تلخ اما واقعي؛«ابهام‌هاي خودسوزي»

113

1400/8/1

12:50


تلخ اما واقعي؛«ابهام‌هاي خودسوزي»

سلامت نیوز:در طول هفته گذشته دو هموطن با اقدام به خودکشی قصد داشتند به زندگی خود پایان دهند که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. که روز دوشنبه، یک کارگر شرکت نفت و گاز پارس در شهرستان کنگان با خودکشی به زندگی خود پایان داد و یک روز بعد و در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد زمانی که مرد جوانی از فرزندان شهدای دفاع مقدس، بعد از مراجعه به استانداری و اداره کل بنیاد شهید استان در شهر یاسوج، دست به خودسوزی زد، اما با وجود تلاش تیم‌های پزشکی شهرهای شیراز و یاسوج، روز جمعه در بیمارستان سوختگی امیرالمومنین شیراز جان سپرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،معاون رئیس جمهور، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نمایندگان در مجلس و دستگاه قضایــی به صــورت جـــداگانه ابعاد مـوضوع خودسوزی «روح‌ا... پرازیده» ۳۸ساله پیگیری می‌کردند. اما در مراسم تشییع و خاکسپاری وی تصاویر زیادی منتشر شده که در همه آنها، حضور مسئولان استانی و کشوری دیده می‌شودروز جمعه و همزمان با این مراسم، بیانیه‌ای به نقل از خانواده آقای پرازیده منتشر شد که در آن از شهروندان خواسته شده بود تا به دلیل اتفاقی که رخ داده دست به اعتراض نزنند!


وی که متاهل و دارای ۳ فرزند بود برای پیگیری وضعیت اشتغال و وام خود به اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کرده بود و بعد هم در اعتراض به وضعیت موجود، با بنزین اقدام به خودسوزی کرد. سید منصور موسوی؛ مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه ‌و بویراحمد در توضیحاتی در خصوص اقدام به خودسوزی این فرزند شهید گفت: «صبح روز سه‌شنبه یکی از ایثارگران استان کهگیلویه ‌و بویراحمد به‌منظور پیگیری درخواست خود به امور ایثارگران استانداری این استان مراجعه کرد که مسئولان استانداری این ایثارگر را طی نامه‌ای به اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ارجاع می‌دهند.

این ایثارگر به بنیاد شهید استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد مراجعه کرده و مستقیم به پشت‌بام ساختمان اداره می‌رود تا خود را از پشت‌بام به پایین بیندازد که همکاران متوجه او می‌شوند و با صحبت کردن، او را آرام کرده و از این کار منصرف می‌کنند و مشکلش را جویا می‌شوند و می‌گوید مشکلم بیکاری است. همکاران به او قول می‌دهند که مشکلش حل می‌شود و می‌گویند اگر وام اشتغال یا بلاعوض خواستید به شما می‌دهیم که راضی می‌شود و از ساختمان بیرون می‌رود اما نیم‌ساعت بعد برمی‌گردد و جلوی ورودی بنیاد شهید در خیابان اقدام به خودسوزی می‌کند.پس از این اقدام نگهبانان متوجه می‌شوند و اقدام به خاموش کردن آتش می‌کنند و با اورژانس به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منتقل شده و هم‌اکنون بستری است.»

یکی از خبرگزاری‌ها در توضیحات تکمیلی درباره این حادثه تلخ نوشت: «گفته می‌شود که او درخواست اشتغال داشته و خواهان به‌کارگیری در یکی از ادارات استان بود که بارها برای این موضوع درخواست داده بود. یکی از مسئولان بنیاد شهید می‌گفت براساس قانون، ادارات دولتی باید سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران را در جذب نیروها لحاظ کنند که ادارات این موضوع را در نظر نمی‌گیرند و از 17 دستگاه دولتی در این رابطه شکایت شده است.»


برکناری دو مدیر بنیاد شهید
در پی فوت فرزند شهید پرازیده، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دستور برکناری مدیرکل بنیاد شهید و معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد این استان را صادر کرد. بر مبنای این دستور سوءتدبیر مشاور امور ایثارگران استانداری کهگیلویه و بویراحمد که خود می‌بایست حل‌کننده مطالبات و معضلات خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران از جمله اشتغال، معیشت و غیره باشد، مشهود است.

در حکم امیرحسین قاضی زاده هاشمی، آمده است:‌ «ایشان به جای اینکه طبق قانون پاسخگوی درخواست‌های ارسالی جامعه هدف ایثارگری برای حل مشکل اشتغال و مسکن و … جامعه باشد، این متقاضی را با هدایتی نادرست طی نامه‌ای بلافاصله به بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ارجاع داده است. حال ‌آنکه شایسته بود ضمن تلاش برای آرام‌سازی نامبرده، وی را به دستگاه‌های اجرایی استان جهت مساعدت رهنمون می‌ساخت.

همچنین مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد و معاون تعاون و امور اجتماعی و نیز احدی از مددکاران بنیاد استان ضمن کم‌توجهی به شرایط بحرانی روحی و روانی و افسردگی عمیقی که حاکم بر این فرزند شهید بوده است؛ می‌بایست نامبرده را تا آرام شدن و برطرف کردن تنش‌های روحی شدید و هیجانی پیش‌آمده و تهدید مجدد به خودکشی در ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تحت مراقبت قرار می‌دادند و در ادامه جهت مداوا و معالجات روانپزشکی به مراکز درمانی جهت بستری مشایعت می‌کردند که این اقدام به شکل کامل صورت نگرفته است. »


تبعیض و استخدام‌های قومی و قبیله‌ای
اما واکنش حجت الاسلام اسماعیل صلواتی امام جمعه قلعه رئیسی نسبت به این اتفاق نیز جالب توجه بود، او «علت اصلی خودسوزی‌ها تبعیض و استخدام‌های قومی و قبیله‌ای دانسته و در خطبه‌های نماز جمعه شهر قلعه رئیسی بیان کرد: «نهادهای فرهنگی در این استان ناکارآمدند برنامه های صوری و کاغذی و بی‌محتوا و صرفا گزارش‌دهی بلای نهادهای فرهنگی شده است و واقعیت این است که آنچه در کف خیابان‌ها و مناطق مشهود است ضعف باورهای دینی و اعتقادی بعضی از نسل جوان است علت اصلی خودکشی‌ها و خودسوزی‌ها ضعف باورهای دینی و اعتقادی و تبعیض و بی‌عدالتی و استخدام‌های قومی و قبیله‌ای و نا‌امیدی است.»

در روز سه‌شنبه و ساعتی بعد از انتشار خبر خودسوزی، استانداری کهگیلویه و بویراحمد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که علی احمدزاده، استادندار این استان دستور داده که مساله سهل‌انگاری در برخورد با روح‌ا... پرازیده بررسی شود. استاندار همچنین گفت: «بی‌توجهی به مطالبات و خواسته‌های خانواده شهدا به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.» شرف‌الدین ملک‌حسینی، نماینده این استان در مجلس خبرگان، روز جمعه با انتشار پیامی، علاوه بر فقر و بیکاری، بهم ریختگی مناسبات اجتماعی و عدم آموزش صحیح در تعدیل عاطفه‌های انسانیرا از دلایل چنین اتفاقاتی دانست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو