این ۲۲ درخت برای درست کردن بنسای عالی هستند!

این ۲۲ درخت برای درست کردن بنسای عالی هستند!


منبع: فوت و فن

216

1400/8/1

08:53


برای ساخت بنسای علاوه بر توجه به زیبایی باید به نوع گیاهی هم که برای این کار انتخاب می‌کنید توجه کنید تا نتیجه موفقیت آمیز از کار درآید.

درخت‌های زیادی وجود دارند که می‌توان آنها را بنسای کرد. تقریبا تمام گیاهان چوبی چند ساله می‌توانند بنسای شوند. اما بنسای این ۲۲ درخت عالی خواهد شد. بعضی از انواع این درختان برای تازه کارها کاملا مناسب هستند اما بهتر است برخی دیگر را تنها حرفه‌ای‌ها انتخاب کنند.

۱- افرای ژاپنی (افرای سرخ)

اولین دلیل انتخاب این درخت برای بنسای این است که برگ‌های آن لب دار و زیبا هستند. رنگ برگ‌ها و آدابته شدن گیاه به روش بنسای هم از دیگر دلایل عمده انتخاب آن است. واریته‌های زیادی از این درخت وجود دارد. با خرید واریته‌های مختلف و بنسای کردن آنها می‌توانید یک کلکسیون زیبا درست کنید!

نگهداری: افرای ژاپنی مکانی آفتاب گیر و با گردش هوای خوب را دوست دارد اما اگر هوا خیلی گرم است و آفتاب شدید است، بهتر است مکانی که برای آن انتخاب می‌کنید در هنگام ظهر کمی سایه داشته باشد تا گیاه آسیب نبیند.

۲- انجیر معابد (انجیر هندی، درخت بودا)

می‌دانید درخت انجیر معابد درختی بود که بودا در زیر آن به روشنایی رسید! به همین دلیل است که این درخت به نام درخت بودا هم شناخته می‌شود. انجیر معابد گیاهی سر سخت است که به سرعت رشد می‌کند و ریشه‌های هوایی تشکیل می‌دهد. این درخت برگ‌های براق قلبی شکل دارد که در ابتدا به رنگ برنزی هستند و سپس سبز رنگ می‌شوند.

نگهداری: از آنجایی که انجیر معابد گیاهی استوایی است، عاشق آفتاب و گرما است. این گیاه را در جایی قرار دهید که حداقل ۶ ساعت در روز آفتاب مستقیم داشته باشد (هر چه بیشتر بهتر). درخت بودا را از هوای سرد و یخبندان محافظت کنید.

۳- شیر خشت

این گیاه در واقع یک گیاه بوته‌ای است که برای بنسای شدن بسیار مناسب است. شیر خشت غفلت شما را خواهد بخشید و به همین دلیل برای تازه‌ کارها ایده آل است. این گیاه در مکانی گرم بهترین رشد را دارد.

نگهداری: شیر خشت را می‌توان در آفتاب کامل و مستقیم یا مکانی با مقداری سایه پرورش داد اما در آفتاب مستقیم گلدهی بهتری دارد. اگر فصل سرما طولانی است، شیر خشت را از یخبندان در امان نگه دارید.

۴- بائوباب

بلند، غول آسا و درخت افسانه‌ای آفریقا، بائوباب واقعا با بنسای شدن مشکلی ندارد! اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید نگهداری از آن آسان است و شاداب به رشدش ادامه خواهد داد. این گیاه در فصل زمستان نیاز به محافظت دارد.

نگهداری: در شهری گرم زندگی می‌کنید؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را در مکانی آفتابی قرار دهید، این بزرگ‌ترین ساکولنت روی زمین(!) در این مکان کاملا راضی خواهد بود. در مناطق دیگر باید بائوباب‌تان را در زمستان‌ها از سرما محافظت کنید.

۵- درخت راش

درخت راش همان درختی است که از آن مبل و تخت و کمد و … می‌سازند. این درخت بنسایی با سایز متوسط تا بزرگ خواهد شد و بهترین جلوه را در حالت راست قامت دارد. جوانه‌های این گیاه به راحتی شکل می‌گیرند و رنگ برگ‌های آن در پاییز به رنگ زرد و طلایی در می‌آیند.

نگهداری: بنسای راش‌تان را در مکانی نیم سایه – نیم آفتاب یا آفتاب کامل قرار دهید و آن را از آفتاب ظهر، به خصوص ظهر تابستان، محافظت کنید.

۶- شمشاد

نه تنها برای لبه باغچه، شمشادها برای بنسا هم عالی هستند! انواع مختلفی از شمشاد وجود دارد که تقریبا می‌توان همه آنها را بنسای کرد. این گیاه به خوبی به بنسای شدن عادت می‌کند و در گلدان رشد خوبی دارد. اگر تازه کار هستید و تا به حال بنسای درست نکرده اید، شمشاد گزینه خوبی است چون هم زود رشد می‌کند و می‌توانید نتایج کارتان را سریع ببینید و هم هرس‌های اشتباه را تاب می‌آورد.

نگهداری: نگهداری این گیاه بسیار آن اسان است. این گیاه گیاهی بیرونی است که هم به آفتاب و هم به سایه عادت دارد. بهترین مکان برای نگهداری‌اش جایی نیم آفتاب – نیم سایه است. شمشاد را از سرمای شدید و یخبندان زمستان حفظ کنید.

۷- انار

یک بنسای کوچک انار با میوه‌های قرمز و مانند نگین را تصور کنید، محشر می‌شود! انار یکی از زیباترین و بهترین درختان میوه برای بنسای کردن است و خدا را شکر در کشور ما به وفور یافت می‌شود! سیستم ریشه‌ای انار پرپشت نیست و به همین دلیل برای بنسای شدن عالی است.

نگهداری: این گیاه باید در تمام طول سال در بیرون از خانه و آفتاب کامل و مستقیم قرار داده شود، البته به غیر از زمستان‌ها. زمانی که درجه حرارت هوا به زیر ۵ درجه سانتی گراد می‌رسد گیاه را به درون خانه بیاورید و در مکانی آفتابی قرار دهید.

۸- سرو کوهی (ارس)

سرو کوهی یکی از محبوب‌ترین گیاهانی برای بنسای شدن است. این گیاه همیشه سبز حتی در طول زمستان هم خانه‌تان را با نشاط نگه می‌دارد.

نگهداری: سرو کوهی نمی‌تواند درون خانه زندگی کند، بهتر است آن را در بیرون از خانه در مکانی با سایه ظهرگاهی قرار دهید. در زمستان درخت را از سرما و یخبندان محافظت کنید.

۹- بنسای فیکوس (فیکوس رتوزا)

این درخت یکی از جذاب‌ترین درختان بنسای استوایی است. فرم دادن به این گیاه آسان است و با وجود غفلت هم به رشد سالم ادامه می‌دهد. اگر در تبدیل آن به بنسای دچار خطا شوید، گیاه خراب نخواهد شد به همین دلیلی است که هم برای تازه کارها و هم برای افراد حرفه‌ای عالی است.

نگهداری: اگر آن را در منطقه‌ای با آب و هوای گرم نگه می‌دارید، آن را در مکانی با مقداری آفتاب نگه دارید. می‌توانید این درخت را در درون خانه هم نگهدارید اما باید در جایی روشن و به دور از آفتاب مستقیم باشد.

۱۰- فیکوس بنجامین

یکی از محبوب‌ترین درختان برای بنسای. این گیاه همیشه سبز انواع ابلق هم دارند که بنسای جالبی خواهند شد!

نگهداری: فیکوس بنجامین می‌تواند هم درون و هم بیرون از خانه رشد کند. در درون خانه آن را بر روی لبه پنجره‌، در جایی که نور روشن دارد قرار دهید.

۱۱- کراسولا (گیاه یشم)

کراسولا در واقع ساکولنتی است با برگ‌ها و شاخه‌های براق و آبدار. این ساکولنت بنسایی با پرورش آسان و شاخسار همیشه سبز است که به خاطر تنه آبدارش مسن جلوه می‌کند.

نگهداری: این گیاه را در درون خانه در مکانی آفتابی با دمای نسبتا زیاد قرار دهید. کراسولا را در معرض هوای سرد و یخبندان زمستان قرار ندهید.

۱۲- توری

دلیل انتخاب این گیاه برای بنسای شاخسار بی‌بدیع، گل‌های به رنگ صورتی، بنفش و سفید و بیشتر از همه پوسته ریزی تنه گیاه است و پوسته‌های زیرین که به رنگ خاکستری، قرمز – نارنجی تا مایل صورتی درمی‌آیند.

نگهداری: این گیاه برای گلدهی به آفتاب مستقیم نیاز دارد. می توان گیاه را درون خانه در مکانی آفتابی هم نگه داشت. در زمستان باید کمی هوای سرد داشته باشد و نور هم کم باشد تا به خواب زمستانی برود. با فرا رسیدن بهار و همزمان با باد کردن جوانه‌ها دوباره آن را به مکانی آفتابی منتقل کنید.

۱۳- کارمونا

یکی از اعضای دیگر کلکسیون بنسای‌تان، کارمونا، بنسایی کوچک برای درون خانه‌ خواهد شد! برگ‌های کوچک و براق سبز تیره آن، نقاط کوچک سفید رنگ دارند.

نگهداری: این گیاه درواقع گیاهی خانگی است اما می‌تواند در فصول گرم سال در بیرون از خانه هم باشد. در درون خانه آن را در مکانی آفتابگیر قرار دهید.

۱۴- نارون چینی

یکی از با شکوه ترین نارون‌هایی که وجود دارد، نارون چینی، گیاهی بومی شرق آسیا است و به راحتی بنسای می‌شود. این گیاه با وجود غفلت شما به رشد ادامه داده و خم به ابرو نمی‌آورد! نارون چینی با هرس مرتب مشکلی ندارد.

نگهداری: گیاه را در جایی قرار دهید که از آفتاب صبحگاه و اگر شد عصر گاه برخوردار شود. نارون چینی می‌تواند دماهای مختلفی را تحمل کند اما از سرمای زیاد خوشش نمی‌آید.

۱۵- گل کاغذی

این گیاه رنگارنگ و زیبا است و گل‌های کاغذ مانندش آن را به یکی از خاص‌ترین بنساهای‌تان تبدیل می‌کنند. اگر شرایط محیطی و اقلیمی گیاه مناسب باشد پشت سر هم گل می‌دهد!

نگهداری: گیاه را در جایی قرار دهید که حداقل ۵ تا ۶ ساعت آفتاب مستقیم داشته باشد. آن را از یخبندان محافظت کنید.

۱۶- شفلرا کوتوله

این بنسای زیبا در درون خانه به راحتی پرورش داده می‌شود. این گیاه به خشکی مقاوم است و به این زودی‌ها نمی‌میرد به همین دلیل انتخابی عالی برای تازه کارها است. شفلرای کوتوله به راحتی فرم داده می‌شود و می‌توان ریشه‌های هوایی گیاه را هم آراست.

نگهداری: شفلرای کوتوله‌تان را در مکانی روشن با نور غیر مستیم قرار دهید. این گیاه را در آفتاب مستقیم قرار ندهید. شفلرا حتی می‌تواند شرایط نوری ضعیف‌تر را هم تحمل کند.

۱۷- فیکوس بنگالنسیس

درخت فیکوس بنگالنسیس یا بانیان، گیاهی بومی هند است که یکی از بزرگ‌ترین گونه از درختان است. گیاه ریشه‌های هوایی دارد که در برخورد با زمین سفت و چوبی می‌شوند و یک تنه تشکیل می‌دهند.

نگهداری: بنیان برای رشد به مکانی گرم و مرطوب نیاز دارد. اگر در مکان سردی زندگی می‌کنید باید در زمستان به خوبی از آن محافظت کنید. گیاه را در مکانی قرر دهید که در تمام طول روز به غیر از ظهر آفتاب مستقیم دارد.

۱۸- آدنیوم (رز صحرایی)

تنه کلفت و تپل، گل‌های بی‌نظیر و برگ‌های براق، آدنیوم را به یکی از بهترین گیاهان برای بنسای تبدیل کرده. این درخت زیبا با کمترین رسیدگی بنسایی عالی خواهد شد.

نگهداری: آدنیوم به مکانی آفتابی به دور از وزش باد نیاز دارد. اگر در مکانی استوایی زندگی نمی‌کنید، گیاه را در زمستان به درون خانه بیاورید.

۱۹- زیتون

درخت زیتون گیاهی سرسخت است و پرورشی آسان دارد به همین دلیل برای بنسای شدن عالی است. تنه صاف و شاخسار خوش ترکیب آن برای بنسای شدن مناسب است.

نگهداری: بنسای زیتون را می‌توان در درون خانه هم نگه داشت اما بهتر آن است که در بیرون از خانه و در آفتاب مستقیم نگهداری شود.

۲۰- آزالیا

بنسا آزالیا به قدری زیبا است که آدم خیال می‌کند گیاه مصنوعی است! این گیاه گل دهنده به خاطر عادت رشدی و گل‌های زیبایش که در رنگ‌ها، شکل‌ها و سایزهای مختلف هستند، محبوب شده. این گیاه مراقبت زیادی می‌خواهد پس اگر تازه کارید شاید بد نباشد بعدا به سراغ آزالیا نروید.

نگهداری: آزالیا را در خاکی اسیدی بکارید و در بیرون از خانه در مکانی آفتابی قرارش دهید که ظهرها آفتاب نداشته باشد تا گل‌های زیبای گیاه صدمه نبینند.

۲۱- گواوا

شاید این گیاه را در ایران با نام “زیتون” بیابید. درخت گواوا گزینه رایجی برای بنسای شدن نیست اما بنسایی عالی می‌شود که له مراقبت زیادی احتیاج ندارد. این بنسای می‌تواند حتی میوه هم بدهد و بر چشمگیری خود بیافزاید!

نگهداری: گواوا گیاهی استوایی است و به همین دلیل باید در بیرون از خانه در مکانی آفتابی باشد. اگر در منطقه‌ای با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنید، بنسای گواواتان را در طول این فصل در خانه نگه دارید.

۲۲- کاج

کاج‌ها بنسای‌هایی عالی خواهند شد، البته برای تازه کارها مناسب نیستند. کاج‌ها یکی از بنسای‌های کلاسیک هستند و به خاطر تنه پوسته پوسته و ناهمواری که دارند ظاهری پیز به خود می‌گیرند که برای بنسای عالی است.

نگهداری: کاج را در بیرون از خانه در مکانی با آفتاب کامل نگه دارید، جایی که گردش هوای خوبی هم داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو