کشف نقاشی‌های غار اندونزی و جرقه‌های فرضیات جدید تکامل بشری

منبع: فوت و فن

86

1400/7/30

08:33


کشف نقاشی‌های غار اندونزی و جرقه‌های فرضیات جدید تکامل بشری

 
در راهرو طبقه سوم از موزه تاریخ طبیعی اسمیتسونین (Smithsonian) در واشنگتن، باستان‌شناس "آلیسون بروکس" (Alison Brooks) دو جعبه مقوایی کوچک را در یک قفسه فلزی نگه داشته است. هر کدام شامل چندین ابزار به اندازه یک مسواک هستند و از استخوان ساخته شده‌اند: این ابزار با تیغه‌های دندانه‌دار ظریف خود، به طور حتم سلاح بسیار موثری بوده‌اند.

بروکس می‌گوید "این سر نیزه بوده است، از بهترین‌هایی که من تا به حال دیده‌ام." این سلاح‌های کوچک که بیش از یک دهه پیش، توسط بروکس و همسرش "جان یلن" (John Yellen) کشف شده‌اند، شواهدی از ساخته‌های قابل توجه و باارزش توسط دست انسان را بازگو می‌کنند. آن‌ها بیش از ۹۰۰۰۰ سال قدمت دارند. در واقع، آن‌ها برخی از اولین ابزارهایی هستند که تاکنون توسط انسان مدرن با استفاده از موادی غیر از سنگ و چوب شکل گرفته‌اند.

بروکس می‌گوید "این یک ترکیب جذاب است: پیچیدگی شگفتانگیز همراه با مخلوطی از قدمت عمیق؛ و این ابزار به گونه‌ای به علم امروزه، راهنمایی بزرگ و قابل توجهی می‌دهند." او بر این باور است که انتقال نهایی تفکر نژاد ما از گوریل‌ها و شامپانزه‌ها به انسان مدرن، باید در زمانی متفاوت با آن‌چه قبلا تصور می‌شده است رخ داده باشد؛ و این ابزار و نقاشی‌های غاری بیانگر همین موضوع می‌باشند.


 


 
در گذشته، تصور بر این بود که مردان و زنان، پتانسیل فکری کامل و درک هنری خود را تنها زمانی که ۴۰۰۰۰ سال پیش به اروپا رسیدند به دست آوردند. آن‌ها بین ۶۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ سال پیش در یک سفر که ما را به آسیا، اندونزی و استرالیا می‌برد، از آفریقا خارج شدند. تا آن زمان، استدلال بر این بود که انسان زمانی که به هنر و اختراع روی آورد، مونتی کامل نبوده است.
با این حال، فرضیه بروکس و یلن، همراه با تعداد بسیاری از دانشمندان دیگر، نشان می‌دهد این تصور نادرست است. او معتقد است انسان بسیار قبل‌تر از آن، به پتانسیل کامل ذهنی و هنری خود رسیده است. خیلی پیش‌تر از تاریخ ما و هم‌چنین بسیار عمیق‌تر: احتمالا بیش از ۱۰۰۰۰۰ سال پیش؛ زمانی که ما هنوز در آفریقا در حال تحول بوده‌ایم. به عبارت دیگر، ریشه‌های فنی و هنری ما به مراتب عمیق‌تر از باور امروز ما بوده‌اند، تنها خطایی که به وجود آمده، نبودن شواهد کافی برای یک مدت طولانی در آفریقا است که می‌تواند قدمت ذهنی ما را تایید کند.
 


 
یاسمن فراهانی فرد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو