نحوه انجام اصلاح و تنظیم نوردهی روی عکس ها با لایت روم

نحوه انجام اصلاح و تنظیم نوردهی روی عکس ها با لایت روم


منبع: بیتوته

121

1400/8/2

09:01


نحوه انجام اصلاح و تنظیم نوردهی روی عکس ها با لایت روم



افکت گذاری در لایت روم, ابزار لایت روم نوردهی, تنظیم نور عکس در لایتروم

یکی از بهترین نرم افزارها برای تنظیم نوردهی لایت روم می باشد

 

آموزش تنظیم نوردهی عکس در لایت روم

تنظیم نور و روشنایی یکی از اصلی ترین و مهم ترین ویرایش هایی است که عکاسان برای درست کردن تصاویر خود از آن استفاده می کنند. یکی از ابزارهایی که قابلیت تنظیم نور و روشنایی را دارا می باشد لایت روم نام دارد. در این مقاله سعی داریم با استفاده از ابزار لایت روم نوردهی و روشنایی عکس ها را آموزش دهیم.

آموزش تنظیم نور در لایت روم, آموزش اصلاح نور در لایت روم, تنظیم نوردهی لایت روم

تنظیم نوردهی در لایت روم بسیار آسان می باشد

 

لایت روم چیست؟

لایت روم یک برنامه است که توسط تیم توسعه نرم افزار ادوبی فتوشاپ ساخته شده است. این برنامه یک برنامه غیر مخرب است.

این برنامه یکی از محبوب ترین برنامه ها برای عکاسان حرفه ای است. اگرچه این برنامه بسیار جوان تر از نرم افزار فتوشاپ است اما امکانات آن به قدری قوی است که بسیار از عکاسان ترجیح می دهند به جای نرم افزار فتوشاپ از این برنامه استفاده کنند.

رابطه کاربری این نرم افزار به قدری ساده طراحی شده است که تقریبا هر عکاسی از حرفه ای تا مبتدی و حتی افراد عادی می توانند از این برنامه استفاده کنند.

 

آموزش تنظیم نور در لایت روم, آموزش اصلاح نور در لایت روم, تنظیم نوردهی لایت روم

در تنظیم نوردهی در لایت روم هر چه مقدار Blacks افزایش یابد روی +100 تأثیر دارد

 

مفهوم روشنایی و نوردهی در عکس

زمانی که شما می خواهید روشنایی عکس مورد نظرتان را تنظیم کنید، اگر روشنایی و نور تصویر خود را کاهش دهید، این کار باعث می شود که روی چندین بخش عکس از جمله سایه، هایلایت، میدتون ها تغییر کنند. بنابراین تغییر روشنایی یک عمل مهم است که روی تمام بخش های تصویر تأثیر می گذارد.

 

همه ما معنای روشنی و نور را می دانیم و با مفهوم روشنایی آشنا هستیم. اما در عکاسی این روشنایی با مفهوم عامیانه آن تفاوت دارد.

زمانی که شما در یک عکس روشنایی آن را کاهش می دهید، بیشتر از همه روی میدتون های عکس تأثیر می گذارید.

این کار را با تغییر نوردهی یک عکس مقایسه کنید که به صورت مساوی روی میزان هایلایت ها، میدتون ها و سایه ها تأثیر می گذارد.

 

تنظیم نور در لایت روم, آموزش لایت روم, آموزش کار با لایت روم

در تنظیم نوردهی در لایت روم با کاهش میزان Blacks روی -100 تأثیر گذاشته می شود

 

اسلایدر Blacks بر روی میزان +100  و -100

در تنظیم روشنایی در لایت روم هر چه مقدار Blacks افزایش یابد روی +100 تأثیر می گذارد و روی آن قرار می گیرد و همچنین عکس مورد نظر شما تخت تر می شود. و زمانی که میزان Blacks کاهش پیدا می کند روی -100 تأثیر می گذارد و روی آن قرار می گیرد بنابراین در این قسمت کنتراست افزایش پیدا می کند.

 

اسلایدر whites روی میزان +100 و -100

این اسلایدر به میزان +100 روشنایی عکس را افزایش می دهد. برای مثال اگر شما از شخصی در یک فضای طبیعی عکس گرفته باشید، اگر میزان را روی +100 قرار دهید، چهره و فضای طبیعی روشن تر از عکس قبل از ویرایش می باشد. و اگر این مقدار را روی -100 قرار دهید، عکس مورد نظرتان تخت تر از عکس قبل از ویرایش به نظر می رسد.

 

ابزار لایت روم نوردهی, تنظیم نور عکس در لایتروم, لایت روم چیست

افزایش میزان اسلایدر whites در لایت روم روشنایی عکس را افزایش می دهد

 

مقایسه اسلایدر white و Blacks

زمانی که اسلایدر whites  روی +100 قرار گیرد و افزایش می یابد عکس روشن تر می شود اما در اسلایدر Blacks وقتی که روی +100 قرار بگیرد، عکس مورد نظر تخت تر می شود.

هنگامی که اسلایدر whites روی -100 قرار می گیرد عکس مربوط تخت می شود اما در اسلایدر Blacks وقتی روی میزان -100 قرار می گیرد، کنتراست عکس بیشتر می شود.

با کمی دقت می توان متوجه شد که این اسلایدر ها و میزان آنها کاملا برعکس هم عمل می کنند.

 

اسلایدر Exposure روی نقطه -1

وقتی نور دهی عکس تنظیم می شود این عمل باعث می شود که روی تمام اجزای نور دهی و روشنایی تصویر تأثیر گذاشته شود. هر چقدر  که شما روشنایی را کم یا زیاد کنید به همان اندازه تأثیرش را روی قسمت های هایلایت و سایه ها می بینید.

هر گاه نوردهی یا روشنایی تصویر شما کمتر از حد میزان باشد یعنی تصویر شما روی گزینه underexpose قرار گرفته است.

 

ابزار لایت روم نوردهی, تنظیم نور عکس در لایتروم, لایت روم چیست

در برنامه ی لایت روم اسلاید تنظیم نوردهی به صورت مستقیم وجود ندارد

 

آموزش تنظیم نور در لایت روم

در ورژن های قبلی از لایت روم تنظیم نور و اکسپوژر در کنترل های جداگانه قرار داشت. اما بعد از آن ورژن شرکت ادوبی احساس کرد که این مسئله موجب گیج شدن کاربران شده است به همین خاطر تصمیم گرفت که آنها را در یک کنترل واحد به نام Exposure قرار دهد.

اگر چه کنترل های تنظیم نور در بسیاری از نرم افزار ها وجود دارد اما ممکن است در مواقعی ناز باشد تا با استفاده از لایت روم تنظیم نور انجام بگیرد.

 

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگامی که از منظره ای عکاسی می کنید، سایه ها و نور دهی عکس آنطور که باید باشند، نیستند در این مواقع برنامه لایت روم می تواند به شما کمک کند تا نور و سایه عکس را به چیزی تبدیل کنید که دلخواه شما است.

 

در برنامه لایت روم اسلاید تنظیم نور دهی وجود ندارد اما دسترسی به آن آسان است. کاری که شما باید انجام دهید این است که  از Curves adjustment  استفاده کنید. دلیل اصلی این کار این است که اسلاید های تنظیم نور یکی از تنظیمات زیر مجموعه گاما هستند و این کار به راحتی هم در کار منحنی و هم در کار سطوح انجام می شود. البته از آنجایی که لایت روم سطح ندارد ما فقط می توانیم از منحنی استفاده کنیم.

 

قدم اول

در مرحله اول شما باید از منحنی نقطه ای به جای منحنی پارامتری استفاده کنید. منحنی نقطه ای به شما اجازه می دهد تا نقاطی را به منحنی اضافه کنید و آنها را تنظیم کنید. منحنی پارامتری هم یکی از مواردی است که اسلایدر ها در زیر آن قرار دارند

برای این که این دو منحنی جا به جا شوند می توانید روی دکمه کوچکی که در پایین در سمت راست پنل قرار دارد کلیک کنید.

 

قدم دوم

برای تنظیم نور دهی در لایت روم، می توانید به راحتی روی منحنی که در پنل curves قرار دارد کلیک کنید تا  یک نقطه ایجاد شود. حال این نقطه را به سمت بالا بکشید تا نور بیشتر شود، اگر قصد دارید نور را کاهش دهید نقطه را به سمت پایین بکشید.

البته برای این کار می توانید از اسلایدرهای مختلف نیز کمک بگیرید، اما این کار آسان ترین و سریع ترین راهی است که می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

 

 تنظیم نور عکس در لایتروم, لایت روم چیست, آموزش تنظیم نور در لایت روم

برای تنظیم نوردهی در لایت روم می توانید از پنل curves اقدام کنید

 

قدم آخر

اگر متوجه شدید که تصویر شما کمی بیش از حد صاف شده است می توانید خلاقانه عمل کند و نقاط بیشتری را در بالا و پایین منحنی برای roll off بیشتر اضافه کنید. این کار باعث می شود بدون این که ظاهر تصویر خیلی صاف باشد، تصویر روشن تر شود.

 

و نکته پایانی در مورد منحنی های لایت روم این که اگر در گرفتن نتایج دقیق در ابزار curve در لایت روم دچار مشکل هستید، بدانید که این مشکل برای همه وجود دارد و فقط مختص شما نیست زیرا این برنامه، برنامه پیچیده ای است. همچنین می توانید همان طور که موس خود را می کشید تا حرکات دقیق تری داشته باشید کلید alt را نگه دارید. این کار باعث می شود که حرکت موس کند تر شود و شما منحنی دقیق تری را تنظیم کنید.

 

آموزش اصلاح نور در لایت روم

یکی از اصلی ترین پنل های لایت روم Basic در ماژول Develop است.

این تنظیمات برای اصلاح نور و رنگ استفاده می شود. توصیه ما این است که بعد از این که با این نرم افزار به طور کلی آشنا شدید روی این پنل بیشتر تمرکز کنید.

در ادامه بیشتر با پنل Basic آشنا می شویم.

 

افکت گذاری در لایت روم, ابزار لایت روم نوردهی, تنظیم نور عکس در لایتروم

برای تنظیمات نوردهی در لایت روم می توانید از اسلایدر White balance استفاده کنید

 

اسلایدر White balance

این اسلایدر اولین اسلایدر تنظیمات نور و رنگ در لایت روم است. از این اسلایدر می توانید برای تبدیل عکس های رنگی به سیاه و سفید استفاده کنید یا اینکه برای مثال اگر شما عکسی دارید که رنگ سفید در آن به صورت کدر تر افتاده است در این حالت می توانید با استفاده از قطره چکان کنار اسلایدر رو قسمتی که سفید است کلیک کنید تا لایت روم نسبت به انتخاب شما تغییرات را اعمال کند.

 

اسلایدر کنتراست، هایلایت و نقاط سفید، سایه و نقاط سیاه

این اسلایدر به صورت یکباره روی کل تصویر شما تأثیر می گذارد. در واقع کنتراست نقاط روشن تصویر شما را روشن تر و نقاط تیره تصویرتان را تیره تر می کند.

دستگیره هایلایت، ناحیه بیشتری از رنگ ها را کاور می کند. بیشتر برای برگرداندن جزئیات تصاویری که بیش از حد روشن هستند استفاده می شود.

 

دستگیره white ناحیه کمتری از هالایت را دست کاری می کند و اگر بیش از حد از این دستگیره استفاده کنید، ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوید . بنابراین بهتر است برای تغییرات عمده از هایلایت و برای تغییرات جزئی از white استفاده کنید.

 

استفاده از tone و exposure برای اصلاح نور و رنگ در لایت روم

در زیر نوار white balance گزینه tone را مشاهده می کنید. این اسلایدر میزان تیرگی ها و روشنی را در تصویر شما مدیریت می کند. این ابزار یکی از ابزار های بسیار خوب برای متعادل کردن جنبه های مختلف نور در تصویر است.

 

آموزش اصلاح نور در لایت روم, تنظیم نوردهی لایت روم, آموزش لایت روم

اسلایدر Exposure هم ساده ترین روش برای روشن و تیره کردن کل تصویر است

 

Clarity چیست؟

آخرین بخش پنل Basic شامل سه اسلایدر است. clarity در واقع برعکس sharpening است. این اسلایدر میزان کنتراست را در تون های میانه افزایش می دهد. از این اسلایدر برای افزودن جزئیات به تصاویر خود می توانید استفاده کنید. البته اگر آن را به سمت راست حرکت دهید. در غیر این صورت می توانید برای صاف کردن پوست یا سطح از آن استفاده کنید.

 

تفاوت vibrance و saturation 

در نگاه اول هر دو این اسلایدر ها شبیه به هم به نظر می رسند و البته در بعضی از تصاویر هم ممکن است واقعا مشابه به هم باشند.   Saturation تمامی رنگ های موجود در تصوی شما را به یک میزان زیاد می کند و شدت می بخشید در حالی که وایبرنس فقط روی رنج خاصی از رنگ ها تأثیر می گذارد.

برای مثال وایبرنس رنگ هایی را که به خودی خود پر رنگ هستند را رها می کند و ما بقی رنگ ها را تغییر می دهد.

 

آموزش تنظیم نور در لایت روم, آموزش اصلاح نور در لایت روم, تنظیم نوردهی لایت روم

برای تنظیم نور در لایت روم علاوه بر تنظیم روشنایی سایه ها را نیز باید تنظیم کنید

 

نتیجه گیری

اگر ما فقط نور دهی و روشنایی عکس را تغییر دهیم، این عکس در نگاه یک بیننده عکس خوبی به نظر نمی رسد، چرا که سایه ها به اندازه تیره نشده اند و عکس کم رنگ و رنگ و رو رفته است.

 

وقتی نور دهی را به میزان اسلایدر whites تغییر دهیم و مقادیر تون سفید و مشکی را هم تغییر دهیم این دفعه برعکس دفعه قبل عکس مورد نظر ما زیبا تر می شود. چرا که تمامی ابعاد تصاویر دارای کنتراست می باشد، سایه ها تیره تر به نظر می رسد و بخش های روشن تصویر زیبا تر از عکس قبلی به نظر می آید.

 

شما می توانید به عنوان یک عکاس که از نرم افزار لایت روم استفاده می کنید برای ویرایش عکس خود از تمامی نکاتی که در مطالب بالا ذکر شد استفاده کنید تا عکس زیبا تر و فوق العاده ای داشته باشید.

 

گردآوری:بخش کامپیوتر و اینترنت بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو