نکات تخصصی نبشی کشی نمای ساختمان

منبع: برترین ها

81

1400/8/3

16:36


نمای خارجی ساختمان، علاوه بر ایجاد زیبایی، باعث حفاظت اجزای اصلی ساختمان در برابر عوامل مخرب خارجی نظیر باد و باران و ... می‌شود. در این مقاله به بررسی نبشی کشی نمای ساختمان، قیمت نبشی و همچنین قیمت ناودانی می‌پردازیم.

انسان ذاتاً زیبایی را دوست دارد و تحت تأثیر زیبایی قرار می‌گیرد. در صنعت ساختمان سازی نیز انسان این حس زیبایی و زیبایی پسندی را در طراحی داخلی و همین طور نمای خارجی ساختمان به کار برده است. نمای خارجی ساختمان، علاوه بر ایجاد زیبایی، باعث حفاظت اجزای اصلی ساختمان در برابر عوامل مخرب خارجی نظیر باد و باران و ... می‌شود. در این مقاله به بررسی نبشی کشی نمای ساختمان، قیمت نبشی و همچنین قیمت ناودانی می‌پردازیم.

نکات تخصصی نبشی کشی نمای ساختمان

به عملیاتی که برای زیرسازی نمای خارجی ساختمان به صورت آهن کشی انجام می‌گردد، نبشی کشی نمای ساختمان گفته می‌شود. نبشی کشی نمای ساختمان را با نام‌های دیگری از جمله آهن کشی نمای ساختمان و یا شاسی کشی نمای ساختمان نیز می‌شناسند. در واقع در طی این فرآیند، مهندس معمار برای نمای ساختمان موردنظر یک طرح را در نظر می‌گیرد. سپس روند آهن کشی نمای ساختمان شروع می‌شود. این روند برای اجرای احجام مختلف، حتی احجام پیچیده در نما کاربرد دارد.

در واقع مراحلی که طی آن نمای ساختمان اجرا می‌شود دارای سه مرحله می‌باشد. در مرحله اول نیاز است که نمای ساختمان طراحی گردد. در این مرحله با توجه به کاربرد بنا و مطابق با میزان قدرت پرداخت، قیمت نبشی و سلیقه مشتری نمای ساختمان طراحی می‌شود. در مرحله بعد آهن کشی و یا نبشی کشی نما یا به عبارتی زیرسازی آن انجام می‌گردد. در مرحله آخر نمای ساختمان اجرا و ساخته می‌شود. از بین این سه مرحله، مرحله دوم یا همان زیر ساخت نما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا کوچک‌ترین خطا در طراحی و اجرای این مرحله، باعث نقص در نمای ساختمان و تخریب و ریزش آن می‌شود.

اهمیت آهن کشی نمای ساختمان

همان قدر که نبشی کشی ساختمان مهم است، به همان میزان نیز نبشی کشی نمای ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. در واقع اگر نمای ساختمان را بدون زیر ساخت انجام دهند، استحکام لازم را به دست نمی‌آورد. حتی ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلف، همه یا بخشی از نما تخریب شود. تخریب شدن نمای ساختمان باعث می‌گردد که عوامل بیرونی مانند باران، برف و ... به راحتی بتوانند به لایه‌های زیرین که همان بنای اصلی ساختمان است، نفوذ کنند. همین رطوبت باعث ایجاد فرسودگی در بنا می‌شود.

تخریب همه یا بخشی از نما از جهات دیگر هم زیان آور است مثلاً زیبایی نمای ساختمان را به شدت کاهش می‌دهد. از طرف دیگر ممکن است که با تخریب نمای ساختمان، قطعات آجر و سنگ از نما کنده شوند و سقوط کنند. همین امر، جان عابران پیاده را نیز به خطر می‌اندازد.

اگر عملیات نبشی کشی نمای ساختمان طبق اصول و استاندار‌های لازم طراحی و اجرا شود، می‌تواند به طور چشمگیری مقاومت ساختمان را در برابر زلزله افزایش دهد.

از طرف دیگر، اجرای آهن کشی برای زیر ساخت نمای خارجی ساختمان، باعث ایجاد آزادی عمل برای معماران می‌شود. این کار به معمار این قدرت را می‌دهد که هیچ محدودیتی در طرح و شکل برای نمای ساختمان نداشته باشد. به این صورت ما همواره شاهد ساختمان‌هایی با نمای خارجی فوق العاده زیبا و البته مستحکم خواهیم بود.

اجرای نبشی کشی نمای ساختمان

برای انجام آهن کشی ساختمان باید از یک سری اصول و مراحل پیروی کرد. در این قسمت به بررسی مراحل اجرای نبشی کشی نمای ساختمان و اصول آن می‌پردازیم:

اصل اول

اولین اصلی که هنگام شاسی کشی ساختمان حائز اهمیت می‌باشد، انتخاب یک پروفیل مناسب برای این کار است. این مرحله باید توسط مهندس معمار و یا کسی که در این کار خبره می‌باشد، انجام شود. انتخاب نوع پروفیل کاملاً بستگی به قیمت نبشی و قیمت ناودانی، شرایط ساختمان موردنظر و نوع موادی که برای ساخت نما استفاده می‌گردد، دارد. مثلاً اگر نمای ساختمان قرار است که از جنس چوب ساخته شود، به هیچ عنوان نمی‌توان برای زیر ساخت آن از پروفیل نبشی استفاده کرد. از طرف دیگر پروفیل نبشی برای نما‌هایی از جنس سنگ و سیمان فوق العاده عالی عمل می‌کند. برای افزایش کیفیت نبشی کشی نمای ساختمان از جنس سیمان و سنگ، از روکش رابیتس هم در کنار میلگرد استفاده می‌شود. پروفیل‌ها همچنین می‌توانند از جنس ناودانی و تیرآهن نیز باشند.

اصل دوم

اصل دومی که در نبشی کشی نمای ساختمان باید به آن توجه کرد، داشتن دقت بالا برای تهیه نقشه برای زیر ساخت نما است. این نقشه هرچقدر دقیق تر، اصولی‌تر و کامل‌تر تهیه شود، همان قدر نتیجه کار مقاوم‌تر و زیباتر خواهد بود. در این مرحله حتی قسمت‌هایی از نمای ساختمان که قرار است منحنی باشد یا حتی جای اتصالات و جوش‌ها را نیز با دقت تعیین می‌کنند. برای اجرای قسمت‌هایی از نما که منحنی شکل است، از شاسی کشی با پروفیل‌های آهنی استفاده می‌شود. از موارد دیگری که در نقشه باید بیان گردد، می‌توان به محل‌های تقاطع، ابعاد و ضخامت پلیت‌ها و ... اشاره کرد. پروفیل‌ها دارای ابعاد مختلفی هستند (مثلاً ۴۰ در ۸۰، ۴۰ در ۶۰ و ۴۰ در ۴۰).

اصل سوم

در مرحله بعدی نبشی کشی نمای ساختمان تراز بندی صورت می‌گیرد که باید به صورت کامل و با دقت بسیار بالا انجام شود. عدم تمرکز و دقت در اجرای آن، کیفیت کلی کار نهایی را پایین می‌آورد. اگر کیفیت کار پایین باشد، بعد از قرار گرفتن نما بر روی زیر ساخت، نما دوام و استقامت لازم را نخواهد داشت.

سپس با توجه به نوع سازه، اقدام به نصب دستک‌های نبشی کشی نمای ساختمان می‌نمایند و این دستک‌ها را بر روی بتن متصل می‌کنند. لازم به ذکر است که در سازه‌های ساخته شده با اسکلت فلزی، دیگر نیازی به نصب دستک‌های شاسی کشی نیست.

نکات تخصصی نبشی کشی نمای ساختمان



مراحل نبشی کشی نمای ساختمان

به طورکلی نبشی کشی نما را جهت ایجاد یک زیر ساخت استاندارد و مناسب برای داشتن نمایی محکم انجام می‌دهند. نبشی کشی نمای ساختمان به صورت زیر انجام می‌گردد:

• ریسمان کشی نمای ساختمان

در این مرحله تمام برآمدگی‌ها پیاده سازی می‌شوند و تراز بندی انجام می‌گیرد. تا نبشی‌ها را بتوانند به صورت افقی جوش داده و نصب کنند.

• استفاده از میلگرد

میلگرد فقط در برخی از ساختمان‌ها برای نبشی کشی نما استفاده می‌شود. اگر برای نمای یک ساختمان به میلگرد نیاز بود، ابتدا میلگرد‌ها را جوشکاری می‌کنند. سپس توری‌های رابیتس را نیز به نما اتصال می‌دهند.

• استفاده از ملات

در نبشی کشی نمای ساختمان ملات را نیز برای برخی از ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. مثلاً اگر از سیمان به عنوان متریال استفاده شده باشد، حتماً باید از ملات استفاده شود.

• بازبینی نهایی و رفع عیوب

همان طور که گفته شد، زیرسازی نما امری بسیار حساس و مهم می‌باشد. در مرحله آخر نبشی کشی نمای ساختمان مهندس معمار یا فرد مسئول پروژه باید یک بازبینی نهایی و دقیق از زیر ساخت داشته باشد. همچنین وی باید تمام عیب و نقص‌ها را اصلاح کند. هرگونه عیب و نقصی حتی خیلی جزئی می‌تواند زیان‌های مالی و جانی حتی جبران ناپذیری را در آینده به وجود آورد.

عوامل مؤثر بر قیمت نبشی کشی نمای ساختمان

به طور قطع عواملی نظیر نوع متریال به کار رفته در زیر ساخت نمای ساختمان موردنظر، وجود یا عدم وجود میلگرد در زیر ساخت، مساحتی که زیر ساخت باید روی آن انجام شود و ... می‌توانند به طور مستقیم روی قیمت نبشی کشی نمای ساختمان تأثیر بگذارند. از جمله عوامل دیگر تأثیرگذار در این مسئله، قیمت نبشی و قیمت ناودانی است. قیمت نبشی تحت تأثیر عواملی مانند موارد زیر می‌باشد:

۱. ضخامت
۲. طول و سایز نبشی
۳. قیمت جهانی آهن
۴. افزایش قیمت نفت
۵. میزان عرضه و تقاضا
۶. هزینه‌های حمل و نقل

قیمت ناودانی نیز مانند قیمت نبشی تحت تأثیر قیمت جهانی ارز و آهن و نوسانات دلار قرار دارد. جنس، سایز، وزن، نوع و ساده یا مشبک بودن ناودانی هم بر روی قیمت ناودانی اثر دارد.

جمع بندی

نبشی کشی نمای ساختمان روندی است که طی آن یک زیرسازی مناسب برای ساخت و اجرای نما با اشکال مختلف و حتی اشکال پیچیده به کار می‌رود. داشتن یک زیر ساز خوب باعث افزایش مقاومت نمای ساختمان می‌شود. برای اجرای نبشی کشی نما، بسته به نیاز سازه از مصالحی مانند تیرآهن، میلگرد، سیمان و ... استفاده می‌گردد. در هنگام ساخت یک سازه باید به نوع و قیمت مصالح، قیمت نبشی و قیمت ناودانی هم دقت داشت.

منبع: مرکزآهن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو