پایان سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران | «کپسول» به اسکار ۲۰۲۲ معرفی می‌شود

85

1400/8/3

01:57


آیین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شامگاه یکشنبه دوم آبان در کتابخانه جندی شاپور پردیس سینمایی ایران مال برگزار شد.

پایان سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران | «کپسول» به اسکار ۲۰۲۲ معرفی می‌شود

گروه سینمایی هنرآنلاین: در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده محمد سلوکی بود، کلیپی از زنده یاد فرشته طائرپور پخش شد تا اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران با یادی از این سینماگر آغاز شود.

سپس مجید شایسته مدیر عامل مجموعه ایران مال که حامی مالی برگزاری این دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران بود، گفت: این جشنواره بین‌المللی به راحتی پیوند ادب، فرهنگ و تاریخ را به رخ جهانیان می‌کشد و سازه تمدنی ایران مال به عنوان بزرگ‌ترین بنای ایران برای میزبانی از این رویداد به خودش می‌بالد. از همین جا ابراز خوشحالی خودم را برای اینکه در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران خدمت شما بودیم، اعلام می‌کنم و به آقای خزاعی رییس محترم سازمان سینمایی نیز خیر مقدم می‌گویم.

صادق موسوی، دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: مرسوم است که در مراسم اختتامیه دبیر جشنواره گزارشی از چگونگی انجام برنامه بدهد اما من از این اتفاق صرف نظر می‌کنم و قبل از هرچیزی مراتب قدردانی خود را از تمامی کسانی که در این رویداد صادقانه کار کردند، اعلام می‌کنم.

وی ادامه داد: باید درباره تایید شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران توسط آکادمی اسکار صحبت کنم. این مهم که برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران رخ داده است، نشان از اهمیت فیلم کوتاه و سینمای ما دارد. شخصا باور دارم که این جشنواره مهم‌ترین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در غرب آسیا است. چراکه مهم‌ترین چهره‌های سینمایی جهان در دهه‌های گذشته در آن حضور داشتند.

موسوی افزود: ما می‌توانیم برای این امتیازها اقدام کنیم. چراکه به حق شایسته این مهم در غرب آسیا هستیم. در واقع با حاکمیت دین اسلام در منطقه، تاریخ کشورمان و هنرمندان کم‌نظیر و فرهنگ گرانمایه ما باید حق خودمان را استیفا می‌کردیم که اکنون خوشبختانه با مورد تایید آکادمی اسکار قرار گرفتن، تا حدودی محقق شده است.

۵

مدیرعامل انجمن سینماگران جوان در ادامه گفت: از میان ۶۴۰۲ اثر خارجی که از کشورهای مختلف جهان اقدام به فرستادن آثار خود به جشنواره کرده‌اند، تنها کمتر از یک درصد آثار انتخاب شده است. در این دوره ما برای اولین بار ایمیل‌هایی از شرکت‌کنندگی خارجی دریافت می‌کردیم که می‌پرسیدند چرا اثر ما در این جشنواره حضور نداشته است. چیزی که مهم است مرجعیت دوباره کشور ما در صنعت سینما است. در منطقه بعد از مصر و ترکیه ما سومین کشوری هستیم که جشنواره‌ای مورد تایید آکادمی اسکار داریم.

وی در پایان عنوان کرد: هنر ایران به حق شایستگی این اتفاق را داشت. از سرکار خانم طباطبایی معاون بین‌الملل و دیگر دست‌اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چون خودش بانی هنر است قدردان این دستاورد بود اما امیدواریم این دستاورد برای ما باقی بماند. این فرصت برای فیلمسازان ایجاد شده است. اگر یک فیلم به اسکار راه پیدا می‌کند و ما خوشحال می‌شویم، این بار اتفاقی مهم‌تر رخ داده و ما رویدادی دائمی داریم که هر ساله یک اثر را به اسکار معرفی می‌کند.

 مطالبه‌گری مسیر را برای پویایی و بالندگی سینما هموارتر می‌کند

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی نیز در ادامه این نشست گفت: جشنواره فیلم کوتاه دستاورد ارزشمندی است که حاصل تلاش عزیزان بسیاری در سال‌های متمادی گذشته است. از این رو،  وظیفه خودم می‌دانم که از همه کسانی که در رشد و بالندگی نهال سینمای جوان دستی بر آتش داشته‌اند قدردانی کنم. همچنین از مسئولان و دست اندرکاران این دوره جشنواره، سفرا، رایزنان فرهنگی و فیلمسازان کشورهای مختلف که در این رویداد سینمایی حضور یافته‌اند،سپاسگزاری می‌کنم.

وی افزود: همچنین از هیات‌های انتخاب و داوری و از همه فیلمسازان و جوانان خلاق و هنرمند هم تشکر می‌کنم. چه آن‌هایی که آثارشان در جشنواره حضور داشت و چه فیلمسازانی که به دلیل  شاخص‌های جشنواره و سلایق گروه‌های انتخاب، در بخش مسابقه نبودند. از سال‌های دور به یاد دارم که جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه با جنب ‌و ‌جوش و شور و هیجان خاصی برگزار می‌شده و همچنان ادامه دارد. همین شور و حرارت و اعتراض‌ها و مطالبه‌ها باعث می‌شود که جنس این جشنواره متفاوت از سایر جشنواره‌ها باشد. پرسشگری و مطالبه‌گری مسیر را برای پویایی و بالندگی سینما هموارتر می‌کند.

خزائی در ادامه بیان کرد: معتقدم که آینده سینمای ایران در اینجا رقم می‌خورد. چراکه این رویداد بستری برای رویش استعدادهای جدید است. سینمای ایران پس از چهار دهه، به نوسازی، بازسازی انقلابی، جوان‌سازی و تحول نیاز دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین عنوان کرد: الزامات و مقتضیات جامعه امروز «هنر - صنعت سینما» را دستخوش تغییر کرده است و به موازات این تغییر، باید نسل‌های جدید با ظرفیت، بینش، بصیرت تازه و تجربه‌های نو از راه برسند و با تکیه بر میراث گذشتگان پیشتاز و پیشران جریانات تازه شوند. بدون شک، سینمای جوان خاستگاه جریان‌شناسی و جریان‌سازی نوین سینماست.

وی افزود: تاکنون، سینمای ایران و به طور ویژه، «فیلم‌های کوتاه ایرانی» در جشنواره‌های جهانی افتخاراتی را کسب کرده‌اند و ما همه ساله و بارها از افتخارات این سینما شنیده‌ایم که این اتفاق خوبی است. ولی معتقدم نیاز به تغییر نگرش و الگو در عرصه فرهنگ جهانی داریم. ما به استراتژی جدیدی در سینما نیاز داریم. سهم سینمای ایران در چشم انداز فرهنگ جهانی کجاست؟

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: اینک، در «عصر تصویر جهان» زندگی می‌کنیم؛ به میزانی که «تصویر خودمان» را بسازیم سهمی در سیطره فرهنگی و سینمای جهان خواهیم داشت. با همه جهش‌های گاه به گاه؛ باورم این است که هنوز در تصویرسازی فرهنگ جهانی سهم و مشارکتی نداریم.

رییس سازمان سینمایی در ادامه بیان کرد: متاسفانه به‌رغم فرهنگ غنی، ادبیات با شکوه، تاریخ پر افتخار و نیروی انسانی عظیم و .... ما فقط از طریق تصاویر و فیلم‌هایمان، برای غرب شناخته شدیم. متاسفانه نتوانسته‌ایم این همه غنای فرهنگی، ارزش‌های اخلاقی، اسطوره‌ها و قهرمانان ملی خود را به جهان معرفی کنیم.

۳

سینمای ما به دیپلماسی عمومی برای ارائه تصویری واقعی‌تر به جهان نیاز دارد

خزائی در ادامه بیان کرد: سینمای ما امروز به دیپلماسی عمومی برای ارائه تصویری واقعی‌تر به جهان نیاز دارد. زمان برای یک انقلاب سینمایی فرا رسیده است. در گام دوم انقلاب نقشه راه‌مان ما باید این باشد که در سینما علاوه بر «تکنیک» به «محتوا» بیندیشیم. شما عزیزان آگاهید که سینما دیگر، صرفا، ابزار سرگرمی نیست بلکه فضای «اندیشه ورزی» است.

وی در ادامه توضیح داد: فاصله گرفتن از مصرف گرایی صرف محصولات سینمای جهان نیاز امروز ماست. باید تصویر خودمان را به جهان عرضه کنیم. تصویری از زیبایی‌ها، اسطوره‌ها و تاریخ پرفراز و نشیب سرزمین‌مان. به عنوان مسئول سینمای ایران در دوره جدید به صراحت اعلام می‌کنم. برای بازسازی و معماری نوین سینما به حضور شما جوانان فیلمساز متعهد به فرهنگ ایرانی و اسلامی و ظرفیت‌های نوظهور و انقلابی نیاز داریم. و در این راستا، از هیچگونه تلاشی برای حمایت و تقویت سینمای انقلابی، سینمای کوتاه خلاق، جسور، کنجکاو، اخلاقمند و خانواده‌گرا دریغ نخواهیم کرد.

رییس سازمان سینمایی در پایان گفت: شخصا معتقدم این نوع سینما فراتر از اهداف تجربی و مزیت‌های آموزشی که دارد، از آن رو که اسیر کلیشه‌ها و مقتضیات سینمای بدنه نیست، خلاق‌تر است. البته این به شرط آن است که مطالبات واقعی مردم و نیازهای فرهنگی جامعه نیز در آثار لحاظ شود.

معرفی برگزیدگان سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

در ادامه این برنامه، برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند که در ادامه آمده است:

برگزیدگان بخش مسابقه سینمای بین‌الملل

بهترین فیلم تجربی: «تعیین هویت» ساخته ژان فرانسوا کامینز از فرانسه

بهترین انیمیشن: «به رود قدم بگذار» محصول مشترک چین و فرانسه

بهترین مستند: «تنها نخواهم ماند» به کارگردانی یاسر طالبی

بهترین فیلم داستانی: «روز، ورای روزمرگی است» اثر دامیان کوکور از لهستان

مدال ایسفا

انجمن فیلم کوتاه ایران(ایسفا) ضمن تقدیر از فیلم‌های «د میدل» و «ماشوم» مدال ایسفا را به «ویار» ساخته حورا طباطبایی تقدیم کرد.

جوایز بخش مسابقه سینمای ایران

بهترین صدای فیلم: امیر عاشق حسینی و زهره علی اکبری برای فیلم داستانی «هرگز گاهی همیشه»

بهترین تدوین: حسین جمشیدی گوهری برای فیلم داستانی «آخرین لالایی در تهران»

بهترین فیلمبرداری: آرمان فیاض برای فیلم داستانی «ارفاق»

بهترین فیلم نامه اقتباسی: محمد وحدانی برای فیلم داستانی «آخرین لالایی در تهران»

بهترین فیلمنامه: شادی کرم‌رودی برای فیلم داستانی«هرگز گاهی همیشه»

دیپلم افتخار بهترین طراحی جلوه‌های بصری: مهدی شرکت معصوم برای فیلم پویانمایی «گذشته»

بهترین کارگردانی پویانمایی: حمید محمدی برای فیلم « گذشته»

بهترین کارگردان در بخش فیلم تجربی: عرشیا زینعلی برای فیلم «چگونه منتظر گودو باشیم»

بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند: امین پاک‌پرور برای فیلم «میر و مار»

بهترین کارگردانی فیلم مستند: محمدباقر شاهین برای فیلم «صندلی»

دیپلم افتخار بهترین طراحی صحنه: ریحانه اسماعیلیان برای فیلم داستانی «مورس»

دیپلم افتخار بهترین بازیگری: بهزاد دورانی برای فیلم  داستانی «زوزه»

بهترین کارگردانی در بخش فیلم داستانی: روناک جعفری  برای فیلم «مورس»

در بخش بهترین فیلم با مضمون هویت ملی و افزایش سرمایه های اجتماعی تندیس جشنواره  و جایزه نقدی به  امیرهوشنگ معین برای فیلم پویانمایی «آینه خیس» تعلق گرفت. 

بهترین فیلم در بخش سینمای ایران: محمد یوسفی و امیرحسین عنایتی برای تهیه‌کنندگی فیلم «مورس»

جایزه ویژه هیأت داوران در بخش فیلم‌های داستانی یا تجربی: سهیلا پورمحمدی برای فیلم داستانی «جان داد»

۲

علاقه باورنکردنی داوران خارجی به سینمای ایران

در بخشی از این مراسم ابوالفضل جلیلی از داوران این دوره گفت: خیلی از جشنواره‌ها سعی می‌کنند به دستاورد اسکارکوالیفاید برسند، این دستاورد را به آقای موسوی تقدیم می‌کنم. اما امیدوارم در سال‌های آینده بچه‌های سینمای جوانان ایران بیشتر مهمان اینجا باشند تا دیگران. وقتی درباره جایزه بزرگ با داوران بحث می‌کردیم دوست داشتم فیلمی خارجی این جایزه را بگیرد اما دیدم، داوران خارجی به قدری سینمای ایران را دوست داشتند که باور نکردنی بود. بهترین راه تبلیغات ما، همین لحظه‌هاست.

وی افزود: هیچ فرد خارجی ندیدم که به ایران بیاید و بگوید ایران بد بود. آن‌ها بیشتر شیفته ایرانیان می‌شوند. کاش می‌توانستیم داوران خارجی را دعوت کنیم که خودشان بگویند؛ آنها متفق‌القول فیلم جایزه بزرگ بخش بین‌الملل را انتخاب کردند.

به این ترتیب جایزه بزرگ بخش مسابقه سینمای بین‌الملل که به اسکار ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد، به فیلم «کپسول» ساخته امیر پذیرفته از ایران اختصاص یافت.

داستان‌های ورزشکاران قابلیت ثبت شدن دارند

در بخش دیگری از این مراسم سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان که در این برنامه حضور داشت گفت: دوست نداشتم در انتهای برنامه مزاحم شما باشم. اما به عنوان خادم علاقه‌مند بودم بگویم جای ورزشکاران، کشتی‌گیران، وزنه‌برداران نوجوان در اینجا خالی است. از همه فیلمسازان خواهش می‌کنم به کمک ما بیایند. چراکه ما فیلم‌نامه‌ها و اتفاقات عجیب و ارزشمندی در زندگی داریم. ضمن اینکه داستان‌های جالب درباره زندگی قهرمانان عزیزی داریم که این جوانان در آینده اسطوره خواهند شد. خواهش می‌کنم بخشی از این وقایع مهم را ثبت کنید.

وی افزود: به عنوان مثال یک داستان واقعی از یک نوجوان قهرمان در حاشیه جنوب شهر تهران می‌گویم. این داستان در یک زمین فوتبال رخ داده است. ورزشکار عزیزی در جلسات تمرین تنها مورد تشویق یک نفر از سکوی تماشاچیان قرار می‌گرفته است. این ورزشکار اصلا بازی خوبی نداشته، او در اولین روز مسابقات از سرمربی خواسته در ارنج‌ نهایی فیکس بازی کند؛ مربیان نیز خواستند دلش نشکند و او را به زمین فرستاده‌اند. او چند گل می‌زند اما در پایان ناراحت است؛ بازی که تمام می‌شود از او می‌پرسند چرا امروز متفاوت بودی؟

سجادی ادامه داد: این ورزشکار می‌گوید آنکه من را در تمرین‌ها تشویق می‌کرد پدرم بود، او نابینا بود، نمی‌دانست من چه کیفیت بازی دارم و نیمه شب فوت کرد. اگر این موضوع را می‌گفتم من را بازی نمی‌دادید اما حالا که فوت شده می‌دانم نظاره‌گر بازی بوده است. من یقین داشتم که او من را می‌دیده است.

۴

وی در ادامه توضیح داد: این ورزشکار اکنون مربی ورزش است. از این اتفاقات پیرامون ما بسیار است. به این سادگی شاید بتوانیم اسطوره‌هایی رقم بزنیم. بخشی از دعوتنامه جدی امشب مختص جوانان بود. پیش از این برنامه خدمت رییس‌جمهور بودم برای تقدیر از مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک. بر خودم تکلیف دیدم که به اینجا هم بیایم

وزیر ورزش و جوانان در پایان گفت: از همه عزیزان سینمایی خواهش می‌کنم که حتما در کنار وزارت ورزش و جوانان باشند؛ این جوانان به ما نیاز دارند، هر چه بکاریم، بهترینش را در آینده درو می‌کنیم.  به سهم خودم از همه مهمانان تشکر می‌کنم. امروز تجربه ارزشمندی برای من بود.

منوچهر شاهسواری، مرجان اشرفی‌زاده، احمد الستی، سیف‌الله صمدیان، انسیه شاه حسینی، افشین اسدزاده، رضا فهیمی از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو