«اساطیر قرن ۲۱»، ضایعات و مجسمه

منبع: ایران آرت

90

1400/8/4

16:17


با توجه به اینکه ایده مجموعه «اساطیر قرن ۲۱» به محیط‌زیست برمی‌گردد، از ضایعات استفاده و آن‌ها را به مجسمه تبدیل کردم.

 ایران آرت: نمایشگاه آثار حجمی رکسانا فاضلی با عنوان «اساطیر قرن ۲۱» در گالری شیرین برگزار شد. او درباره آثارش معتقد است: این آثار بر اساس اتفاقات واقعی ساخته شده‌اند و خیالی نیستند. بااین‌حال نمی‌خواستم مستقیماً در مورد اتفاقات و وقایع دردناکی که توسط انسان برای این موجودات رخ داده است صحبت کنم.

فاضلی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: ۱۴ اثر پاپیه‌ماشه با ترکیب آهن و شیشه در این مجموعه به نمایش درآمد. من از چند سال پیش پروژه‌هایی راجع به حیوانات و آسیب‌هایی که انسان به موجودات مختلف می‌زند کار کرده‌ام .پیش از این کارهایی با موضوع نهنگ و کرگدن انجام داده بودم و در این مجموعه به میمون‌ها رسیدم.

 فاضلی ادامه داد: اتفاقاتی که از نظر محیط زیستی روی حیوانات رخ می‌دهد آن قدر زیاد است که گاه به بخشی از زندگی این حیوانات تبدیل شده است و موجودات زنده روش زندگی خود را با توجه به آسیب‌هایی که می‌بینند تغییر می‌دهند. به عنوان مثال در فیلم‌های مستند یا عکس‌ها حیواناتی را دیده‌ایم که تغییر شکل داده‌اند یا مثلاً خرچنگ‌هایی که به جای صدف، داخل قوطی‌ها مخفی می‌شوند، یا هشت پایی که به جای سنگ‌های کف دریا در زیر تل ضایعات مخفی می‌شود.

این هنرمند افزود: شخصیت اصلی این مجموعه میمونی است که آن را در کپسول قرار داده و به فضا فرستادند. من با بسط و گسترش این اتفاق آثار متعددی را به وجود آوردم. این میمون حالت یک قربانی را دارد که بر روی آن آزمایش می‌کنند و من خواستم حس او را در آن وضعیت نشان دهم.

او با بیان اینکه آسیب رساندن به حیوانات محدود به دوران معاصر نیست، افزود: مصری‌ها، سومری‌ها، مایاها و... نیز به شکل‌های گوناگون از حیوانات استفاده می‌کردند و من در کارهایم از داستان‌ها و روایات آن دوران نیز استفاده کردم. به عنوان مثال در مصر باستان حیوانات مومیایی شده داخل خمره قرار می‌گرفتند تا همراه با فرعون به دنیای بعدی فرستاده شوند. این حیوان درون خمره برای من قابل تشبیه به میمونی است که در کپسول فضایی قرار گرفته است و این دو موضوع را به هم ربط دادم.

فاضلی درباره متریال کار خود گفت: با توجه به اینکه ایده اصلی مجموعه به محیط‌زیست برمی‌گردد سعی کردم از ضایعات استفاده بهینه کرده و آن‌ها را به مجسمه تبدیل کنم. شانه‌های تخم‌مرغ را به خمیر کاغذ تبدیل کردم تا کمترین آسیب را به محیط زیست بزنم. می‌توانستم با مواد دیگری این مجسمه‌ها را بسازم اما پاپیه ماشه ساده‌ترین و کم ضررترین چیزی است که توانستم با ضایعات دیگری مثل آهن و شیشه ترکیب کنم و نتیجه خوبی بگیرم.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو