معرفی اولین پردازنده تجاری ۷ نانومتری دنیا توسط هوآوی در IFA 2018

منبع: فوت و فن

72

1400/8/3

08:00


گوشی های Huawei P20 چرمی و رنگ های جدید به زودی عرضه می شوند

هوآوی امسال هم همانند سال قبل در نمایشگاه IFA برلین محور اصلی فعالیت های خود را پیشرفت های جدید خود در حوزه طراحی و تولید چیپ ها پردازشی موبایل با قابلیت پردازش عصبی برای ایجاد هوش مصنوعی در گوشی های هوشمند اختصاص داد. در IFA 2018 ریچارد یو مدیرعامل هوآوی در بخش اول سخنرانی خود با اشاره به تلاش های هوآوی در ایجاد قدرت پردازشی چشمگیر برای هوش مصنوعی در گوشی های هوشمند، از آخرین محصول هوآوی در این حوزه یعنی چیپ ست Kirin 980 رونمایی کرد. این چیپ ست که در همکاری با شرکت TSMC تایوان تولید شده اولین پردازنده تجاری است که از معماری ساخت ۷ نانومتری بهره می برد تا سطح جدیدی از کارایی و بازده را به همراه بخش پردازش عصبی دو گانه (Dual NPU) در گوشی های هوشمند در اختیار کاربران قرار دهد.

یو در این رویداد گفت: “سال گذشته ما با معرفی Kirin 970 اولین پردازنده موبایل دنیا با قابلیت پردازش هوش مصنوعی را در دنیای گوشی های هوشمند عرضه کردیم و امسال پردازنده ای را معرفی می کنیم که علاوه بر پردازش هوش مصنوعی قدرمندتر، در سایر جنبه های پردازشی هم بالاترین توان و بازده را در کنار کارایی خوب در اختیار کاربران قرار دهد. در این چیپ پردازشی یعنی Kirin 980، پردازنده اصلی یا CPU و پردازنده گرافیکی یا GPU در کنار واحد پردازش عصبی دوگانه (Dual NPU) جدیدی به کار گرفته شده که قادر به فراهم آوردن توان پردازشی برای نسل آینده برنامه های گوشی های هوشمند است.”

معماری ساخت جدید:

معماری ساخت ۷ نانومتری این پردازنده موجب شده تا ۶٫۹ میلیارد ترانزیستور بتوانند در فضای ۱ سانتی متر مربع روی آن جای گیرد که این ۱٫۶ برابر نسل قبل است. در مقایسه با چیپ های نسل قبل ساخته شده با معماری ۱۰ نانومتری، این معماری جدید تا ۴۰  درصد مصرف انرژی کمتر و ۲۰ درصد توان بالاتر را در اختیار کاربران قرار می دهد.

Kirin 980 همچنین اولین پردازنده ای است که از هسته های Coretex-A76 بهره می برند که این هسته های پردازشی نسبت به نسل قبل خود ۷۵ درصد قدرتمندتر و ۵۸ درصد کمتر انرژی مصرف می کنند. پردازنده Kirin جدید از یک معماری سه سطحی هوشمند شامل دو هسته بسیار بزرگ Cortex-A76 ، دوهسته بزرگ Cortext-A76 و چهار هسته کوچک Cortex-A55 بهره می برد که این شیوه طراحی جدای از مزیت های پردازشی، مزیت های زیادی در مصرف انرژی پردازنده دارد. در این طراحی جدید هسته های بسیار بزرگ اصلی توان بالا وظیفه پاسخ دهی به نیازهای پردازشی فوری، هسته های بزرگ بعدی با کارایی زیاد خود وظیفه حفظ توان پردازشی و هسته های کوچک با صرفه جویی انرژی بالای خود وظیفه انجام وظایف روزانه کاربران که توان پردازشی بالایی نیاز دارند را به عهده می گیرند. این شیوه جدید طراحی علاوه بر صرفه جویی انرژی بالا موجب اجرای چندین برنامه به صورت همزمان یا همان چند وظیفگی به صورت روان تر از گذشته روی گوشی می شود.

بخش پردازش گرافیکی:

با توجه به پر رنگ تر شدن نقش پردازش گرافیکی در گوشی های هوشمند امروزی، هواوی در Kirin 980 از GPU یا همان پردازنده گرافیکی Mali-G76 بهره گرفته است که بتواند توان گرافیکی بیشتری برای کاربران فراهم آورد. این GPU جدید نسبت به نسل قبلی خود از ۴۶ درصد توان پردازشی بالاتر با وجود ۱۷۸ درصد مصرف انرژی کمتر برخوردار است. Mali-G76 همچنین از یک سیستم تقویت کلاک پردازشی نوآورانه و جدید بهره می برد که قادر است بر مبنای نیاز گرافیکی گوشی با هوش مصنوعی توان را تنظیم و منابع را به صورت هوشمند تخصیص دهد.

اولین مغز هوش مصنوعی دوگانه:

پردازنده Kirin جدید نسل جدیدی از پردازنده های هوشمند با قابلیت پردازش هوش مصنوعی در سطحی بالاتر با هسته دو گانه برای پردازش عصبی یا همان Dual NPU است. هم افزایی صورت گرفته بین NPU های دوگانه در این پردازنده موجب شده که توان کلی بیش از دو برابر افزایش یابد، مثلاً در حوزه تشخیص تصاویر این پردازنده جدید می تواند تا ۴۵۰۰ تصویر در دقیقه را شناسایی کند که این میزان ۱۲۰ درصد افزایش نسبت به Kirin 970 را نشان می دهد که این امر تداوم رهبری هوآوی در حوزه پردازش هوش مصنوعی را نشان می دهد. این پردازنده همچنان به گونه ای طراحی شده که توسعه دهندگان نرم افزارهای موبایل می توانند با بهره گیری از هسته های دو گانه NPU در آن، بیشتر نرم افزارهای خود را به هوش مصنوعی متکی نمایند.

بخش ISP جدید:

ISP جدید در Kirin 980 سطح جدیدی از پردازش سیگنال های تصویری را در اختیار نرم افزارهای عکاسی می گذارد. این ISP جدید ۴۶ درصد توان پردازشی بالاتر و سازگاری بیشتر با دوربین های چندگانه در کنار سیستم تولید رنگ با HDR جدید که می تواند موضوعات مختلف در یک عکس را با کنتراست های مختلف ثبت کند، داراست. همچنین این ISP جدید موجب کمتر شدن نویز عکس ها به خصوص در شرایط نوری کم و ثبت عکس هایی بهتر می شود. به علاوه سرعت بالای این ISP موجب تشخیص سوژه های درحال حرکت با دقت ۹۷٫۴ درصد خواهد شد. همچنین در این بخش با طراحی جدید خود ویدیوها با ۳۳ درصد تاخیر کمتر نسبت به گذشته ضبط می شوند.

سرعت ارتباط بالاتر:

در Kirin 980 در بخش ارتباطات هم پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته و این پردازنده از اولین مودم دنیا با پشتیبانی ارتباطات LTE Cat.21 با سرعت دانلود ۱,۴ Gbps بهره می برد. به علاوه با فناوری carrier aggregation در سطح باندهای فرکانسی، امکان بهره گیری از اپراتور دلخواه کاربران با بازده ارتباطی بهتر فراهم شده است.

Huawei P20 های جدید:

هوآوی همچنین در این کنفرانس با توجه فروش بسیار بالای گوشی های سری Huawei P20، آنها را با رنگ های جذاب جدیدی با نام های Morpho Aurora  (با الهام از رنگ بال پروانه Morpho) وPearl White  یا سفید مرواریدی که از طبیعت الهام گرفته شده اند معرفی کرد. علاوه بر این هوآوی قصد دارد Huawei P20 های جدید را با روکش چرم طبیعی نیز در دو رنگ کرم و مشکی عرضه نماید. Huawei P20 های جدید با روکش های چرمی یا رنگ های جدید انتخاب بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو