موج ششم، زیر پوست شهرهای قرمز جدید

79

1400/8/3

12:14


موج ششم، زیر پوست شهرهای قرمز جدید

سلامت نیوز: آخرین آمار رنگ‌بندی شهرهای کرونایی کشور، خبر از افزایش تعداد شهرهای قرمز دارد. پیش از این کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی به‌عنوان استان‎های مانده در قله موج پنجم، شهرهایی به رنگ قرمز داشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،هفته گذشته اما خبر قرمز شدن استهبان در استان فارس، زنگ خطر حرکت به سمت موج ششم کرونا را به صدا درآورد که هشدارها و توصیه‌ها چندان مؤثر نیفتاد؛ به‌طوری که هم‌اکنون جلفا و مرند در آذربایجان شرقی، چرام در کهگیلویه ‌و بویراحمد، مهریز در یزد و زرندیه در مرکزی قرمز شده‌اند.


سرعتی که روند قرمز شدن شهرها به‌خود گرفته، نگران‌کننده به‌نظر می‎رسد زیرا در طول یک هفته 7شهر قرمز کرونایی به فهرست رنگ‌بندی شهرها اضافه شده است و اگر به یاد بیاوریم که روند قرمز شدن شهرها سرعت یکسانی ندارد و گاه تصاعدی تغییر می‎کند، می‎تواند قریب‌الوقوع‌ بودن موج ششم را به ما گوشزد کند.

تبلیغات ضد‌واکسن
کهگیلویه‎وبویراحمد حالا 2شهر قرمز کرونایی دارد و آمار بیماری در شهرستان‎های کهگیلویه و چرام در این استان بالا رفته است. ۲۲۴بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۱۹بیمار مبتلای قطعی و ۱۷بیمار نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها خدمات درمانی دریافت می‌کنند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد درباره تغییر وضعیت شهرهای این استان می‎گوید: از اواخر شهریور با پایان موج پنجم کرونا و کاهش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر، نوعی عادی‌انگاری در مردم به‌وجود آمد که موجب شد رعایت پروتکل‎های بهداشتی کاهش یابد و به زیر 40درصد برسد. جابه‎جایی‌های جمعیت و برگزاری مراسم هم در این مدت افزایش پیدا کرده و با پایان ماه‌های محرم و صفر برگزاری مراسم عروسی بیشتر شده است. این 2عامل در کنار هم موجب شد در چرام و کهگیلویه آمار ابتلا و بستری کرونا دوباره افزایش یابد و این 2شهر قرمز شوند.


پرویز یزدان‌پناه با بیان اینکه روند افزایشی بیماری در چرام در 2هفته استمرار داشته است، می‌افزاید: این اتفاق یک شبه به‌وجود نیامده است، در 2هفته گذشته ما درباره احتمال بیشتر شدن ابتلای بیماران در این شهر هشدار داده بودیم، اما باز هم رعایت نکردن پروتکل‎های بهداشتی موجب افزایش آمارها شد.
وی با بیان اینکه استقبال از واکسیناسیون در شهرهای قرمز کرونایی کهگیلویه‎وبویراحمد کاهش پیدا کرده است، می‌گوید: متأسفانه تبلیغات گروه‌های ضد‌واکسن به‌ویژه در فضای مجازی موجب شده افراد کمتری برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه کنند و همین موضوع شدت ابتلای مردم به کرونا را هم افزایش داده.

رصد موج ششم در یزد
یزد یکی از استان‎هایی بود که به موقع از موج پنجم عبور کرد و مدت‎هاست شهرهای این استان زرد و نارنجی مانده. با این حال قرمزشدن مهریز در روزهای ‌گذشته موجب شد مهران فاطمی، استاندار یزد به این وضعیت واکنش نشان دهد و خواستار رصد روزانه تدابیر مربوط به پیشگیری موج شود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد درباره وضعیت مهریز می‌گوید: جمعیت کم مهریز موجب شده است با ابتلای چند نفر به کرونا رنگ شهر از نارنجی به قرمز تغییر کند. البته امیدواری ما این است که در روزهای آخر هفته این روند دوباره بهتر شود و مهریز دوباره به شرایط نارنجی بازگردد.


محمدرضا دهقانی با بیان اینکه در 2هفته گذشته رعایت پروتکل‎ها در کل یزد از 39به 49درصد رسیده است، می‌گوید: مردم استان استفاده از ماسک را در همه شهرستان‌‎ها جدی می‌‎گیرند. پیش‌بینی این است که باتوجه به اقدامات انجام شده، درصد بیشتری از مردم این موضوع را جدی بگیرند.

آذربایجان‌شرقی نگران موج ششم
آذربایجان شرقی در همسایگی آذربایجان غربی که مدت‌‎هاست درگیر موج پنجم کرونا شده، دوباره شهرهایی به رنگ قرمز کرونایی دارد. جلفا و مرند در شمال استان، درگیر افزایش آمار کرونا هستند. به‌گفته مدیر گروه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی، با افزایش مسافرت‌ها و عادی‌انگاری مردم، وضعیت بیماری کووید -۱۹ در استان شکننده است.


سیمین خیاط‌زاده با بیان اینکه دلیل شکنندگی وضعیت موجود مسافرت‌های اخیر مردم به شهرستان مهمان‌پذیری چون جلفاست، می‌گوید: در تعطیلی‌های اخیر، افراد بیشتری به جلفا مسافرت کرده‌اند که این امر یکی از عوامل قرمز شدن وضعیت شهرستان است؛ همچنین در مرند به‌دلیل استقبال کم شهروندان از واکسیناسیون، احتمال قرمز شدن شهرستان وجود دارد.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم درباره قرمز شدن این 2شهر می‎گوید: با وجود اینکه هنوز در حال پشت سر گذاشتن موج پنجم کرونا هستیم و امیدوار بودیم که وضعیت کرونایی شهرها به زرد یا حتی آبی برسد، اما اکنون شدیدا نگران ورود موج ششم کرونا در آینده‌ای نزدیک در استان هستیم.
عباسعلی درستی می‌افزاید: فقط 2روش برای کنترل کرونا وجود دارد و آن هم تکمیل واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که از عموم مردم خواهشمندیم در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت‌ به دریافت واکسن خود اقدام کنند.

از موج ششم ناگزیریم
در یکی از مهم‎ترین نقاط مواصلاتی کشور یعنی استان مرکزی هم شهر زرندیه قرمز شده است؛ موقعیت جغرافیایی مرکزی موجب شده تا این استان در همه موج‌ها، جزو نخستین مناطقی باشد که درگیر کرونا می‎شود. به‌گفته محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، پیک ششم کرونا با قرمز شدن رنگ شهرستان زرندیه در نقشه کرونای استان آغاز شده و سهل‌انگاری مردم در کنار ساختار شکننده کرونا در دیگر شهرهای استان، هر آن ممکن است شهرهای نارنجی را هم قرمز کند.


سخنگوی علوم ‌پزشکی اراک درباره وضعیت فعلی کرونا در استان مرکزی به همشهری می‌گوید: تغییر رنگ‎بندی شهرها، نتیجه رفتارهایی است که ما به‌عنوان شهروند اتخاذ می‎کنیم. 5پیک کرونا را پشت سر گذاشته‌‎ایم و متأسفانه شروع موج جدید برای مردم عادی شده و همین موجب می‎شود تا شهروندان کمتر به رعایت پروتکل‎ها اهمیت بدهند.

یاسر قربانی با بیان اینکه آمار فوت و بستری زرندیه در 2هفته گذشته افزایش یافته است، می‌‎افزاید: شهرهای نارنجی استان مانند اراک، ساوه، آشتیان، دلیجان، تفرش و فراهان هم با شرایطی که داریم ممکن است قرمز شوند. موارد سرپایی در استان، 4درصد افزایش پیدا کرده که این شرایط در موج‎های قبلی هم اتفاق افتاده است و همیشه پس از افزایش موارد سرپایی، موارد بستری هم زیاد شده و موج جدید در استان آغاز می‎شود.


وی با اشاره به سخن وزیر بهداشت، مبنی بر ناگزیر بودن ما از موج ششم می‌گوید: واکسن‎گریزی و واکسن هراسی یکی از مشکلات بزرگ ماست و موجب شده تا بسیاری حتی با وجود تزریق دوز اول برای دریافت دوز دوم مراجعه نکنند و همین ایمن نشدن مردم، آمار ابتلا را در استان افزایش داده است.
سخنگوی علوم‎پزشکی اراک درباره وضعیت زرندیه نیز می‎گوید: زرندیه یکی از نزدیک‎ترین شهرستان‌‎های استان به تهران است و رفت‎وآمد زیاد مردم آن به تهران همواره موجب افزایش بیماری در زرندیه بوده است.

16شهر در روی نقشه حال حاضر در وضعیت قرمز هستند. افزایش آمار شهرهای قرمز روی نقشه و تأکید مسئولان علوم پزشکی استان‌های مختلف بر لزوم رعایت پروتکل‎ها نشان می‌دهد آنچه که بیشترین نقش را در تغییر شرایط فعلی دارد،رفتار خود ماست.دیگر استان‎ها ازجمله البرز، اردبیل و چند استان دیگر هم از افزایش بیماران یا آمار فوتی‌ها گزارش می‎دهند که این امر نشان می‌دهد موج ششم بیخ گوش ماست و هر شکل از عادی انگاشتن شرایط، می‎تواند وضعیت ما را به شکلی ناخوشایند تغییر دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو