خوراکی هایی قویتر از داروهای پوکی استخوان

65

1400/7/30

11:23


بررسی های انجام شده توسط پژوهشگران بین المللی نشان داد که استفاده از لبنیات بیشتر در رژیم غذایی سالمندان باعث می شود که این عزیزان کمتر دچار سقوط و شکستگی های ناشی از آن بشوند.

خوراکی هایی قویتر از داروهای پوکی استخوان

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یک مطالعه بین المللی نشان می دهد که افزایش مصرف غذاهای غنی از کلسیم و پروتئین مانند شیر، ماست و پنیر می تواند باعث کاهش سقوط و شکستگی در افراد مسنی شود که در مراکز مراقبتی سالمندان زندگی می کنند.

توجه به این رویکرد مهم مراقبتی و تغذیه ای می تواند پیامدهای گسترده ای را به عنوان یک اقدام بهداشت عمومی به منظور پیشگیری از شکستگی به همراه داشته باشد.

افراد مسنی که در مراکز مراقبتی سکونت دارند، اغلب میزان کلسیم و پروتئین کمی در بدن خود دارند و همین موضوع می تواند منجر به ضعف استخوان ها و افزایش خطر سقوط و شکستگی در آن ها شود. بر این اساس تخمین زده می شود که حدود 30 درصد از شکستگی های مفصل ران، مربوط به سالمندان ساکن در مراکز مراقبتی باشد.

امروز ما به خوبی می دانیم که غذاهای غنی از کلسیم و پروتئین مانند شیر، ماست و پنیر به جلوگیری از شکننده شدن استخوان ها کمک می کنند، اما در این خصوص که آیا افزایش مصرف روزانه این غذاها، یک راه موثر و ایمن برای کاهش خطر شکستگی در افراد مسن است یا خیر، مطالعات اندکی انجام شده است.

محققانی از استرالیا، هلند و آمریکا در یک مطالعه پژوهشی، بررسی کردند که آیا دریافت روزانه مقادیر توصیه شده کلسیم (1300 میلی گرم) و پروتئین (1 گرم/کیلوگرم وزن بدن) از منابع غذایی نظیر لبنیات، خطر سقوط و شکستگی را در افراد مسن کاهش می دهد یا خیر. 

در این کارآزمایی بالینی دو ساله 60 مرکز مراقبت سالمندان در استرالیا مورد مطالعه قرار گرفتند و 7195 نفر شامل با میانگین سن 86 سال در آن مشارکت داشتند. 

بررسی های فوق نشان داد که افزایش مصرف منابع غذایی مورد اشاره، باعث کاهش 33 درصدی برای همه شکستگی ها می شود. بر این اساس، 46 درصد کاهش در شکستگی لگن و 11 درصد کاهش در سقوط سالمندان مشاهده شد.

این کاهش در خطر نسبی شکستگی مشابه با مواردی بود که در آن ها با استفاده از داروهای قوی برای افزایش استحکام استخوان در افراد مبتلا به پوکی استخوان مشاهده شده بود.

محققان فوق می گویند: «بهبود مصرف کلسیم و پروتئین با استفاده از غذاهای لبنی، یک مداخله مناسب و آسان است که به خوبی خطر سقوط و شکستگی ها را که در افراد مسن ساکن در مراکز مراقبتی کاهش می دهد».

آنها می افزایند: «این مداخله تغذیه ای، می تواند پیامدهای گسترده ای به عنوان یک اقدام بهداشت عمومی برای پیشگیری از شکستگی در سالمندان حاضر در بقیه بخش های جامعه نیز داشته باشد».

قابل ذکر است این یافته های علمی پژوهشی را نشریه The BMJ منتشر نموده است.
منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو