پاسخ شیائومی به نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی: انتقال داده‌های کاربران بین‌المللی به سرورهایی خارج از چین

منبع: فوت و فن

105

1400/8/3

09:25


پاسخ شیائومی به نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی: انتقال داده‌های کاربران بین‌المللی به سرورهایی خارج از چین


شیائومی یکی از غول‌های نوپای بازار اسمارت فون چین است که طی یکی دو سال گذشته خیز بلندی برای تصاحب بازار جهان برداشته و توانسته توجه بسیاری از بازارهای غربی را نیز به خود جذب کند. این شرکت سعی کرده با به کارگیری  سیستم عامل اندروید با ظاهری شبیه آی‌او‌اس، قیمت بسیار مناسب در کنار کیفیت بالا و همچنین  استخدام هوگو بارا، مدیر پیشین بخش محصولات اندروید گوگل، زمینه‌های لازم جهت مهاجرت به بازارهای بین‌المللی را فراهم کند. و اکنون در قدمی دیگر مصمم است تا اطلاعات کاربران غیر-چینی را به کامپیوترهایی خارج از سرزمین مادری منتقل کند.
 
به تازگی هوگو بارا در یک پست فیسبوکی گفته بود که آنها سراغ دیتاسنترهای AWS آمازون در کالیفرنیا، اورگان و سنگاپور می‌روند و انتقال داده‌ها را تا آخر ۲۰۱۴ به اتمام خواهند رساند. سال آینده هم شیائومی قرار است استفاده از دیتاسنترهایی در برزیل و هند را آغاز کند.
 
یکی از دلایل اصلی این  انتقال، کاهش زمان تاخیر در پاسخگویی سرویسهای آنلاین شیائومی است. البته به جز این، شیائومی مساله  حفظ حریم خصوصی کاربران و نگرانی‌های پیرامون آن را در نظر داشته است. زیرا قوانین و مقررات محلی در زمینه حفاظت از اطلاعات در کشور چین اندکی دست و پا گیر هستند. 
 
چندی قبل محققان شرکت امنیتی اف-سکیور اشاره کرده بودند ابزارهای شیائومی بدون اطلاع کاربر اطلاعات را به سرورهایی در چین منتقل می‌کنند. هفته گذشته هم نیروی هوایی هند اخطار داد ابزارهای شیائومی اطلاعات کاربران را به سرورهای چینی منتقل می‌کنند. اکنون برنامه مهاجرت این شرکت می‌تواند کمک بزرگی در بازسازی وجهه امنیتی شیائومی و حذف نگرانی‌ها درباره جاسوسی صنعتی و دولتی چین  باشد.
 
گفته می‌شود شیائومی قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی بیش از ۶۰ میلیون دستگاه اسمارت فون را به فروش برساند. این شرکت اکنون در چین و ۷ کشور آسیایی محصولاتش را عرضه می‌کند. چندی پیش نیز مدیرعامل شیائومی اعلام کرد که نقطه هدف آنها در سال ۲۰۱۵ فروش ۱۰۰ میلیون دستگاه اسمارت فون است.
 
عباس واحدی
 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو