد شد. برای این کار پوسته تخم مرغ را دو نصف کنید و در کف هر کدام از این دو نصفه یک سوراخ برای زهکشی ایجاد کنید. سپس آنها را با خاک پر کنید دانه‌ها را در آن بکارید. زمانی که جوانه‌ها به اندازه کافی بزرگ شدند و آماده انتقال به زمین اصلی بودند، به راحتی پوسته تخم مرغ را بشکنید و گیاهان را به باغچه منتقل کنید.

۴- گوجه‌هایی سالم و عاری از بیماری

زمانی که دارید گوجه می‌کارید یک مشت پوست تخم مرغ خرد شده را به خاک آن اضافه کنید. به این ترتیب گیاه‌تان منبعی عالی از مواد معدنی مورد نیازش در اختیار خواهد داشت که به تدریج آزاد شده و گیاهان را تغذیه می‌کنند. این ماده مفید، همچنین، به سالم ماندن گیاه‌تان هم کمک خواهد کرد و باعث می‌شود از شر بیماری‌ها درامان باشد. به خصوص در برابر بیماری‌هایی که در اثر کمبود کلسیم در گیاه گوجه فرنگی به وجود می‌آیند.

۵- تغذیه طبیعی

به غیر از استفاده در کمپوست می‌توانید پوسته تخم مرغ را به طور مستقیم برای تغذیه گیاهان استفاده کنید. برای این کار لازم است پوسته تخم مرغ را تا جایی که می‌توانید به قطعات کوچک خرد کنید. سپس آنها را مانند پودری در اطرف گیاه بریزید.

۶- در پرورش سبزیجات (به خصوص پیاز کوهی)

اگر دارید سبزیجات‌تان را در گلدان می‌کارید حتما از این روش استفاده کنید. یک مشت پر از پوسته تخم مرغ خرد شده را در اطراف طوقه گیاه بریزید. به این ترتیب مواد معدنی و کلسیمی که سبزیجات نیاز دارند برای‌شان فراهم خواهد شد.

۷- برای مالچ پاشی

با استفاده از این روش گلدان و باغجه‌تان را با کمترین هزینه مالچ پاشی کنید. یکی دیگر از خوبی‌های این روش آن است که پوسته تخم مرغ مانند سنگریزه به نظر می‌آید و باغچه و گلدان را زیبا هم می‌کند.

۸- محافظت در برابر آهو!

البته این مورد برای مناطقی است که آهو در آنها زندگی می‌کند. اگر در این مناطق هستید می‌دانید آهوها چقدر به گیاهان‌تان خسارت وارد می‌کنند. برای دور کردن آهوها مقداری پوسته تخم مرغ را در اطراف گیاهانی که آنها دوست دارند بخورند، بریزید. آهوها از بوی تخم مرغ بدشان می‌آید و به زودی پراکنده می‌شوند. اما مواظب باشید، چرا که جوندگان از بوی تخم مرغ خوششان می‌آید و ممکن است حمله به گیاهان‌تان را شروع کنند!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو