راهنمای کامل استفاده از فنجان قاعدگی  

راهنمای کامل استفاده از فنجان قاعدگی  


منبع: روزیاتو

125

1400/8/3

18:36


راهنمای کامل استفاده از فنجان قاعدگی  

راهنمای کامل استفاده از فنجان قاعدگی  

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی جهت جمع آوری ترشحات قاعدگی استفاده می‌شود که این روزها، بین خانم‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار است. این محصول نسل جدید محصولات بهداشت قاعدگی در جهان و جایگزین نوار بهداشتی و تامپون است. از آنجایی که هر خانم در هر دوره پریود، به طور متوسط ۱۵ عدد نواربهداشتی مصرف می‌کند؛ استفاده از محصول پایداری مانند کاپ قاعدگی برای حفظ محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی وسیله ای کوچک و انعطاف پذیر است که مانند تامپون درون واژن قرار می‌گیرد ولی به جای جذب مایع قاعدگی، آن را جمع آوری می‌کند و هر ۸ ساعت تخلیه می شود. ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی بسیار راحت است؛ فقط کافیست ابتدا و انتهای دوره  قاعدگی آن را به مدت ۱۰ دقیق درون آب درحال جوش قرار دهید. همچنین بعد از هربار تخلیه فقط کافیست آن را با آب سرد شستشو داده و مجدد از آن استفاده کنید.

برخلاف تامپون و نواربهداشتی، در ساخت فنجان قاعدگی از هیچگونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. کاپ قاعدگی از جنس سیلیکون پزشکی است و در تولید آنها ماده شیمیایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. سیلیکون پزشکی با محیط داخل واژن سازگار است و هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی‌کند. این موضوع باعث شده تا کاپ قاعدگی به یکی از محبوب ترین لوازم بهداشتی دوران قاعدگی تبدیل شود.

کاپ قاعدگی دارای سایز‌های متنوعی است و هرفرد می‌تواند با توجه به توضیحات ارائه شده توسط کمپانی عرضه‌کننده، کاپ خود را انتخاب نماید.

نحوه انتخاب سایز و خرید کاپ قاعدگی

در هنگام خرید فنجان قاعدگی به سایز آن توجه کنید و همچنین برای انتخاب سایز بهتر می‌توانید تست انتخاب سایز کاپ قاعدگی را در اینترنت جستجو کنید. نکاتی که در انتخاب سایز کاپ قاعدگی موثر است عبارتند از:

  • شدت قاعدگی ماهیانه
  • سن فرد
  • سبک زندگی و ورزش
  • تجربه بارداری و زایمان
  • طول کانال واژن و موقعیت سرویکس
  • کاپ قاعدگی و زایمان

روش استفاده از کاپ قاعدگی چگونه است؟

کاپ قاعدگی با قرار گرفتن درون کانال واژن، خون قاعدگی را جمع‌آوری می‌کند. مدت زمان قرارگیری کاپ درون بدن بستگی به میزان خونریزی هر شخص دارد، اما کاپ نباید بیشتر از ۸ ساعت داخل بدن قرار بگیرد. برای استفاده از فنجان قاعدگی، باید از تمامی دستورالعمل‌های ارائه شده توسط شرکت سازنده پیروی کنید. معمولا به همراه کاپ قاعدگی دفترچه راهنما ارسال شده و در آن تمامی نکات مهم قید شده است. کاپ قاعدگی به وسیله آب جوش استریل می‌شود و در طول دوره پریود فقط با آب سرد نیاز به شستشو دارد.

خونریزی بعد از زایمان و کاپ قاعدگی

قبل از استفاده از کاپ قاعدگی باید بدانید که این محصول فقط برای خونریزی پریود مناسب است، بنابراین نباید از آن برای خونریزی بعد از زایمان استفاده کرد. همچنین سابقه بارداری در انتخاب سایز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. افرادی که تجربه بارداری دارند باید با توجه به مقاومت عضلات کف لگنشان سایز مناسب را انتخاب کنند. تجربه ۹ ماه بارداری روی قدرت عضلات کف لگن تاثیر گذاشته و این مورد در هر شخص متفاوت است.

آیا ممکن است با استفاده از کاپ قاعدگی، خون به داخل رحم برگردد؟

در مورد بازگشت خون از داخل کاپ قاعدگی به رحم در هنگام دراز کشیدن هم باید به آناتومی بدن خانم ها نگاهی بیاندازیم. به صورت خلاصه باید در نظر داشته باشید که زاویه واژن و رحم به صورتی است که حتی هنگام خوابیدن امکان سر ریز شدن مایع قاعدگی به رحم وجود ندارد، همچنین دهانه رحم یا سرویکس که پل ارتباطی بین رحم و کانال واژن است، دارای سوراخ بسیار ریزی است ( در حد چند میلی متر) که امکان مکش خون به داخل رحم را نخواهد داشت و به صورت یکطرفه آن را خارج می کند.

آیا واژن در اثر استفاده از کاپ قاعدگی تغییر شکل می‌دهد؟

واژن ساختار فوق العاده ای دارد به نحوی که ماهیچه آن می تواند در طول رابطه جنسی و زایمان تا چندین سانتی متر باز شود و مجددا به ساختار اولیه خودش باز گردد. بنابراین جسمی به کوچکی کاپ قاعدگی قطعا تغییری در حالت آن نخواهد داد. همچنین در نظر داشته باشید که لیواکاپ بسیار انعطاف پذیر و هیچ فشار مضاعفی به دیواره واژن وارد نمی کند.

کاپ قاعدگی و واژینیسموس

به گرفتگی مداوم و مکرر عضلات واژن، واژینیسموس گفته می‌شود. به طور کلی در زنان مبتلا به واژینیسموس رابطه جنسی همراه با ترس، اضطراب و درد است و ممکن است، این عوامل به کل مانع انجام روابط جنسی شود. پیشنهاد می شود که قبل از استفاده از کاپ قاعدگی، اگر دچار واژینیسموس می باشید آن را درمان کنید. البته دیده شده افرادی که واژینیسموس هستند، با استفاده از کاپ قاعدگی مشکلی نداشته و حتی استفاده از کاپ قاعدگی به کمتر شدن علائم آنها کمک کرده است.

استفاده هم زمان از کاپ قاعدگی و آیودی

آیودی (IUD) یک وسیله پیشگیری از بارداری داخل رحمی است که مانند کاپ قاعدگی روز به روز بر تعداد طرفداران و استفاده کنندگان از آن افزوده می‌شود. این دستگاه داخل رحم شما جایگذاری می‌شود و کاپ قاعدگی در کانال واژن. هیچ شواهد علمی برای تداخل استفاه از دو محصول وجود ندارد.

درصورت استفاده همزمان از کاپ قاعدگی و آیودی بهتر است قبل از استفاده از کاپ با پزشکتان مشورت کنید. معمولا بهتر است بعد از گذاشت آیودی دو دوره صبر کنید و بعد از کاپ قاعدگی استفاده کنید. همچنین می توانید از پزشک خود بخواهید که نخ آیودی شما را تا جای ممکن کوتاه کند که هنگام خارج کردن آن نخ را نکشید و باعث جا به جایی آیودی نشوید.

ورزش و کاپ قاعدگی

بسیاری از خانم‌ها در دوران پریود از انجام بسیاری از فعالیت‌های ورزشی و سرگرم‌کننده جلوگیری می‌کنند. اگرچه ممکن است دلیل افراد برای دوری از ورزش و فعالیت به خاطر درد و بیحالی در این دوران باشد، اما چالش‌هایی که افراد با نواربهداشتی دارند مخصوصا در ورزش‌های آبی مانند شنا، یکی از عوامل بازدارنده از انجام ورزش است. کاپ قاعدگی به دلیل قرارگرفتن درون بدن، انتخاب مناسبی برای شنا است. همچنین در ورزشهای باشگاهی احساس راحتی بیشتری را با کاپ قاعدگی تجربه خواهید کرد.

چه کسانی نباید از کاپ قاعدگی استفاده کنند؟

افرادی که دارای هرگونه عفونت واژینال هستند، باید قبل از استفاده، عفونت خود را به طور کامل درمان کنند. همچنین درصورت داشتن هرگونه بیماری مانند اندومتریوز، زخم دهانه رحم و افتادگی رحم، قبل از استفاده باید با پزشک زنان مشورت کرد. استفاده از کاپ قاعدگی برای همه خانم‌هایی که پریود را تجربه می‌کنند مناسب است. کاپ قاعدگی وارد واژن می‌شود و از هایمن رد می‌شود؛ بنابراین به هایمن آسیب می‌زند.

عوارض استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

درصورت استفاده صحیح از کاپ قاعدگی و ضد عفونی کردن آن، هیچ گونه عوارضی برای فرد استفاده کننده ایجاد نمی‌شود. خانم‌هایی که تجربه استفاده از کاپ قاعدگی را دارند، علاوه بر رضایت از کاپ قاعدگی، از بهبود تجربه پریود و حتی کاهش درد پریود ابراز رضایت می‌کنند.

فنجان قاعدگی و محیط زیست

اگر از طرفداران محیط زیست هستید و دغدغه حفظ و نگهداری آن را دارید، استفاده از فنجان قاعدگی یک گزینه جذاب برای شماست. هر زن با استفاده از کاپ می تواند از ورود تقریباً ۱۶۰۰۰ عدد تامپون، نوار بهداشتی و زباله های مربوط به آنها به محیط زیست جلوگیری کند که این زباله ها بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ سال طول می کشد تا به طور کامل تجزیه شوند. بیشتر نوارهای بهداشتی از درصد بالایی پلاستیک ساخته می شوند و در فرایند تولید این محصولات از سفید کننده ها و مواد شیمیایی سمی استفاده می شود، در حالی که سیلیکون ماده ای بسیار سبزتر است که بعد از دور ریز کم کم به حالت اولیه خود یعنی سیلیس برمی گردد.

در خرید فنجان قاعدگی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مجوز بهداشتی: کاپ قاعدگی محصولی پزشکی و بهداشتی است و دارا بودن مجوز از اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی در مورد این محصول حساس بسیار حائز اهمیت است. دارا بودن مجوز اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی به این منظور است که محصول از نظر بیماری‌زا نبودن و عدم ایجاد حساسیت مورد بررسی قرار گرفته و استفاده از آن کاملا ایمن و بی خطر است.

کمپانی سازنده:کاپ قاعدگی باید توسط کمپانی‌های معتبر و دارای مجوز تولید شده باشد: از آنجایی که این محصول برای بسیاری از افراد جدید است، خرید آن از یک شرکت معتبر بسیار حائز اهمیت است چرا که پشتیبانی و پاسخگویی در مورد این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای تهیه کاپ قاعدگی باید از برند‌های دارای مجوز و معتبر خرید کنید. پیشنهاد می‌کنیم در مورد برند لیوا فارما که اولین عرضه کننده کاپ قاعدگی در ایران است، تحقیق کنید. کاپ قاعدگی لیوا فارما علاوه بر دارا بودن مجوز و استاندارد‌های وزارت بهداشت، دارای گواهی ایزو ۱۳۴۸۵ نیز می‌باشد. این برند برای تولید کاپ قاعدگی از سیلیکون پزشکی واکر شیمی آلمان استفاده می‌کند. در کنار محصول با کیفیت، این کمپانی دارای تیم پشتیبانی قوی تشکیل شده از پزشک و کارشناسان است تا به تمامی سوالات و مشکلات استفاده پاسخ تخصصی و درست ارائه کنند. همچنین تیم تولید محتوای این برند معتبر، همواره در حال انتشار مطالب به روز درباره سلامت زنان هستند که به بهبود سطح دانش و آگاهی خانم‌ها کمک می‌کنند.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو