چرا راز برخی از قتل‌ها هرگز کشف نمی‌شود و قاتل قسر در می‌رود؟

منبع: فوت و فن

99

1400/7/30

08:45


چرا راز برخی از قتل‌ها هرگز کشف نمی‌شود و قاتل قسر در می‌رود؟

آمار FBI نشان می‌دهد ۶۷ درصد از قتل‌هایی که از سال ۱۹۸۰ رخ داده است کشف شده است و قاتل شناخته شده و به مجازات اعمال خود رسیده است اما ۳۳ درصد از قتل‌ها به دلیل کمبود مدارک کافی، نبودن شاهد، شاهدانی که از همکاری کردن اجتناب می‌کنند، کمبود انگیزه ارتکاب به قتل و موقعیت جغرافیایی حل‌نشده باقی مانده‌اند و رازشان فاش نشده است.

کمبود انگیزه

برخی از قاتل‌ها انگیزه واضح و مشخصی دارند. وقتی یک همسر خائن به قتل می‌رسد، معشوقه یا همسر دیگر مضنونین اصلی ارتکاب به قتل هستند. وقتی جسد یکی از اعضای یک گروه یا باند در قلمروی باند یا گروه مخالف یافت می‌شود، به احتمال زیاد آن باند تبهکار یا رقیب عامل قتل است. برخی از قتل‌ها هیچ انگیزه‌ای ندارند. اگر فردی بدون هیچ سابقه جنایی یا کیفری و هیچ دشمنی به قتل برسد، پیدا کردن دلیل قتل و قاتل قطعاً بسیار مشکل خواهد بود. اینجاست که این احتمال وجود دارد که راز قتل برای همیشه سر به مهر و پوشیده بماند.

کمبود مدرک

کارآگاهان و بازپرس‌ها برای شناسایی قاتل و متهم کردن او بر مدارک و شواهد متکی هستند. اگر آنها با کمبود مدرک مواجه شوند، حتی با وجود اینکه انگیزه ارتکاب به قتل ممکن است کاملاً مشخص باشد، شناسایی قاتل امکان‌پذیر نیست. اسلحه قاتل، اثر انگشت، رد لاستیک‌های خودرو و DNA (مو، بزاق، خون) همه برای دستگیری قاتل بسیار مفید هستند. هر چه شواهد و مدارک کمتر باشد، دستگیری قاتل هم سخت‌تر می‌شود. حتی اگر مقامات اجرایی فردی را توقیف یا دستگیر کرده باشند، باز هم به سختی می‌توانند او را متهم جلوه دهند.

شاهد عینی قتل

شاهد عینی می‌تواند همراه با مدارک قوی و انگیزه واضح به کشف راز یک قتل کمک شایانی کند. مشکل این است که بسیاری از قتل‌ها در مکان‌هایی دور افتاده و پرت رخ می‌دهند که هیچ شاهد عینی وجود ندارد. حتی اگر کسی هم شاهد جرم باشد، از ترس به خطر افتادن امنیت خودش هم که شده از شهادت دادن و گزارش ماوقع پرهیز می‌کند. شهادت دادن بر علیه کسی در دادگاه، آن هم زمانی که این احتمال وجود دارد که مضنون آزاد شود، بسیار ترسناک است. ترس از انتقامجویی منجر به این می‌شود که شاهد از شهادت دادن و شرح آن چه با چشمان خود دیده و با گوش‌های خود شنیده است سر باز زند و در نتیجه قاتل هرگز پیدا نشود.

محل وقوع جرم

شهرهای بزرگ خیلی بیشتر از شهرهای کوچک یا روستاها قتل‌های سربه‌مهر و قاتل‌های کشف‌نشده دارد. اما این احتمال هم وجود دارد که در مکان‌های کم‌جمعیت هم قاتل پیدا نشود. هر چه جمعیت در شهرهای بزرگ بیشتر شود، پیدا کردن مضنونین هم سخت‌تر می‌شود. مناطقی که نرخ جرائم بیشتری دارند، به همان نسبت هم تعداد پرونده‌های باز و قتل‌های حل‌نشده بیشتری دارد. ترکیب همین عوامل با تعداد اندک نیروهای پلیس و حضور کمرنگ آنها در برخی مناطق به دلیل نرخ بالای ارتکاب به جرم و عوامل دیگری نظیر کاهش بودجه منجر به حل نشدن راز برخی از قتل‌ها و پیدا نشدن قاتل می‌شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو