العالم در تحلیلی نوشت: در حالی‌که ارتش سوریه عرصه در ریف شمالی حلب را برای تمامی کشورهای حامی گروه‌های تروریستی تنگ کرده است، ترکیه تلاش می‌کند با تهدید نظامی علیه شهر "تل رفعت"، بر تحولات نظامی در این منطقه تاثیر بگذارد.

ریف شمالی حلب بار دیگر به جبهه‌ای داغ تبدیل شده است؛ بعد از آنکه ترکیه اعلام کرد نیروهایش در مجاورت حومه شمالی حلب مستقر شده‌اند اوضاع در این منطقه بسیار پیچیده شده است و تحولات میدانی حاکی از آن است که این منطقه آبستن تحولاتی می‌شود که ترکیه از طریق آنها تلاش می‌کند نقشه اشغالگری‌های خود را ترسیم کند.

طبق گزارش‌ها، اردوغان اواخر ماه جاری با همتای آمریکایی‌اش، جو بایدن دیدار خواهد کرد و احتمال می‌رود در سایه آمادگی نظام دمشق برای اجرای بندهای توافق سوچی و سیطره ارتش آن بر جاده بین‌المللی در حد واصل میان حلب و لاذقیه، ترکیه مصمم شده دست به عملیات نظامی در حومه شمالی حلب بزند تا از این طریق هم بر روند عملیات نیروهای سوریه در این منطقه تاثیر بگذارد و هم با سیطره بر منطقه تل رفعت، آن را به عنوان یک دستاورد جدید به ملت ترکیه عرضه کند ولی وضعیت میدانی در گرو محاسبات سیاسی پیچیده‌ای است که توسط روسیه و آمریکا تعریف می‌شود.

تصمیم ترکیه به عملیات نظامی در مناطق واقع در غرب فرات و به‌ویژه در منبج و تل‌ رفعت واقع در حومه شمالی حلب بعد از آن اتخاذ شد که روسای جمهور ترکیه و روسیه طی دیداری، بر ضرورت پایبندی آنکارا به تعهداتش درخصوص توافق مارس ۲۰۲۰، که بر عقب‌نشینی گروه‌های مسلح از اطراف جاده بین‌المللی "ام ۴" تصریح می‌کند، تأکید کردند. آغاز احتمالی چنین عملیاتی نشان می‌دهد که ترکیه بر تشدید تنش در این منطقه اصرار دارد از جمله با هدف تلاش از خارج کردن نیروهای خودش و گروه‌های مسلح از حومه بزرگراره بین‌المللی "ام ۴" و نیز با هدف تلاش بر تحمیل نقشه‌اش در شمال سوریه از طریق ایجاد منطقه حائل به عمق ۳۰ کیلومتر.

چند سناریو درباره شمال سوریه مطرح می‌شود از جمله اینکه، ترکیه تصمیم خود برای تجاوز جدید به این کشور را احتمالا طی چند روز آینده عملی می‌کند و تلاش‌های دیپلماسی و سیاسی روسیه برای متوقف کردن آن بی‌نتیجه است. در این حال، برخی محافل سیاسی معتقدند هدف اردوغان از این استقرار نیروها و تهدیدهای نظامی‌اش افزایش فشار بر مسکو و واشنگتن است تا از آنها تعهداتی را درخصوص مبارزه با گروه شبه‌نظامی "قسد" دریافت کند. برخی دیگر نیز می‌گویند ترکیه تلاش می‌کند حومه شمالی حلب را وارد تنش کند تا به روسیه و آمریکا این پیام را برساند که هرگونه توافق‌شان درباره سوریه، بدون ترکیه قابل اجرا نیست.

منطقه تل رفعت که از نظر جغرافیایی از موقعیت استراتژیک برخوردار است در ۳۵ کیلومتری جاده بین‌المللی- در امتداد شهر عنتاب تا مرکز حلب- قرار دارد و به مثابه روزنه در ارتباط جغرافیایی میان ادلب و عفرین و مناطق سپر فرات محسوب می‌شود.

اوضاع پیچیده در شمال سوریه حجم درگیری‌های سیاسی طرف‌های بین‌المللی در این منطقه را نشان می‌دهد. قدر مسلم آن است که ارتش سوریه سرنوشت نبرد را یکسره خواهد کرد که نقطه عطفی واقعی در تعامل ترکیه با جغرافیای سوریه خواهد بود.