حضور رئیس سازمان سینمایی در جشنواره فیلم کوتاه | دبیر جشنواره فیلم فجر هفته آینده معرفی می‌شود

74

1400/8/1

00:35


رییس سازمان سینمایی ضمن توضیح درباره معرفی دبیر جشنواره فیلم فجر، درباره شرایط برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران و اهمیت این رویداد صحبت کرد.

حضور رئیس سازمان سینمایی در جشنواره فیلم کوتاه | دبیر جشنواره فیلم فجر هفته آینده معرفی می‌شود

گروه سینمایی هنرآنلاین: محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی با حضور در پردیس سینمایی ایران مال از جشنواره فیلم کوتاه تهران بازدید کرد و پاسخگوی سوال خبرنگاران شد.

وی درباره انتخاب دبیر جشنواره فیلم فجر و اسم‌هایی که در این چند روز مطرح شده توضیح داد: نمی‌دانم اسم چه کسانی مطرح می‌شود اما هفته آینده دبیر این جشنواره مشخص و به دنبال آن تصمیم‌هایی برای چگونگی برگزاری این دوره گرفته می‌شود.

خزاعی ادامه داد: تغییراتی در این دوره جشنواره فیلم فجر داریم که پس از مشخص شدن دبیر و بررسی آیین نامه‌ها اعلام خواهد شد. جلساتی هم با حضور شورا‌ها و مشاوران برگزار خواهد شد و به آسیب شناسی ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر خواهیم پرداخت.

رییس سازمان سینمایی همچنین در حاشیه بازدید از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: این جشنواره همیشه و در همه دوره‌هایی که برگزار شده، جنب‌و‌جوش بسیار خاصی داشته و آینده سینمای ایران است. چراکه بسیاری از فیلمسازان امروز ما نیز از این طریق وارد سینمای بلند شده‌اند. امروز فیلم کوتاه بسیار رشد کرده است. به صورتی که می‌بینید چقدر حرفه‌ای به این مقوله پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه اکثر فیلم‌های کوتاه به دلیل جنس خاص خود، پویا، تجربه‌گرا و پیشرو هستند، ادامه داد: یکی از خصوصیات فیلمسازی کوتاه، رو‌به‌رو شدن با اتفاقات تازه است. همین شور و حرارت و اعتراض‌ها و حتی فریادها است که سبب می‌شود جنس جشنواره فیلم کوتاه تهران متفاوت از جشنواره‌های دیگر باشد. اکنون سینمای ایران بیش از همیشه نیاز به اندیشه‌ورزی انقلابی و جوان سازی دارد و بستر فیلم کوتاه بهترین رویشگاه و خاستگاه این تحول است.

خزاعی همچنین درباره یکی شدن «بنیاد سینمایی فارابی» و «انجمن سینمای جوانان ایران» نیز توضیح داد: این قضیه به معنای ادغام این سازمان‌ها نیست. بلکه همه سازمان‌های سینمایی مثل «بنیاد سینمایی فارابی»، «انجمن سینمای جوانان ایران» و «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» به یک چرخه تبدیل می‌شوند. معنایش این است که فیلمسازی که تحصیلات خود را تمام کرده، برای ساخت آثارش نیاز به حمایت دارد. چرخه‌ای که تعریف می‌کنند به این فیلمسازها کمک می‌کند و ادامه دهنده مسیر هم می‌شود.

وی با بیان اینکه همه بخش‌های سازمان‌های سینمایی مکمل هم خواهند بود و سیاستی مشترک خواهند داشت، افزود: شاید از این پس دوستان ما به تماشای آثار بنشینند و استعدادها را شناسایی کنند. البته بودجه بحث جدایی به حساب می‌آید و هر کدام از ارگان‌های سینمایی وظیفه خود را به تنهایی انجام می‌دهند. خیلی از فیلم‌سازها در حوزه‌های مختلف اعم از مستند یا فیلم کوتاه آثار خودشان را ارائه می‌دهند. اما استعدادهایی هم هستند که می‌خواهند خودشان را در عرصه فیلم داستانی بلند محک بزنند؛ این‌گونه شرایطی برایشان فراهم می‌شود تا از «بنیاد سینمایی فارابی» حمایت دریافت کنند. در جلساتی که خواهیم داشت همه مدیران استعدادهای جدید خود را برای حمایت معرفی می‌کنند.

رییس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت اکران فیلم کوتاه نیز بیان کرد: طبیعتاً فیلم کوتاه در تمام دنیا اقتصادی بر اساس حمایتی که از آن می‌شود، دارد. این به معنای آن نیست که اگر موفق باشیم فیلم کوتاه را اکران کنیم، صد در صد به این جمع‌بندی برسیم که می‌تواند به اقتصادش کمک کننده باشد. یک زمانی سینمایی مختص اکران فیلم‌های کوتاه طراحی شده بود، که تنها محل عرضه‌اش جشنواره نبود. در برنامه‌هایی که برای مجموعه‌هایی تابع سازمان سینمایی می‌نویسیم تغییر و تحولات در ساختار نیز خواهیم داشت.

وی درباره برخی گلایه‌های فیلمسازان از انتخاب نشدن آثارشان در جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: آقای موسوی خودش درباره اعتراضات به من زنگ زد، من هم تلفنی با چند نفر از معترضان صحبت کردم و به آنها گفتم صدای شما را شنیدم، اینطور نبود که فیلمسازان اعتراض کنند و ما بی خیال باشیم. حتی با آقای موسوی جلسه‌ای داشتیم تا ببینیم می‌توانیم راهکاری داشته باشیم تا بعضی از آثار را در جشنواره داشته باشیم یا نه، ولی امکانپذیر نبود. من نام این اعتراضات را شور جوانی می‌گذارم. وقتی خودم هم فیلمسازی کوتاه می‌کردم و فیلمم در جشنواره‌ای پذیرفته نمی‌شد، اعتراض می‌کردم.

خزاعی در پایان گفت: این اعتراض‌ها محترم بوده و ما هم به آن احترام می‌گذاریم. حتی آقای موسوی در دو سه نوبت پیگیر بودند تا ببینیم چه کار می‌شود برای آنها  کرد. وقتی جشنواره‌ای با تکثر انواع داریم، مجبور به ریزش برخی فیلم‌ها هستیم، تخصص اصلی من برگزاری جشنواره‌هاست و در جریان این امور هستم. معمولا پارامترها و شاخص‌ها در همه جشنواره‌ها وجود دارد. وقتی فراخوان موضوعی اعلام شده باید پایبند آن موضوع باشیم. اگر موضوع آزاد بود می‌شد این موضوعات را گفت ولی همه جشنواره‌ها سیاست‌هایی دارند. به نظرم آقای موسوی ساختارشکنی و  فراخوان را طبق موضوع طراحی کرد. با این حال به نظرم جوانی به همین جنب و جوش‌ها و اعتراض‌ها است.

سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲ آبان ۱۴۰۰ در پردیس سینمایی ایران مال در حال برگزاری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو