درمان سریع گردن درد با روش‌های طب فیزیکی

درمان سریع گردن درد با روش‌های طب فیزیکی


90

1400/8/3

12:13


درمان سریع گردن درد با روش‌های طب فیزیکی

سلامت نیوز: در مصاحبه ای که با دکتر آیدین حیدری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران داشتیم ایشان درباره علل و عوامل و همچنین انواع روش های درمان گردن درد با روش‌های طب فیزیکی توضیح دادند. تمرکز طب فیزیکی استفاده از روش های غیرجراحی به ارتقاء و بهبود سلامت بیمارانی که با مشکلات اسکلتی عضلانی دست و پنجه نرم می کنند می‌باشد.

درمان سریع گردن درد با روش‌های طب فیزیکی

خانم دکتر به چه دردی گردن درد می‌گوییم؟

گردن درد به هر دردی اطلاق می‌شود که در داخل یا اطراف مهره‌های زیرِ سر یا ستون فقرات گردنی، حس می‌شود. گردن درد یک مشکل بسیار شایع است و بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات یا اختلالات پزشکی میتوانند موجب بروز علائم گردن درد شوند. درد گردن ممکن است محوری باشد، که در خود گردن احساس می‌شود یا از نوع شعاعی باشد که در این صورت در نواحی دیگر مانند شانه‌ها و بازوها نیز منتشر می‌شود. گردن درد حاد بین چند روز تا 6 هفته طول می‌کشد و در صورتی که درد گردن بیش از سه ماه طول بکشد، گردن درد مزمن محسوب می‌شود. گردن درد میتواند در انجام فعالیت‌های روزمره فرد اختلال ایجاد کند و در صورت عدم درمان، کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. افراد مختلف درد گردن خود را به طرق مختلفی توصیف می‌کنند از جمله:

  • درد دائمی در ناحیه گردن
  • درد تیز و تیرکشنده
  • احساس سوزش در گردن
  • حساسیت و تحریک‌پذیری گردن حتی با وارد کردن کمترین فشار به گردن
  • گردن درد همراه با سر درد یا همراه با بیحسی یا احساس گزگز در یک یا دو دست
  • افزایش تنش و گرفتگی عضلات گردن

چه کسانی دچار گردن درد می‌شوند؟

درد گردن مشکلی بسیار شایع است. هر یک نفر از سه نفر، حداقل یکبار در طول زندگی خود به گردن درد دچار می‌شود. بروز گردن درد در زنان بیشتر از مردان شایع است. احتمال بروز درد گردن با افزایش سن فرد، بالا می‌رود.

درمان سریع گردن درد با روش‌های طب فیزیکی

خانم دکتر چه عواملی ممکن است باعث ایجاد گردن درد شود؟

بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها می‌توانند موجب بروز درد گردن شوند. برخی از مشکلاتی که می‌توانند موجب بروز درد گردن شوند عبارتند از :

  • بالا رفتن سن: بیماری‌های فرسایشی مانند آرتروز (فرسایش غضروف مفصلی و سایش استخوان‌ها)، تنگی کانال نخاعی که معمولا با بالا رفتن سن بروز می‌کنند میتوانند موجب درد گردن شوند. با گذشت زمان، وارد شدن فشارهای مکرر به گردن موجب بیرون‌زدگی و فتق دیسک گردن و گیرافتادگی عصب‌های گردنی می‌شود.
  • آسیب دیدگی: ترومای ناشی از وارد شدن ضربه ناگهانی به گردن یا چرخش سریع و ناگهانی گردن مثلا در تصادفات رانندگی (آسیب شلاقی گردن) موجب درد گردن می‌شود. در آسیب‌های ترومایی ممکن است ستون فقرات گردنی، طناب نخاعی یا هر یک از بافتهای عضلانی، ربا‌طها و تاندون‌های گردنی دچار مشکل شوند.
  • استرس‌های روانی: زمانی که شخص دچار استرس می‌شود به طور ناخواسته عضلات گردن خود را منقبض نگه می‌دارد. تنش و گرفتگی عضلات گردن موجب احساس درد و خشکی گردن می‌شود.
  • فشار فیزیکی: وارد کردن فشار بیش از حد به گردن طی فعالیت‌های فیزیکی شدید یا انجام حرکات تکراری و مداوم با گردن موجب درد و خشکی گردن می‌شود.
  • اختلال در تعادل ستون فقرات: قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب (ژست ناصحیح بدن در هنگام کار با کامپیوتر یا نشتن طولانی مدت روی صندلی و ...)، داشتن اضافه‌وزن زیاد و ضعیف بودن عضلات شکم همگی بر روی تعادل ستون فقرات تاثیر منفی گذاشته و موجب درد گردن می‌شود.
  • رشد بافت زائد: در موارد نادری رشد بافت‌هایی مانند تومور، زائده‌های استخوانی یا کیست موجب درد گردن می‌شود.
  • سایر بیماری‌ها: مننژیت، روماتوئید، سرطان

