مصرف خیار: استرس بی‌استرس

228

1400/8/3

16:23


مصرف خیار: استرس بی‌استرس

سلامت نیوز: خیار! این میوه کم ادعایی که همه می‌شناسیم و مصرف می‌کنیم و پای ثابت انواع سالاد‌ها است. یک میوه کم کالری و به ویژه سرشار آب که به مقابله با اضطراب و استرس کمک زیادی می‌کند. خیار به مقابله با احتباس آب و ورم نیز کمک می‌کند و خواص ضدالتهابی دارد. البته فواید این میوه پرطرفدار به همین جا ختم نمی‌شود و اگر از خواص دیگر آن آگاه شوید بدون شک جزء هوادارن پروپاقرص آن خواهید شد. در ادامه بیشتر در خصوص این میوه صحبت خواهیم کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، خیار یکی از شناخته شده‌ترین میوه‌ها در سرتاسر جهان و از خانواده هندوانه است. با وجود اینکه سال‌هاست از این میوه در تهیه انواع سالاد‌ها و حتی غذا‌ها استفاده می‌شود باید بدانید که در تهیه محصولات دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد چون ارزش غذایی بالا و فواید زیادی برای سلامتی دارد.
خیار از ۹۰ تا ۹۵ درصد آب تشکیل شده و میزان کالری آن بسیار پایین است. علاوه براین خیار دارای ویتامین K، ویتامین B، مس، پتاسیم، ویتامین C و منگنز است. به همین دلیل نیز به ارتقای سلامت و جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از کمبود مواد مغذی کمک می‌کند. دلایل زیادی وجود دارد که خیار را تبدیل به یک ماده غذایی ضروری در برنامه غذایی می‌کند. در ادامه به فواید شگفت‌انگیز این میوه می‌پردازیم.


خیار: خداحافظ استرس
بدون شک خیار یک دارو نیست اما می‌توان از آن به عنوان مکمل در کنار درمان‌های رایج استرس استفاده کرد. مصرف خیار می‌تواند اثرات نامطلوب استرس را کاهش دهد چون حاوی میزان زیادی ویتامین‌های گروه B از جمله ویتامینB۱ B۵ و ویتامینB۷ یا همان بیوتین است. نتایج پژوهشی که در Revista Cubana de Farmacia به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که ویتامین‌های ب کمپلکس برای کاهش اضطراب و اثرات منفی جسمی و روانی ناشی از آن کمک می‌کند.

خیار برای محافظت از مغز شما
نتایج پژوهشی که توسط دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا انجام شده نشان می‌دهد خیار حاوی فلاوونوئید‌های ضدالتهاب است که می‌توانند نقش بسیار مهمی در سلامت مغز ایفا کنند. به همین دلیل خیار به عنوان یک ماده غذایی مناسب برای بهبود حافظه به حساب می‌آید و می‌تواند از سلول‌های عصبی در برابر آسیب‌های مربوط به افزایش سن حفاظت کند. علاوه براین، نتایج پژوهشی که در Acta Médica de Cuba به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که خیار به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام تیروزین می‌تواند به کاهش وضعیت افسردگی کمک کند. با وجود اینکه بروز حالت مسمومیت با مصرف بیش از حد فلاونوئید‌ها بسیار نادر است اما با این حال توصیه می‌شود که مصرف مواد غذایی حاوی این ماده را به صورت متعادل در چهارچوب یک تغذیه سالم و کامل بگنجانید.

خیار برای کاهش خطر ابتلا به سرطان
با وجود اینکه بخش اعظم این میوه از آب تشکیل شده است اما یکی از میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان‌ها مانند پلی‌فنول‌ها محسوب می‌شود. این آنتی‌اکسیدان‌ها ارتباط زیادی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان و سرطان پروستات دارند. علاوه براین نتایج پژوهشی که در The Scientific World Journal. به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که میزان بالای ترکیباتی مانند کوکوربیتاسین‌ها که در خیار به وفور وجود دارد تأثیر ضدسرطانی بسیار بالایی دارند.

خیار برای خداحافظی با التهاب
میزان بالای آب موجود در خیار به کاهش حالت احتباس آب در بدن کمک می‌کند. حتماً می‌دانید که احتباس آب در بدن یکی از عوامل اصلی بروز التهاب در بدن است. علاوه براین عصاره خیار به کاهش واکنش‌های التهابی بدن کمک می‌کند چون قادر است فعالیت آنزیم‌های التهاب‌زا را متوقف کند.

خیار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها
خیار حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها به‌ویژه ویتامین C و بتاکاروتن است که نقش مهمی در افزایش واکنش‌های ایمنی بدن دارد. خیار همچنین حاوی میزان زیادی مواد فلاونوئیدی از جمله کرستین، لوتئین و غیره است که می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های دستگاه قلبی عروقی داشته باشند.

خیار: خوشبوکننده دهان
بوی بد دهان به دلیل وجود باکتری‌هایی است که روی دندان‌ها و لثه تجمع می‌کنند. با وجود اینکه بررسی‌های علمی زیادی در این زمینه صورت نگرفته است اما باید بدانید که خیار به مقابله با باکتری‌های مسئول بوی بد دهان کمک زیادی می‌کند. بر اساس طب آیورودا مصرف خیار می‌تواند باعث خنثی کردن گرمای بیش از اندازه داخل معده شود که یکی از عوامل اصلی بروز بوی بد دهان است.

خیار مفید برای سلامت دستگاه گوارش
خیار حاوی میزان زیادی از دو ماده مفید برای هضم غذا یعنی آب و فیبر است. به این ترتیب خوردن خیار به مقابله با اسید معده، یبوست و تمام مشکلات مربوط به لوله گوارش کمک زیادی می‌کند.

خیار برای حفظ تناسب اندام
افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند می‌توانند به خیار اعتماد کنند. مصرف این میوه در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. چون حاوی مواد مغذی و آب زیادی است. یادتان باشد که کالری اندک خیار و در عین حال میزان بالای آب و فیبر‌های موجود در آن به ایجاد احساس سیری طولانی مدت کمک کرده و در نتیجه برای کنترل میل به خوردن فوق‌العاده است. علاوه براین خیار باعث پاکسازی بدن و کمک به هضم غذا می‌شود و مواد زایدی که در بدن تجمع کرده و مانع از چربی سوزی می‌شوند را دفع می‌کند.

خیار برای بهبود سلامت قلب
میزان قابل توجه پتاسیمی که در خیار وجود دارد به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. حتماً می‌دانید که فشار خون بالا یکی از عوامل بروز مشکلات قلبی عروقی است. یادتان باشد برای اینکه ارگان‌های بدن به خوبی به وظایف خود عمل کنند باید تعادل پتاسیم در داخل و خارج از سلول‌ها حفظ شود.
پتاسیم یک الکترولیت ضروری برای بدن است زیرا برای کنترل انتقال تکانه‌های عصبی، انقباض عضلانی و عملکرد قلب با سدیم تعامل دارد.
به طور خلاصه باید گفت که خیار فواید زیادی برای سلامتی قلب و به طور کلی بدن دارد. مصرف این میوه می‌تواند برای برطرف کردن مشکلات زیادی کمک‌کننده باشد. البته اگر سردمزاج هستید حتما آن را با مصلحش یعنی عسل، خرما و یا ادویه گرم مثل سیاه‌دانه، زنیان و یا نعناع میل کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو