معرفی عروسک‌های سنتی: «هیناماتسوری» از ژاپن

منبع: فوت و فن

86

1400/8/3

07:54


معرفی عروسک‌های سنتی: «هیناماتسوری» از ژاپن

هیناماتسوری عروسک‌های مخصوص به خود را دارد که هینا نینگیو نامیده می‌شوند. هینا نینگیوها به ترتیبی مخصوص بر روی جایگاهی به شکل پلکان به نام هینادان قرار می‌گیرند. هینادان معمولا با فرشی قرمز رنگ پوشیده می‌شود.

چیدمان عروسک‌ها:

  • در ردیف نخست دو عروسک دا- ی- ری- بی -نا نمادی از امپراتور ژاپن او- دایری- ساما و ملکه ژاپن او- هینا- ساما  قرار می‌گیرند.  در پشت این دو عروسک معمولا صفحه‌ای طلایی قرار می‌دهند. مردم بین عروسک‌ها لوازم جانبی شناخته شده‌ای به عنوان تزیین قرار می‌دهند و این طبقه را اغلب با فانوس ابریشمی و شکوفه‌های گیلاس و آلو مزین می‌کنند.
  • در ردیف دوم سه عروسک خدمتگزار زن قصر به نام سان- نین- کانجو قرار می‌گیرد.  هر سه عروسک اشیایی را در دست می‌گیرند. دو عروسک سمت راست و چپ به حالت استاده قرار می‌گیرند و عروسک وسط به حالت نشسته است.  بین این سه عروسک معمولا پایه‌ای به نام تاکاتسوکی قرار می‌دهند که بر روی آن شیرینی هیشی موچی می‌گذارند، این شیرینی به شکل لوزی است و برای مردم اعتقاد بر نماد باروری را دارد. موچی از چند لایه (هر یک از رنگ های مختلف) ساخته شده است. این رسم از دوره ادو در سال ۱۸۶۸-۱۶۰۳ میلادی رایج شده است.
  • در ردیف سوم پنج عروسک نوازنده مرد به نام گو- نین- بایاشی همراه آلات موسیقی ویژه ظاهر می‌شوند. آلات موسیقی که ۴ عروسک از سمت چپ در دست خود دارند، درام کوچک، طبل ​​بزرگ، درام دستی و فلوت می‌باشد. عروسک پنجم نیز یک خواننده است.
  • در ردیف چهارم وزیر چپ و وزیر راست قرار می‌گیرند. سطح چهارم تا حد زیادی به کار با سیاست مربوط می‌شود. دو عروسک به نمایندگی از وزرای دایجین قرار داده می‌شود. وزیر سمت راست به عنوان فردی جوان و وزیر سمت چپ به عنوان مردی سال‌خورده نشان داده شده است. این دو عروسک در سطح سیاسی، موقعیت مقابل به وضع خود را داراست.
  • در ردیف پنجم سربازان هستند. شامل سه عروسک سامورایی که شغل آنان حفاظت از امپراتور و ملکه است.

در ردیف ششم و هفتم انواع مبلمان، ابزارها، واگن‌های حمل، ارابه و وسایل نقلیه، کجاوه، مجموعه‌ای از جعبه‌های غذایی لاکی تو در تو، ظروف مورد استفاده در مراسم چای، گاو نر در حال کشیدن کالسکه یا سبد گل که بسیار مورد علاقه اشراف دوره هی‌آن بوده است، در شکل مینیاتوری قرار داده می‌شوند.

یاسمن فراهانی فرد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو