از آنفلوآنزا غافل نشوید

28

1400/8/3

12:13


از آنفلوآنزا غافل نشوید

سلامت نیوز: حتی امسال به‌رغم واکسیناسیون بیماری کرونا و آنفلوآنزا، اگر باز هم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، ممکن است به هر کدام از این بیماری‌ها مبتلا شویم چنان‌که پزشکان معتقدند برای پیشگیری از ابتلای همزمان به بیماری‌‌های آنفلوآنزا و کووید -۱۹، باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود. مردم باید ماسک بزنند و از حضور در اجتماعات و مکان‌های شلوغ باز هم پرهیز کنند.


رفتار غیرقابل پیش بینی آنفلوآنزا مانند کرونا
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،رفتار و شدت آنفلوآنزا هم مانند کرونا در هر سال، غیرقابل پیش بینی است و بهترین راه برای محافظت از خود و اطرافیان، واکسیناسیون در برابر این بیماری و رعایت نکات بهداشتی است.


بیماران زمینه‌ای در معرض خطر بیشتری هستند
ابتلا به تب ویروسی یا بیماری شبیه به آنفلوآنزا در بیماران زمینه‌ای مانند مبتلایان به دیابت می‌تواند نگران کننده باشد و نیاز به مراقبت و مدیریت مناسب دارد.


انتقال مشابه هر 2 نوع ویروس
انتقال ویروس کرونا همانند انتقال آنفلوآنزا به طور عمده از طریق قطرات تنفسی است. ویروس هنگامی که فرد آلوده سرفه، عطسه یا مکالمه می‌کند، در ترشحات تنفسی رها می‌شود و در صورتی که تماس مستقیم با غشاءهای مخاطی وجود داشته باشد، می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند. همچنین عفونت در صورت لمس سطح آلوده و سپس لمس چشم، بینی یا دهان می‌تواند رخ دهد.


چرا ابتلای همزمان خطرناک است؟
پاسخ‌های ایمنی وجود دارد که بدن برای مبارزه با یک عفونت ویروسی، نوع پاسخ خود را تعیین می‌کند. پاسخ ایمنی عمومی، می‌تواند تا حدی به بهبود بیماری کمک کند اما ممکن است کافی نباشد و پاسخ هدفمندتری نیاز باشد. سیستم ایمنی بدن ما به طور خاص برای هر ویروس متمایز است و آنتی ویروس خاص تولید ‌می‌کند که این آنتی ویروس خاص در مبارزه با عوامل بیماری‌زای دیگر موثر نخواهد بود.


علایم
علایم به یک‌اندازه ظاهر نمی‌شود. ممکن است ظاهرا به ویروس کرونا مبتلا شده باشید، بسیاری از علایم سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید شبیه هم و گاهی تشخیص آن‌ها از هم دشوار است. با این حال، تفاوت کلیدی، بروز تنگی نفس در بیماری کروناست. تنگی نفس از علامت‌های شایع کووید-۱۹ است که قبل از التهاب ریه رخ می‌دهد. عموما آنفلوآنزا یا سرماخوردگی باعث تنگی نفس نمی‌شود مگر این که تبدیل به ذات الریه شده باشد که در این صورت هم باید با پزشک متخصص عفونی یا ریه مشاوره کرد.


جلوگیری از انتشار هر2 نوع ویروس
شست وشوی با دقت دست به خصوص پس از لمس سطوح عمومی.
استفاده از ضدعفونی کننده دست که حاوی حداقل 70 درصد الکل باشد.
رعایت بهداشت تنفسی (مثلاً پوشاندن دهان هنگام سرفه یا عطسه).
جلوگیری از لمس صورت (به ویژه چشم، بینی و دهان).
جلوگیری از تماس نزدیک با بیمار
جلوگیری از ازدحام ( مخصوصا در فضاهای کم تهویه)
تمیز کردن و گندزدایی اشیا و سطوحی که اغلب لمس می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو