چطور درخت گیلاس بکاریم

منبع: فوت و فن

101

1400/8/3

09:25


چطور درخت گیلاس بکاریم

فکر نکنید باید بهار برسد تا دست به کار کاشت درخت گیلاس‌تان شوید، از همین روزها می‌توانید دانه گیلاس‌تان را درون خانه بکارید تا جوانه بزند و بعد از اینکه گیاه کمی جان گرفت و هوای بیرون هم گرم‌تر شد آن را به گلدانی درون حیاط یا باغچه منتقل کنید.

در واقع دانه گیلاس برای جوانه زنی نیاز به گذراندن دوره‌ای سرما دارد. پس طبق مراحل زیر کاشت دانه را دنبال کنید تا بتوانید از سرمای زمستان برای شکستن خواب دانه استفاده کنید. بهتر است از دانه گیلاس‌هایی که از بازار خریده اید استفاده نکنید و دانه را از فروشگاه‌های گل و گیاه تهیه کنید چرا که کیفیت گیاه نهایی که رشد خواهد کرد متفاوت خواهد بود.

قبل از آنکه دست به کار کاشت دانه شوید باید این را در نظر داشته باشید که درخت گیلاس در نقاط خنک و کوهستانی رشد می‌کند. پس اگر در منطقه‌ای گرمسیری زندگی می‌کنید شاید برای شما درخت مناسبی نباشد. مثلا اگر در استان خوزستان یا بندرعباس هستید نمی‌توانید این گیاه را در بیرون از خانه پرورش دهید. در مناطق معتدل و سرد می‌توان درخت را در بیرون از خانه کاشت. مثلا افرادی که در استان تهران یا البرز زندگی می‌کنند می‌توانند این درخت را در بیرون از خانه کاشته و به انتظار میوه آن بنشینند. این را هم در نظر داشته باشید که بسته به گونه گیلاسی که می‌کارید، از ۵ تا ۱۰ سال طول خواهد کشید تا درخت‌تان میوه تولید کند. پس اگر می‌خواهید زودتر از میوه‌های گیاه استفاده کنید، باید نهال چند ساله گیلاس را تهیه کنید.

همانطور که می‌دانید گیلاس و آلبالو خویشاوند نزدیک هم هستند پس روشی که در ادامه برای کاشت دانه گیلاس می‌خوانید، برای کاشت دانه آلبالو هم است. گیاه آلبالو نسبت به گیلاس مقاوم‌تر است پس اگر حوصله رسیدگی زیاد به درخت‌تان را ندارید یا شرایط محیط‌تان ایده آل نیست، بهتر است آلبالو پرورش دهید. آلبالو کمتر دچار بیماری می‌شود و به دما هم مقام‌تر است. پس اگر در منطقه‌ای با دمای بالاتر زندگی می‌کنید، کاشت آلبالو منطقی‌تر خواهد بود. از طرفی شیرینی میوه‌های گیلاس باعث جذب شدن آفات بیشتری به این گیاه می‌شود.

مراحل

مرحله اول

یک گلدان پلاستیکی را که سوراخ‌های زهکش مناسبی هم دارد را با ورمیکولیت پر کنید.

مرحله دوم

ورمیکولیت را با آب خیس کنید به طوری که خاک مرطوب، و نه خیس، شود.

مرحله سوم

دانه گیلاس را در عمق ۴ سانتی متری از ورمیکولیت بکارید.

مرحله چهارم

گلدان و دانه را درون یخچال، فریزر و یا در هوای بیرون از خانه قرار دهید. درجه حرارت جایی که گلدان را قرار می‌دهید باید بین ۰٫۵ تا ۵ درجه سانتی گراد باشد. دانه گیلاس باید برای مدت ۶ تا ۸ هفته در این دما باشد.

مرحله پنجم

گلدان گیلاس را از داخل فریزر درآورید. گلدانی را پر از خاک معمول گلدان کنید. عمق این گلدان باید مناسب باشد و کم عمق نباشد. دانه را از گلدان ورمیکولیت در آورده و در عمق ۴ سانتی متری از گلدان جدید بکارید. خاک گلدان را مرطوب (نه خیس) نگه دارید. گلدان را در مکانی پر نور قرار دهید. درختچه گیلاس‌تان بعد از چند هفته نمایان خواهد شد! بعد از آنکه گیلاس‌تان کمی جان گرفت، گلدان گیاه را در مکانی با آفتاب مستقیم قرار دهید. اگر هوای بیرون از خانه مناسب است و خطر سرما رفع شده، می‌توانید گلدان گیلاس‌تان را در بیرون از خانه قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو