با گندمی آشنا شوید!

منبع: فوت و فن

208

1400/7/30

09:07


با گندمی آشنا شوید!

از خانه تا شرکت، از رستوران تا کنار خیابان، این گیاه آنقدر بی تفاوت و مقاوم است که در هر جایی آن را می‌بینید! اگر توانستید آن را خشک کنید واقعا باید جایزه بگیرید!

نام انگلیسی گندمی “گیاه عنکبوت” است که به راستی هم برازنده‌اش است! گندمی یکی از محبوب ترین و آسان ترین گیاهان خانگی است که به صورت آویز و رونده هم درمی‌آید. در حالی که این گیاه سر سخت در شرایطی که بقیه گیاهان طاقت نمی‌آورند به خوبی رشد می‌کند، در شرایط ایده آل خود، خیره کننده می‌شود!

یک گندمی بالغ برگ‌هایی قوسی شکل و متراکم و ساقه‌هایی بلند با گیاهچه‌هایی بر نوک‌شان، گاهی به درازایی بیشتر از ۱ متر، تولید می کند و مانند یال‌های اسب می‌شود!

شرایط رشد

– نور

در رابطه با نور، گندمی گیاهی بی توقع است، البته در مکانی روشن با نور غیر مستقیم بهترین رشد را دارد. این گیاه در معرض آفتاب مستقیم آسیب می‌بیند. در کل گندمی می‌تواند در شرایط نیم سایه تا مقداری آفتاب مستقیم، زندگی کند.

– آبیاری

گیاه را در طول تابستان و فصل رشدش به خوبی آبیاری کنید. در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید.

– رطوبت

گندمی، در صورت مرطوب بودن محیطش رشد بهتری خواهد داشت. البته رطوبت معمول خانه هم برایش مشکلی ایجاد نمی‌کند. در صورتی که بهترین نتیجه را می‌خواهید، گیاه را در طول فصل رشد غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. برای راحت شدن کار می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز گندمی تامین می‌شود.

– دما

دمای معمول خانه برای گندمی مناسب است. در کل به دمایی متعادل نیاز دارد و از سرد بودن هوا خوشش نمی‌آید. پس گیاه را در معرض بادهای سرد و خشک قرار ندهید.

– خاک

گندمی به خاکی با زهکشی بسیار خوب و دارای خلل و فرج فراوان نیاز دارد تا اکسیژن کافی به گیاه برسد. هر از گاهی سوراخ‌های زهکش گلدان را بررسی کنید تا مطمئن شوید سوراخ‌ها گرفته نشده اند.

– کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند به صورت هفتگی کود دهی کنید. یا می‌توانید در ابتدای فصل رشد از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند استفاده کنید.

تکثیر

گندمی یکی از آسان ترین گیاهان برای تکثیر است! برای تکثیر، به راحتی یکی از گیاهچه‌های گندمی را جدا کنید و بکارید! ابتدا اجازه دهید گیاهچه‌ها به خوبی بزرگ شوند و ریشه‌هایی قوی تولید کنند. سپس آنها را به کمک چاقویی تیز از گیاه مادر جدا کنید و هر کدام را در گلدان کوچکی با خاک تازه بکارید. گیاهچه‌ها را مرطوب نگه دارید. بعد از مدتی گیاهچه‌ها شروع به رشد جدید می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌های تکثیر گندمی تقسیم بوته است. برای این کار اجازه دهید گیاه به اندازه کافی بزرگ شود. سپس در هنگام تعویض گلدان گندمی، گیاه را به ۲ یا چند بوته تقسیم کنید و هر کدام را در گلدانی با خاک تازه بکارید.

تعویض گلدان

اگرچه که این گیاه گیاهی سریع رشد است اما نیاز به تعویض گلدان هر ساله ندارد چرا که اکثر انرژی گندمی صرف تولید گیاهچه می‌شود. در هر صورت اگر احساس کردید که گیاه نیاز به تعویض گلدان پیدا کرده، گلدانش را در فصل بهار عوض کنید و آن را به گلدانی یک سایز بزرگ تر و حاوی خاک تازه منتقل کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو