اندرو جی. باسویچ،  رئیس اندیشکده کوئینسی (مؤسسه کوئینسی برای حکمرانی مسئولانه) و استاد تاریخ دیپلماسی دانشگاه بوستون، به همراه  آنل شلین،  استاد علوم‌سیاسی دانشگاه جرج واشنگتن و عضو ارشد این اندیشکده در تحلیلی برای دوماهنامه معتبر فارن افرز با عنوان « پایان نظامی‌گری آمریکا؟ »، ضمن انتقاد از  رویکرد رایج استبلیشمنت آمریکایی (هسته تصمیم‌ساز ایالات متحده) که سال ها استفاده از اهرم اجبار و اقدامات قهرآمیز نظامی را به عنوان یک راهکار معمول جهت مقابله با چالش‌ها توجیه و پیاده کرده است،  توصیه کرده‌اند که « جو بایدن باید با اعتیاد واشنگتن به [استفاده از] زور، مقابله کند».

رئیس جمهور جو بایدن دوست دارد جهان باور کند که ایالات‌متحده در حال تغییر جدی است. وی ماه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که شیفتگی آمریکا به جنگ پایان یافته و ایالات‌متحده دیگر با قدرت نظامی به عنوان «پاسخی برای هر مشکلی که در سراسر جهان مشاهده می‌کنیم» برخورد نخواهد کرد . 

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «مقابله بایدن با اعتیاد آمریکا» بخوانید.

 
 

وی تلویحاً اذعان کرد که در دهه‌های اخیر، ایالات‌متحده اهرم زور را به عنوان «آخرین راه حل» اولویت‌بندی نکرده است. برعکس، استفاده غیرقانونی از زور به عنوان ویژگی بارز دولتمردان آمریکایی نمود یافته است، به طوری که عباراتی مانند "جنگ بی پایان" و "جنگ های ابدی" به جزء اصلی گفتمان سیاسی روزمره تبدیل شده‌اند. وی گفت رهبری جهانی آمریکا در دوران جدید همچنان مهم است، اما ایالات‌متحده «نه با [استفاده از] الگوی قدرتمان» بلکه «با قدرتِ الگو بودن‌مان» پیش خواهد رفت.