علت درد گردن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص علت درد گردن ،پزشک در ابتدا شما را معاینه فیزیکی می‌کند و سوابق پزشکی شما را بررسی می‌کنند. پزشک گردن شما را با دست لمس کرده و حرکت می‌دهند تا محل درد و حرکاتی که باعث بروز درد می‌شود را تشخیص دهند. همچنین قدرت و رفلکس عضلانی شما را بررسی میکند. در نهایت درباره سابقه آسیب دیدگی‌های گردن در گذشته یا فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید سوال می‌شود.

قدم بعدی در تشخیص علت درد گردن، تجویز آزمایشات عکسبرداری مانند رادیولوژی، اسکن ام‌آر‌آی یا سی‌تی‌اسکن است. نتایج عکسبرداری میتواند وجود آسیب‌دیدگی یا مشکلات دیگر در ستون فقرات گردنی یا بافت‌های اطراف آن را آشکار کنند.

سایر تست‌هایی که ممکن است انجام آن توسط متخصص گردن درد تجویز شوند عبارتند از: الکترومیوگرافی، تست هدایت عصب، میلوگرام و تست بلوک ریشه عصبی. این آزمایشات وضعیت ستون فقرات و دیسک‌ها و همچنین عملکرد عصب‌ها و رفلکس‌های عضلانی را با دقت بیشتری ارزیابی می‌کنند و بنابراین در تشخیص منبع درد بسیار کمک‌کننده هستند.

در طب فیزیکی چه روشهایی برای درمان گردن درد استفاده می‌شود؟

روش درمان گردن درد بستگی به این دارد که علت اصلی بروز آن چه بوده است. پس از تشخیص عامل بروز گردن درد، برنامه درمانی متناسب، تجویز می‌شود. هدف از برنامه درمانی، تسکین درد و بازیابی عملکرد عادی گردن است. روش‌های درمانی استاندارد برای گردن درد عبارتند از:

ورزش و تقویت عضلات

انجام منظم ورزش نقش بسیار مهمی در کاهش التهاب و افزایش قدرت عضلانی دارد. در مقابل آن، عدم تحرک و ورزش نکردن موجب تضعیف و تحلیل رفتن عضلاتی می‌شود که وزن سر شما را تحمل می‌کنند. انجام تمرینات و ورزش‌های گردن همچنین کمک زیادی به کاهش درد گردن می‌کنند.

دست چپ خود را کنار سر خود قرار دهید و به آرامی دست خود را فشار داده و سر خود را به طور همزمان در جهت مخالف فشار دهید. همین کار را برای طرف دیگر تکرار کنید. سر خود را در جهت‌های مختلف حرکت دهید و در هر جهت برای 5 تا 10 ثانیه نگه دارید و سپس برای 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید. برای کشش عضلات پشت گردن میتوانید سر خود را به سمت قفسه‌سینه خم کنید و به آرامی با دست خود، سرتان را کمی بیشتر فشار دهید. این تمرینات را دو الی سه بار تکرار کنید.

دوش یا وان آب گرم

آب گرم میتواند تاثیرات شگفت‌انگیزی برای درمان درد گردن داشته باشد. زمانی که دوش می‌گیرید، جریان آب گرم را برای مدت پنج دقیقه بر روی گردن خود بگیرید. به خاطر داشته باشید که گردن خود را صاف بگیرید. همینطور در صورتی که از وان آب برای حمام استفاده میکنید میتوانید وان را با آب گرم پر کنید و ترجیحا در آن نمک اِپسوم یا نمک حمام بریزید و مدتی در وان بمانید. این کار موجب بهبود جریان خون و کاهش تنش وگرفتگی عضلات گردن می‌شود.

کمپرس سرد و گرم

درمان سریع گردن درد با روش‌های طب فیزیکی

کمپرس گرم می‌تواند کمک زیادی به کاهش درد کند. یک پد گرم‌کن یا کمپرس گرم در عرض چند دقیقه می‌تواند جریان خون را در موضع افزایش دهد. کمپرس‌های سرد در مواقع بروز دردهای حاد و در صورت استفاده کوتاه مدت، حتی بهتر از کمپرس گرم، درد را تسکین می‌دهند.

البته میتوان گرم و سرد کردن گردن را با کمک هیدروتراپی نیز انجام داد. در این روش که آب‌درمانی نیز نامیده می‌شود شما زیر دوش آب می‌روید و برای چهار دقیقه آب را گرم نگه میدارید و گردن خود را ماساژ میدهید و سپس برای سی ثانیه، آب را سرد می‌کنید.

طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی سنتی است که از طب چینی نشات گرفته. در این روش یک تکنسین آموزش‌دیده نقاط خاصی از بدن را با کمک سوزن‌هایی که در پوست فرو می‌روند، تحریک می‌کند.

رژیم غذایی مناسب برای کاهش التهاب

وجود سطوح بالای التهاب در بدن می‌تواند ماهیچه‌های گردن شما را مستعد درد کند. شما می‌توانید با رژیم غذایی ضدالتهابی به کنترل التهاب و تسریع روند بهبودی درد کمک کنید. این رژیم غذایی شامل خوردن غذاهای کامل به ویژه غذاهای شامل سبزیجات با برگ سبز، روغن نارگیل، روغن زیتون بکر، تخم‌مرغ و انواع تخم پرندگان، گوشت بومی، ماهی‌های غیرپرورشی و غذاهای پروبیوتیک می‌شود.

در این رژیم غذایی باید از خوردن همچنین گوشت‌های فرآوری‌شده (مانند سوسیس و کالباس)، میان وعده‌های بسته‌بندی‌شده، الکل، غلات تصفیه‌شده و محصولات که سم پاشی شیمیایی شده‌اند، تا جای ممکن خودداری کنید.

آیا غیر از مواردی که گفتید روش های دیگری هم برای درمان گردن درد وجود دارد؟

بله، درمان های دیگری هم برای درمان گردن درد وجود دارد از قبیل:

  • دارودرمانی شامل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی برای تسکین درد و کاهش التهاب و داروهای شل‌کننده عضله برای رفع گرفتگی عضلات به منظور تسریع روند بهبودی
  • فیزیوتراپی شامل ورزش‌ها و حرکات درمانی برای کشش و تقویت عضلات و تاندون‌های گردن
  • تحریک الکتریکی عصب یا TENS برای کاهش درد گردن از طریق ایجاد اختلال در سیگنال‌های عصبی. این کار از طریق الکترود‌هایی انجام می‌شود که به سطح پوست چسبانده شده و جریان الکتریکی خفیفی را به عصب‌ها ارسال می‌کنند.
  • کشش ستون فقرات با دستگاه تراکشن به منظور کاهش تنش عضلانی و درد
  • تزریق استروئید در نزدیکی ریشه‌های عصبی برای کاهش درد و التهاب
  • جراحی برای برطرف کردن اختلالات دیسک گردن یا گیرافتادگی عصب‌ها در گردن، یا جراحی فیوژن مهره‌های گردنی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو