مجسمه‌ای از جاکومتی، لقب گران‌ترین مجسمه فروخته شده در حراج را گرفت

منبع: فوت و فن

94

1400/8/3

09:32


مجسمه‌ای از جاکومتی، لقب گران‌ترین مجسمه فروخته شده در حراج را گرفت

مرد نشانگر یا «L’homme au doigt» مجسمه‌ای در ابعاد واقعی با استایل خاص جاکومتی است؛ این هنرمند سوئیسی، این اثر را با عجله و تنها در یک شب و از نیمه شب تا ساعت ۹ صبح روز بعدش، برای نمایش در اولین نمایشگاهش در نیویورک و در سال ۱۹۴۷ ساخت.

موزه هنر مدرن تیت باور دارد که این قطعه، زمانی قرار بوده تا جزئی از ترکیب بندی بزرگ‌تری باشد و دست نشانگر آن، به دور فیگور دومی قرار بگیرد. اما جاکومتی در آخر از این کار منصرف شده و آن را به عنوان اثری کامل ارائه داده است.

آثار جاکومتی قبلا هم رکورد گران‌ترین مجسمه فروخته شده در حراج را شکسته‌اند؛ مجسمه مشهور او، «مردی که راه می‌رود» در سال ۲۰۱۰ به مبلغ ۱۰۴ میلیون دلار فروخته شد.

آلبرتو جاکومتی (۱۹۰۱-۱۹۶۶) مجسمه‌ساز و نقاش سوئیسی بود. او در منطقه ایتالیایی ‌زبان سوئیس به دنیا آمد. خانواده‌اش اهل هنر بودند و پدرش جیووانی جاکومتی، نقاش بود. او در ژنو به مدرسه هنر و پس از آن در ۱۹۲۲ به پاریس رفت و زیر نظر یکی از دستیاران رودن کار کرد. در همانجا بود که با خوان میرو و ماکس ارنست و پیکاسو و بالتوس آشنا شد و کارهایی در سبک‌های کوبیسم و سوررئالیسم خلق کرد. از اواخر دهه ۱۹۳۰ مجسمه‌هایش را با دست و پا و بدن درازتر از معمول ساخت. در ۱۹۶۲ جایزه اول بینال ونیز را برد و به شهرت جهانی رسید.
کارهای او در بسیاری از موزه‌های معتبر جهان نگهداری می‌شود. موزه هنرهای معاصر تهران نیز از کارهای جاکومتی دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو