رنگین‌کمان موسیقی ایران در کرمان درخشید | ادای احترام به سردار دل‌ها

53

1400/8/1

14:57


دومین شب از جشنواره موسیقی نواحی ایران با ادای احترام به شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار دل‌ها و ۱۰ اجرای صحنه‌ای در باغ‌موزه وزیری برگزار شد.

رنگین‌کمان موسیقی ایران در کرمان درخشید | ادای احترام به سردار دل‌ها

به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، دومین روز جشنواره در حالی کار خود را آغاز کرد که جمعی از هنرمندان حاضر در این رویداد صبح روز ۳۰ مهرماه به مزار سردار قاسم سلیمانی رفتند و‌ بر مزار ایشان فاتحه خواندند. شامگاه جمعه (۳۰ مهرماه) باز هم ساز و آواز اقوام ایران با حضور علاقمندان موسیقی در باغ‌موزه وزیری کوک شد.

شعبان شعبان‌زاده چراغ شب دوم جشنواره را روشن کرد و سپس نوبت موسیقی کردی بود. علیرضا میرخسروی (اتنوموزیکولوژ) پیش از این اجرا گفت: هم‌اکنون اجرایی از منطقه کردستان داریم در مقام حیرانی اجرا می‌کنند. ما در موسیقی ایران عاشقانه زیاد داریم و اینجا یک نمونه از آن را می‌بینیم. در ایران فرهنگی، اقوام مختلفی داریم و وقتی از کردها صحبت می‌کنیم، حرف از یک استان نیست و در واقع حرف از یک قوم است. سپس گروه حسن یوسف‌خانی دقایقی حاضران را میهمان موسیقی کردی کرد.

در ادامه مراسم، فواد توحیدی (پژوهشگر موسیقی نواحی) از یکی از گروه‌های شرق کرمان دعوت کرد روی صحنه بیایند و پیش از حضور گروه یاسین شرفایی در سخنانی گفت: متاسفانه بخشی از موسیقی نواحی ایران در  حال از دست رفتن است و کیبوردها گلوی موسیقی نواحی را گرفته‌اند. به طور کلی منطقه شرق کرمان منطقه‌ای طلایی در موسیقی نواحی است چون سه تا ساز بی‌نظیر دارد. مثلا ساز «چو غرو» نظیرش در دنیا وجود ندارد یا ساز دایره روده‌ای که مشخصا برای این منطقه است.

Navahi3

در ادامه مراسم، فرهاد نادری و عثمان زاهدی موسیق کردی، سیاچمانه اجرا کردند. بخش دیگری از اجراهای شب دوم به موسیقی حوزه هرات اختصاص داشت و پیش از این اجرا فاروق رحمانی (پژوهشگر موسیقی نواحی ایران) با بیان اینکه موسیقی حوزه هرات به سمت موسیقی هندوستان رفتند، گفت: ما در استان سیستان و‌ بلوچستان افغان‌های زیادی داریم که ساکن منطقه هستند و حتی خیلی‌وقت‌ها بلوچ و افغان با هم ازدواج کرده‌اند  برای همین در منطقه‌ای مثل زاهدان موسیقی ترکیبی می‌بینید.

سپس غلام‌سخی رسولی اجرایش را روی صحنه برد. سپس نوبت خوزستان رسید و فواد توحیدی توضیح داد: موسیقی خوزستان، موسیقی بسیار متنوعی است. موسیقی امروز، اجرای گروه «نیسان» است که عرب هستند و موسیقی بداهه‌ای اجرا می‌کنند. این گروع نیز به سرپرستی مهدی سواری روی صحنه رفت.

در ادامه مراسم، علیرضا میرخسروی در سخنانی گفت: وقتی صحبت از اصالت می‌کنیم، در واقع سنت بخشی از اصالت است. اینجا موسیقی اصیل می‌بینیم و سلسله قطعاتی که یک رقص میسازند. سپس محمد آزادی با گروهش روی صحنه آمد. در بخش دیگری از مراسم نوید وزیری (اتنوموزیکولوژ) از وحید میری دعوت کرد که قطعاتی از موسیقی مرکز و شرق مازندران اجرا کند.

کریم بیانی‌منش از کرمان نیز به همراه گروهش قطعاتی را اجرا کرد و در نهایت دومین شب از اجراهای جشنواره با سرنای احسان عبدی‌پور از لرستان به پایان رسید که اجرا با استقبال زیادی از سوی مخاطبان همراه بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو