معرفی آثار انتشارات خط و طرح در نیمه نخست سال | مجموعه‌ گفت‌وگو با هنرمندان تجسمی و کتاب آثار محسن فولادپور در دست نشر

107

1400/8/3

10:11


توکا ملکی گفت: بسیاری از موضوع‌های هنری ضمن مهم بودن تخصصی هستند و ممکن است مخاطب عام و به‌اصطلاح بازار نداشته باشند اما امیدوارم بتوانیم در این شرایط در چاپ کتاب دوام بیاوریم.

معرفی آثار انتشارات خط و طرح در نیمه نخست سال | مجموعه‌ گفت‌وگو با هنرمندان تجسمی و کتاب آثار محسن فولادپور در دست نشر

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: توکا ملکی نویسنده، مترجم و مدیر انتشارات خط و طرح، درباره فعالیت‌های پژوهشی که در عرصه هنر دنبال می‌کند به هنرآنلاین گفت: چند پروژه در دست تدوین و تالیف داشتم که به‌خاطر همه‌گیری کرونا ناتمام مانده است. متاسفانه شرایط سخت و پیچیده شده و شاهد کند شدن تولید کارهای فرهنگی هستیم. اما در  همین شرایط با تمرکز بر کارهای انتشارات توانستیم کتاب‌های مهمی نشر دهیم.

او با این توضیح که اهداف اصلی انتشارات خط و طرح بازخوانی تاریخ هنر و فرهنگ ایران، تمرکز بر چهره‌ها، جریان‌های فرهنگی هنری و نگاه به گوشه‌های مغفول مانده تاریخ هنر است، افزود: این هدف‌ها دغدغه خودم در امر پژوهش هنرهای تجسمی و موسیقی نیز بوده و هست به همین خاطر تلاش کردم در هر شرایطی بتوانم به آن اهمیت بدهم و پایبندش باشم. بسیاری از موضوعات هنری ضمن مهم بودن تخصصی هستند و ممکن است مخاطب عام و به‌اصطلاح بازار نداشته باشند امیدوارم بتوانیم در این شرایط در چاپ کتاب داوم بیاوریم.

ملکی با اشاره به این که انتشارات خط و طرح امسال سه کتاب جدید منتشر کرده، اظهارداشت: یکی از عناوین «گزیده آثار حمیدرضا اندرز» است در برگیرنده‌ گزیده‌ای از آثار نقاشی و طراحی این هنرمند از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۹، به همراه مقالاتی از رویین پاکباز، مهدی حسینی، هلیا دارابی و احمدرضا نوری، به دو زبان فارسی و انگلیسی. «خمسه به روایت خمسه» کتاب دیگری است شامل مجموعه مقالات، شعرها، ترجمه‌ها و نمایشنامه‌های علیرضا خمسه با مقدمه‌ای از فاطمه معتمدآریا، خسرو دهقان و کیومرث پوراحمد. امید نجوان این کتاب راگردآوری و تدوین کرده و رویدادنگاری هم در ابتدای کتاب نوشته است.

او با بیان این که کتاب دیگر «نگارستان گمشده» نام دارد، ادامه‌داد: مجموعه‌ای است شامل ۹ مقاله نوشته لیلا دیبا که به حوزه‌ نقاشی و هنر عصر قاجار اختصاص دارد. به‌خاطر شرایط کرونا موفق به رونمایی این اثر مهم نشده‌ایم. دیبا پژوهشگر هنر قاجار و هنر معاصر ایران، مدیر سابق موزه‌ نگارستان تهران، مشاور هنری موزه‌ متروپولیتن نیویورک و عضو هیات امنای «دانشنامه‌ ایرانیکا» است. این کتاب اولین اثر مستقل فارسی اوست که با ترجمه علیرضا بهارلو در ایران به چاپ رسیده و دیبا مقدمه‌ای بر ترجمه فارسی آن نوشته است. همچنین امسال کتاب «هنر ایران» نوشته رابرت مرداک اسمیت با ترجمه کیانوش معتقدی به چاپ دوم رسید. شاید بتوان گفت نخستین کتاب تاریخ هنر ایران است که در دوره ناصرالدین شاه نوشته شده و سند دسته اولی است از روایت هنر ایران که ترجمه هم نشده بود. دو مقاله درباره نقش مرداک اسمیت در معرفی هنر ایران و اهمیت مجموعه‌ای که جمع‌آوری کرده به کتاب افزوده شده است.

ملکی درباره کتاب‌های در دست انتشار، گفت: تا اواخر پاییز مجموعه آثار محسن فولادپور مجسمه‌ساز در قالب کتاب منتشر می‌شود. همچنین مجموعه‌ای از گفت‌وگو تاریخ شفاهی با هنرمندان تجسمی در حال تهیه داریم که تا پایان سال دو عنوان آن نشر می‌یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو