دانستنی هایی درباره مواد غذایی که باور نمی کنید؛ از کم آب شدن بدن با مصرف چای تا کالری سوزی با ساقه کرفس

59

1400/7/30

13:29


علم ابعاد مختلفی دارد و یکی از جنبه‌های مهم و مفید آن درباره مواد غذایی است. در این گزارش، مواد غذایی مفید برای بدن را معرفی می کنیم.

دانستنی هایی درباره مواد غذایی که باور نمی کنید؛ از کم آب شدن بدن با مصرف چای تا کالری سوزی با ساقه کرفس

به گزارش بهداشت نیوز، بدن انسان و آنچه به عنوان خوراک به آن داده می‌شود، اهمیت زیادی دارد چرا که ساختن بهتر آینده بشر در گروی داشتن بدنی سالم و قوی است. علم جنبه‌های مختلفی دارد و یکی از جنبه‌های مهم و مفید آن درباره مواد غذایی است. در این گزارش، مواد غذایی مفید برای بدن را بشناسید و ناگفته هایی را بخوانید که کمک زیادی به انتخاب صحیح مواد خوراکی و روش طبخ آنها می‌کند.

آیا غذای سرد سیرکننده‌تر از غذای گرم است؟
غذای گرم باعث می‌شود که فرد برای مدت زمان طولانی احساس سیری کند زیرا اشتها پس از مصرف آن دیرتر بازمی‌گردد. غذایی که تازه پخته شده باشد به دلیل رهایی ترکیبات آلی فرار عطر و طعم بیشتری نیز دارد. بدین‌ترتیب فرد احساس رضایت بیشتری از خوردن غذای گرم پیدا می‌کند.

همچنین خوردن غذای گرم سخت‌تر از غذای سرد است و مدت بیشتری زمان می‌برد. آرام غذا خوردن به مغز سیگنال می‌دهد که وعده غذایی قابل‌توجهی در حال مصرف است و بدین‌ترتیب وقتی غذا خوردن تمام می‌شود، مغز برای مدت زمان طولانی‌تری اشتها را سرکوب می‌کند.

آیا خوردن کرفس کالری می‌سوزاند؟
کرفس کالری بسیار کمی دارد و به همین دلیل در دسته مواد غذایی کالری صفر قرار می‌گیرد.
یک ساقه کرفس تقریباً 6 کالری دارد، جویدن و هضم آن نیز تنها نیم کالری مصرف می‌کند. به همین دلیل یک ماده غذایی کالری منفی به شمار می‌رود. با این حال متابولیسم (سوخت‌وساز) بدن انسان تنها به این دلیل که فرد در حال خوردن کرفس است، متوقف نمی‌شود.

نتایج یک مطالعه در سال 2016 نشان می‌دهد خوردن یک ساقه کرفس 19 کالری کمتر از میزان کالری سوزانده‌شده در زمانی که صرف خوردن آن می‌شود، دارد. بنابراین می‌توان گفت که خوردن کرفس باعث سوزاندن کالری می‌شود.

آیا چای و قهوه باعث کمبود آب بدن می‌شود؟
مصرف چای و قهوه به دلیل خاصیت ادرارآوری کافئین باعث کمبود آب بدن می‌شود.

پزشکان و متخصصان همواره توصیه می‌کنند که بدن را هیدراته کنید. هیدراته کردن به معنی مصرف آب در طول روز و رساندن آب کافی به سلول‌های بدن است. این امر سطح اکسیژن خون را حفظ می‌کند و باعث رساندن سریع و آسان مواد مغذی به اندام‌های بدن می‌شود.

متخصصان بر این باورند که مصرف چای و قهوه نه‌تنها سطح آب بدن را افزایش نمی‌دهند بلکه منجر به دی‌هیدراته شدن یا کمبود آب در بدن می‌شوند. چای و قهوه حاوی کافئین بوده که خاصیت ادرارآوری دارد.

آیا ابرغذاها واقعاً وجود دارند؟
ابرغذا یک واژه بازاریابی است و به دسته‌ای از مواد غذایی اشاره دارد که تأثیر زیادی بر سلامتی مصرف‌کننده دارد.

اصطلاح ابرغذا یا سوپرفود هیچ تعریف علمی ندارد و درواقع نوعی روش برای بازاریابی است. میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند بلوبری، کیوی و گوجی بری معمولاً از مواد غذایی هستند که در صدر فهرست ابرغذاها قرار می‌گیرند. آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین اِی، سی و ای توانایی مقابله با رادیکال‌های آزاد را دارند و از سرطان جلوگیری می‌کنند.

با این حال شواهدی مبنی بر اثرگذاری آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم غذایی وجود ندارد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که روند هضم سیستم گوارشی بخش زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های دریافت‌شده از توت‌ها را از بین می‌برد. علاوه‌براین برای تأمین غلظت آنتی‌اکسیدان موردنیاز بدن فرد باید مقادیر بسیار زیادی از به اصطلاح ابرغذاها را مصرف کند. با این حال مواد غذایی که در دسته ابرغذاها قرار می‌گیرند سالم بوده و می‌توانند رژیم غذایی متعادلی را شکل دهند.

هویج بینایی را تقویت می‌کند؟
مصرف هویج تا حدی باعث بهبود بینایی فرد در شب می‌شود اما نباید انتظار معجزه را داشت.

هویج حاوی ویتامین آ یا رتینول است. بدن برای سنتز رودوپسین به ویتامین آ نیاز دارد. رودوپسین رنگدانه بیولوژیکی است که در سلول‌های حساس به نور شبکیه وجود دارد و در شرایط کم‌نور عمل می‌کند. اگر فردی کمبود ویتامین آ داشته باشد به شب‌کوری مبتلا می‌شود. مصرف هویج می‌تواند این مشکل را برطرف کند و دید فرد در شب ‌هنگام را بهبود ببخشد.

با این حال مصرف هویج باعث ایجاد معجزه در بینایی نمی‌شود و تا حد یک فرد سالم بینایی را بهبود می‌بخشد، درواقع مصرف هویج توانایی دیدن در تاریکی مطلق را به انسان نمی‌دهد. بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف هویج می‌تواند بینایی را تقویت کند. ممکن است منشأ این افسانه تخیلی نیروی هوایی انگلستان در جنگ جهانی دوم باشد.

نیروی هوایی انگلستان از رادار برای رهگیری بمب‌افکن‌ها در حملات شبانه استفاده می‌کرد و نمی‌خواست آلمان این ماجرا بویی ببرد، بنابراین در روزنامه‌ها مقالاتی مبنی بر این چاپ شد که خلبانان انگلیسی هویج بسیاری می‌خورند و به همین دلیل دید آنها در شب بسیار بالاست. بدین‌ترتیب افسانه مصرف هویج باعث تقویت بینایی در شب می‌شود متولد شد.
منبع: آنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو