بهترین سن برای ورود به بازار کار چه سنی است؟

بهترین سن برای ورود به بازار کار چه سنی است؟


منبع: بیتوته

129

1400/8/2

09:01


بهترین سن برای ورود به بازار کار چه سنی است؟



ورود نوجوانان به بازار کار, مناسب ترین سن شروع کار, قوانین ورود به بازار کار

مناسب ترین سن برای ورود به بازار کار نوجوانی محسوب می شود

 

بهترین سن برای شروع کسب و کار

مناسب ترین سن برای ورود افراد به بازار کار و آغاز روند درآمد زایی، دوران نوجوانی تلقی می شود. دوره ی نوجوانی سن شکوفایی استعداد، ریسک پذیری و خلاقیت است. یک نوجوان منبع انرژی، شور و اشتیاق می باشد. البته موفقیت در حیطه ی کار محدودیت سنی ندارد و نیازمند برخورداری از قدرت ذهنی متناسب با نوع فعالیت است. 

مناسب ترین سن در خصوص ورود به بازار کار

آغاز فعالیت رسمی و حرفه ای از سن 18 سالگی آغاز می گردد. با این وجود مناسب ترین سن برای آغاز همکاری با مشاغل موقت و فصلی، 16 سالگی است. در واقع انسان با قدم نهادن در سن نوجوانی قادر به انجام امور بازار به صورت رسمی و قراردادی است. 

 

لازم به ذکر است روند و سن مناسب ورود به بازار کار افراد تحت عوامل مختلفی نظیر قوانین کشور، حمایت خانواده و شرایط اقتصادی قرار دارد. 

بر اساس آمار جهانی میانگین سن آغاز کسب و کار حدود 39 الی 45 سالگی است. در این دوره تلفیقی از انرژی و تجربه به وجود می آید که به فرد قابلیت پوشش دهی بر دامنه ی وسیع تخصص و تجارب کسب کرده را ارائه می دهد. 

 

در اقصی نقاط جهان کار آفرین هایی وجود دارند که در سن کم موفق به راه اندازی بازار کار شده اند. به طور مثال مارک زاکربرگ مؤسس فیسبوک در سن 20 سالگی موفق به راه اندازی سرویس شبکه ی اجتماعی آنلاین شد. 

یکی دیگر از کار آفرینان میانسال و سرشناس در جهان، رید هافمن است. هافمن در سن 35 سالگی شرکت لیکندین را به عنوان سرویس شبکه ی اجتماعی تجاری و اشتغال محور آمریکایی تأسیس کرد. 

 

علاوه بر این جیمی ویلز در 35 سالگی بنیاد ویکی پدیا را بنیان گذاری نمود.

بی شک در هر دوره ی سنی محدودیت هایی وجود دارد. یک جوان با وجود برخورداری از انرژی خام و بی تجربه عمل می کند. در مقابل یک فرد میانسال، با وجود تجارب متعدد، قدرت ذهنی و از انرژی مورد نیاز برای آغاز کار برخوردار نمی باشد. 

 

بدین ترتیب آغاز روند کسب و کار و ورود به یک بازار کار فارغ از محدوده ی سنی است. موفقیت در این حوزه خواستار برخورداری از خلاقیت، انرژی، روحیه ی ریسک پذیر ، شور و اشتیاق در راستای پرورش کار است. 

 

 شرایط ورود افراد به بازار کار, قوانین بازار کار, بهترین سن برای ورود به بازار کار

سن ورود به بازار کار در ایران 15 سالگی می باشد

 

شرایط ورود افراد به حیطه ی کار

در اکثر کشورهای جهان کارفرما در خصوص استخدام نیروی انسانی شرط برخورداری از سن قانونی 18 سال را مد نظر قرار می دهد.

در ماده ی 79 قانون کار جمهوری اسلامی ذکر شده است که کار کردن افراد کمتر از 15 سال ممنوع است. 

 

نوجوانان کمتر از 15 سال به دلیل وضعیت روحی، روانی و جسمانی متمایز به رشد عقلانی، امنیت ، آرامش و زمینه ی تحصیل نیاز دارند. 

بهترین سن کار از سنین جوانی آغاز می شود و تا سن میان سالی ادامه پیدا می کند. در سن جوانی شور و اشتیاق ریسک پذیر در وجود آدمی نهادینه است. جوان پس از رهایی از محیط گرم خانه و ورود به یک محیط جدید، تجربه ای نوین را کسب می کند.

 

دوره ی جوانی، دوره ی فوران خلاقیت و شکست قوانین است. با گذر زمان میانگین سن کار آفرینی سیر نزولی پیدا کرده است. این میانگین حاکی از فعالیت و رشد خلاقانه ی انسان دارد. 

در دوره ی جوانی قدرت ذهنی فرد در شرایط ایده آل قرار دارد. در این رده ی سنی فرد از انرژی کافی در خصوص انجام فعالیت های شبانه روزی برخوردار است. 

 

در پروسه ی ابتدایی استخدام، نوجوان می بایست به وسیله ی سازمان تأمین اجتماعی تحت آزمایش های پزشکی قرار بگیرد تا صلاحیت او در خصوص قدرت، سلامت و تناسب میان توانایی جسمانی فرد با نوع کار مورد تأیید واقع گردد. 

بهتر است بدانید آزمایش سلامت نوجوانان در راستای نظارت دقیق بر روی وضعیت جسمانی و حمایت از سلامت نوجوان، هر یک سال نیاز به تمدید دارد. 

 

سن مناسب ورود به بازار کار, سن ورود به بازار کار, شغل برای افراد زیر ۱۸ سال

بهترین سن کار از سنین جوانی تا سن میانسالی است

 

قوانین بازار کار و وظایف کارفرما

در قانون کار ایران کسب آگاهی از مسئولیت های کارفرما، وظایف کارگر و حمایت های قانونی به وسیله ی طرفین حائز اهمیت است. 

به تشخیص وزارت کار و امور اجتماعی انجام فعالیت هایی که سلامت جسمانی و روانی نوجوان را تهدید می کند، ممنوع می باشد. 

 

کار فرما ملزم است در خصوص تأمین بهداشت کار، کارگر، محیط کارگاه و رعایت اصول فنی کار به قوانین مربوطه احترام بگذارد. 

علاوه بر این، کارفرما می بایست بر روی شرایط کار، شرایط کار نوجوانان و وضعیت ویژه ی کارگران نوجوان نظارت دقیق و همه جانبه داشته باشد. 

 

در خصوص انجام امور مختلف توسط نوجوانان قوانینی وجود دارد که در ادامه آن ها را ذکر می کنیم:

• ممنوعیت در انجام کار اضافی و کار در شب توسط کارگر نوجوان

• کاهش ساعت کار روزانه ی نوجوان نیم ساعت کمتر از ساعت کاری بزرگسالان

• ممنوعیت در ارجاع حمل بار بیش از حد مجاز، خطرناک، زیان آور و طاقت فرسا برای نوجوانان

 

شرایط ورود افراد به بازار کار, قوانین بازار کار, بهترین سن برای ورود به بازار کار

انجام کارهایی که سلامت جسمی و روحی نوجوان را تهدید می کند ممنوع است

 

جمع بندی

همان طور که بیان کردیم ورود به بازار کار فارغ از سن نیازمند برخورداری از شرایط جسمانی، انرژی، مهارت، تجربه، تخصص، شور و اشتیاق است. در کشور های مختلف قوانین مختلفی برای سن مناسب افراد در خصوص ورود به حیطه ی کار وجود دارد. 

 

در کشور ایران، ورود افراد کمتر از 15 سال در بازار کار ممنوعیت دارد. علت ممنوع اعلام شدن این رده ی سنی به موجب برخورداری از وضعیت جسمانی و روحیه ی ضعیف نوجوان است. 

در اکثر کشور های جهان، کار فرما خواستار جذب نیروی هایی با سن قانونی، 18 سال است.

مناسب ترین سن در خصوص آغاز فرایند کار، سن نوجوانی به شمار می رود. 

 

در این بازه ی زمانی قدرت ذهنی نوجوان در ایده آل ترین موقعیت قرار دارد. در واقع نوجوان قادر است با روحیه ی خلاق و ریسک پذیری، به موفقیت های والایی دسترسی پیدا کند. 

لازم به ذکر است در کشور ایران در راستای انجام کار های مختلف توسط نوجوانان کارگر محدودیت هایی وجود دارد. به طور مثال انجام کارهای سنگین و طاقت فرسایی که سلامت جسمانی نوجوان را تهدید می کند، ممنوع است. علاوه بر این، ساعت کاری یک نوجوان نسبت به یک بزرگسال حدود نیم ساعت کمتر است. 

 

گردآوری:بخش کودکان بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو