تسریع ترمیم شکستگی استخوان با رژیم غذایی مناسب

66

1400/8/4

10:45


تسریع ترمیم شکستگی استخوان با رژیم غذایی مناسب

سلامت نیوز:متخصصان آمریکایی می‌گویند رژیم غذایی، تاثیر مستقیمی در روند التیام شکستگی استخوان دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شکستگی استخوان امری رایج است و می‌تواند در تمام سنین رخ دهد. برای مثال، سالانه تنها در ایالات متحده شش میلیون نفر شاهد شکستگی استخوان هستند. چه شکستگی مختصر باشد و چه به صورت شدید بروز کند، فرآیند التیام آن طاقت فرسا خواهد بود.


به گزارش فورت اِلِمنتز،با این حال، خبر خوشحال کننده این است که می‌توانید با کمک رژیم غذایی مناسب روند بهبودی شکستگی را تسریع کنید. در این مطلب به مواد غذایی لازم در این زمینه می‌پردازیم:


کلسیم
امروزه حتی کودکان نیز از اهمیت کلسیم در ساخت استخوان‌های بدن آگاهی دارند. کلسیم نه تنها باعث تقویت ساختار استخوان می‌شوند، بلکه برای ساخت مجدد استخوان پس از شکستگی نیز ضروری هستند. کلسیم یکی از مواد معدنی حیاتی برای استخوان است.


فرآیند التیام زخم سه مرحله اصلی دارد که شامل التهابی، ترمیمی و بازسازی می‌شود. در مرحله ترمیمی و بازسازی بدن اقدام به جذب و استفاده از کلسیم از رژیم غذایی می‌کند. به همین دلیل نیز اهمیت دارد که از منابع غنی از کلسیم بهره بگیرید.
به طور معمول یک انسان بالغ روزانه به یک هزار میلی گرم کلسیم نیاز دارد که در زمان شکستگی باید این میزان افزایش یابد. از منابع غنی از کلسیم می‌توان به شیر، پنیر، ماست، سویا، بروکلی و مواد غذایی غنی شده با کلسیم اشاره کرد.


پروتئین
بی تردید پروتئین یکی از مهمترین مواد غذایی مورد نیاز بدن در فرآیند بهبودی از بیماری‌ها و به ویژه شکستگی است. پروتئین نزدیک به نیمی از ساختار استخوان‌های ما را تشکیل می‌دهد. زمانی که فرد دچار شکستگی می‌شود به آمینو اسید برای ساخت مجدد استخوان نیازمند است.
گوشت، آجیل‌ها، حبوبات، پنیر، ماست، ماهی، سیب زمینی و سویا بهترین منابع غنی پروتئین هستند.


ویتامین D
بدن برای جذب کلسیم به ویتامین D نیازمند است. سطح پایین ویتامین D در بدن مانع از التیام شکستگی استخوان شده و فرآیند بهبودی را کند می‌کند. در سوی مقابل، سطح مناسب از این ویتامین با کمک به جذب بیشتر کلسیم، روند ترمیم استخوان را تسریع می‌کند.


خوشبختانه پوست انسان، توانایی ساختن ویتامین D را در معرض نور خورشید دارد. قرار گرفتن ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در برابر نور خورشید می‌تواند به پوست زمان کافی برای ساختن ویتامین مورد نیاز بدن را می‌دهد. با این حال، از منابع غذایی غنی از ویتامین D می‌توان به زرده تخم مرغ، ماهی‌های چرب، و مواد غذایی غنی شده با این ویتامین اشاره کرد.

ویتامین C
ویتامین C در حقیقت یک آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها آسیب‌های وارد شده بر اثر رادیکال‌های آزاد را ترمیم می‌کنند. زمانی که بافت‌ها آسیب می‌بینند، رادیکال آزاد رها سازی می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد به آسیب به اندام‌ها ادامه می‌دهند مگر آنکه به وسیله آنتی اکسیدان‌ها خنثی شوند.


ویتامین C یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌های شناخته شده است که برای ترمیم و التیام شکستگی ضروری است. همچنین این ویتامین به ساخت کلاژن در استخوان‌ها کمک می‌کند. از منابع غنی از ویتامین C می‌توان به پرتغال، مرکبات، توت ها، گوجه فرنگی، فلفل ها، سبزیجات با برگ‌های سبز مانند اسفناج، بروکلی، و سیب زمینی شیرین اشاره کرد.


از دیگر مواد لازم برای تسریع روند التیام شکستگی می‌توان به ماده معدنی آهن اشاره کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو