چنانچه نقدینگی را بازیگر اصلی تورم بدانیم، باید گفت که هیچ تفاوتی بین رشد نقدینگی در ۱۴۰۰ و ۹۹ نبوده و چنانچه اتفاق خاصی رخ ندهد، تورم در سال جاری مشابه سال قبل خواهد بود. چنانچه پایه پولی را به عنوان هسته مرکزی تورم در نظر داشته باشیم با توجه رشد بالای پایه پولی در ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته، شرایط تورمی امسال وخیم تر از سال ۹۹ خواهد بود. دو نکته مثبت نیز در مورد سال جاری وجود دارد؛ اول اینکه سیالیت نقدینگی در ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ کمتر شده و دوم، رشد ماهانه پایه پولی در مرداد و شهریور تقریبا صفر درصد بوده است که از زهر تورم زایی پایه پولی کاسته است.

البته این نکته هم لازم به ذکر است که ضریب فزاینده یا همان خلق نقدینگی توسط بانک ها در شهریور امسال به 7.839 رسیده است، این عدد بالاترین رقم ضریب فزاینده در سالیان گذشته است. بررسی ها نشان می دهد رقم ضریب فزاینده در ماه های گذشته کاملا صعودی بوده است که نشان از تمایل بالای بانک ها به خلق اعتبار دارد. بالا بودن و روند افزایشی خلق اعتبار توسط بانک ها می تواند در ماه های آتی به رشد بیشتر نقدینگی و تورم زایی بیشتر منجر شود.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر مقایسه رشد متغیرهای تورم‌زا در ۱۴۰۰ و ۹۹؛ آیا امسال شاهد نرح تورم بیشتری خواهیم بود؟ بخوانید.