واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا از استفاده بی رویه این دارو جلوگیری می کند

40

1400/8/3

16:43


فوق تخصص ریه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شیوع آنفلوانزا موجب مصرف بی رویه داروها و به ویژه آنتی بیوتیک ها و به دنبال آن مقاومت های دارویی می شود، بهترین روش برای پیشگیری از آنفلوآنزا را واکسیناسیون دانست.

واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا از استفاده بی رویه این دارو جلوگیری می کند

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ساسان توانا فوق تخصص بیماری های ریه درباره واکسیناسیون آنفلوآنزا و کووید ۱۹، اظهار کرد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا بسیار بالاست به طوری که سالانه ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰ هزار مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا در جهان اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: نتایج یک مطالعه در آمریکا درباره ارزیابی میزان تاثیر واکسن آنفلوآنزا بر روی افراد نشان داد در افرادی که سالم هستند در ازای هر هزار نفری که واکسینه نشدند، ۸,۲ نفر و در افراد در معرض خطر ۳۸ نفر به آنفلوآنزا مبتلا می شوند.

دکتر توانا یادآور شد: در مجموع میزان اثربخشی واکسن آنفلوآنزا در این مطالعه ۴۸ درصد براورد شد.

این فوق تخصص ریه تاکید کرد: در بسیاری از مبتلایان به بیماری های مزمن ریوی مانند آسم واکسیناسیون آنفلوآنزا توصیه می شود زیرا میزان عوارض و خطرات را در آن ها کم می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مشابهت علائم آنفلوآنزا و کووید ۱۹، استفاده از تست هایی که به طور همزمان هر دو بیماری را تشخیص می دهد بسیار راهگشا دانست.

وی درباره بیماری های همراهی که باعث افزایش شدت بیماری کووید ۱۹ می شود، گفت: برخی از این بیماری ها مزمن هستند اما برخی از بیماری های حاد مانند آنفلوآنزا می توانند خطر کووید ۱۹ را افزایش دهند.

دکتر توانا یادآور شد: مطالعات مختلفی درباره تاثیر واکسن آنفلوآنزا بر روی شدت بیماری کووید ۱۹ و سایر بیماری های ویروسی انجام شده است، که بسیاری از آن ها به نفع واکسیناسیون علیه آنفلوآنزاست.

این فوق تخصص در پایان هشدار داد: برخی مطالعات آماری پیش بینی می کند که احتمالا میزان بستری ناشی از آنفلوآنزا در فصل بعدی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و برای جلوگیری از آن لازم است بین ۲۰ تا ۵۰ درصد واکسیناسیون آنفلوآنزا نسبت به فصل های قبلی افزایش یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو