«لیورا» داستانی رمانتیک و زنانه‌محور | یادداشتی از رضا روزبهانی

83

1400/7/30

12:28


رضا روزبهانی در یادداشتی به بررسی رمان «لیورا» اثر فریبا صدیقیم پرداخته است.

«لیورا» داستانی رمانتیک و زنانه‌محور | یادداشتی از رضا روزبهانی

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: در یادداشت این شاعر و پژوهشگر، می‌خوانیم: رمان «لیورا» در ۳۸۴ صفحه رقعی با شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۶۸ هزار تومان به‌تازگی توسط نشر آفتابکاران منتشر شده است.

«لیورا» داستان زنی کلیمی است که ناگهان نسبت به علاقه همسر مسلمانش دچار تردید می‌شود و این تردید و تنهایی او را به گذشته پرتاب می‌کند.

پشت جلد کتاب آمده است: «لیورا خاطرات کودکی‌اش را مرور می‌کند. او که سال‌هاست مهاجرت کرده و ساکن امریکاست حالا در یک روز پاییزی در یکی از پارک‌های لس‌آنجلس در خلوت خود و با بوی رازیانه‌ای که باد با خودش آورده به ایران و شهری که در آن به دنیا آمده پرت می‌شود. می‌رود به شهر نهاوند و محله‌ای که در آن زندگی می‌کرده، محله‌ای کلیمی‌نشین با دیوارهای کاهگلی، می‌رود به خانه قدیمی‌شان با آن در چوبی‌اش».

لیورا گذشته پرفراز و نشیبی داشته، از فعالیت در گروه‌های سیاسی در دهه شصت گرفته تا آشنایی با کیان. او با مرور این خاطره‌ها، درک تازه‌ای از زندگی می‌رسد. او از تنفر به عشق و از عشق به دوست داشتن قدم می‌گذارد و لیورای جدیدی متولد می‌شود.

لیورا داستانی‌ست با رویکردهایی تاریخی، سیاسی، اقلیتی، زنانه‌محور و روان‌شناسانه. داستانی رمانیک است با سئوالی عاشقانه که  تا آخر کتاب بی‌جواب می‌ماند و در نهایت به خواننده این امکان را می‌دهد که با نویسنده همراهی و تخیل کند و معنای عشق را به تناسب حال خود دریابد. لیورا در پی آن است که خود محوشده‌اش را پیدا کند و این کنش به داستان جهت می‌دهد.

روایت این رمان خطی نیست و در سه زمان و مکان اتفاق می‌افتند: در نهاوند، تهران و لس آنجلس. رفت و برگشت‌های زمانی و مکانی بسیار دقیق اتفاق می‌افتند؛ به‌طوری‌ که ذهن خواننده در مسیر رفت و برگشت‌ها به راحتی حرکت می‌کند و همه‌ اتفاقات را همانند پازلی به هم می‌چسباند، بی‌آنکه در مسیر این رفت و بازگشت‌ها به سرگردانی دچار شود.  

شخصیت‌های زیادی در این داستان ابراز نقش می‌کنند که بعضی مهم‌تر و بعضی فرعی‌ترند، اما همگی در طول زمان با جزییات و نیز عملکردشان ساخته می‌شوند و در زندگی لیورا خوب یا بد نقش ایفا می‌کنند.  

«لیورا» کتابی است که به روان انسان‌ها و روابط عاطفی آن‌ها توجه می‌کند و نیز نشان می‌دهد که چگونه یک حادثه در گذشته می‌تواند روی تمام زندگی تاثیر بگذارد و آن را دگرگون کند.

زبان مدرن و پر از تخیل نویسنده در این رمان توانسته فضا و شخصیت‌ها را به زیبایی بیافریند. کتاب لحظات شاعرانه بسیار دارد، اما نویسنده افراط نمی‌کند و خواننده را غرقه نمی‌سازد. نویسنده قصه‌گوست و می‌داند چه‌طور قلاب خود را به ذهن خواننده بیندازد تا او به راحتی و با علاقه پیش برود».

فریبا صدیقیم از ابتدای دهه ۱۳۷۰ فعالیت ادبی‌اش را ضمن همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دفتر نشر فرهنگ اسلامی و ناشرانی چون انتشارات فرهنگ و هنر و زلال با داستان کودک و نوجوانان آغاز کرده و از نیمه دوم همان دهه تاکنون چند مجموعه‌ و داستان او را ناشرانی مثل مروارید و ققنوس منتشر کرده‌اند. «لیورا» اولین داستان بلند اوست که پیش از این سال ۲۰۱۶، در لندن چاپ شده است. صدیقیم از سال ۱۳۷۹ در امریکا زندگی می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو