همه چیز راجع به آمبولانس های خصوصی و دولتی

منبع: نبض ما

107

1400/8/5

00:42


اورژانس خصوصی چیست؟به مجموعه‌ای تشکیل شده از خودروهای آمبولانس و کادر درمانی  که وظیفه انتقال و جابجایی بیماران بوسیله آمبولانس را بعهده می گیرد اورژانس خصوصی یا آمبولانس خصوصی گفته می شود.آمبولانس هایی را که معمولا در خیابان ها با چراغ های چشمک زن و آژیرهای پر سر و صدا مشاهده می کنیم هم نمادهای امیدوارکننده و هم ترسناک شرایط اضطراری هستند. در ایران مشهورترین خدمات آمبولانس را 115 ارائه می دهد که با همین شماره پاسخگوی تماس های مردم می باشد. در کنار خدمات آمبولانس دولتی، ده ها مرکز آمبولانس خصوصی نیز خدمات ارائه می دهند که بسیار فراتر از خدمات ارائه شده توسط 115 است. اورژانس های خصوصی را نمی توان مانند خدمات دولتی آمبولانس عمومی (شماره گیری 115) دریافت کردو برای بهره گیری از خدمات آمبولانس های خصوصی باید از طریق شماره تلفن های خاص یا دفاترشان با آنها ارتباط برقرار کرد.هدف اصلی آمبولانس ها انجام اقدامات اولیه درمانی و انتقال سریع و به موقع بیماران به بیمارستان ها و مراکز درمانگاهی در شرایط فوری است همچنین فعالیت های دیگری مانند انتقال افراد به خانه های سالمندان، به مراکز مراقبت ویژه، یا حتی رفت و آمد به خانه های خود و … .آمبولانس های خصوصی و دولتی ملزم به داشتن پرسنلی آموزش دیده در خدمات فوریت های پزشکی هستند. و باید حداقل یک تکنسین فوریت های پزشکی و همچنین حداقل تجهیزات پزشکی لازم در داخل خودرو وجود داشته باشد.تفاوت آمبولانس خصوصی با آمبولانس های دولتیبزرگترین تفاوت آمبولانس خصوصی با آمبولانس های دولتی این است که 115 بیماران را به نزدیکترین بیمارستان می رسانند، در صورتی که اورژانس های خصوصی بیماران را به مراکز درمانی مورد نظر خود بیمار یا همراه وی منتقل میکند. معمولاً آمبولانس خصوصی افراد را در فاصله 10 دقیقه ای به هر بیمارستان یا در مانگاه یا مطب دکتر که انتخاب می کنند منتقل می نمایند.در همه شرایط اورژانسی، فوری و بحرانی باید با 115 تماس گرفته شده و ارتباط برقرار کرد، اما شرایط غیر فوری ، مانند درخواست برای انتقال به بیمارستان یا خانه سالمندان، بهتر است به خدمات آمبولانس خصوصی واگذار شود. این امر به منظور رایگان نگه داشتن خدمات عمومی برای رسیدگی به موارد اضطراری فوری است که در آن زمان اهمیت بالایی دارا است می باشد.به طور خلاصه ، شرکت های آمبولانس خصوصی به طور خاص خدمات حمل و نقل غیر اضطراری را ارائه می دهند.

همانطور که قبلاً بیان شد، آمبولانس های خصوصی در مواردی که بیماران نیاز به بیمارستان خاصی دارند یا در مواردی که واقعاً “اورژانسی” نیست ، جایگزین 115 می شوند. جدا از این، شرایط دیگری نیز وجود دارد که می توان از آمبولانس های خصوصی استفاده کرد. مانند هنگامی که پزشک بیمار در بیمارستان دیگری مشغول است که در نزدیکی محل انتقال بیمار قرار ندارد و وی اصرار به معالجه توسط همان دکتر دارد در این شرایط  بیمار می تواند با آمبولانس خصوصی تماس بگیرد تا او را به بیمارستان تعیین شده منتقل نماید.بیمارانی که نمی توانند رانندگی کنند یا کسی را ندارند که آنها را به جایی که می خواهند برسانند ، می توانند با یک سرویس خصوصی تماس بگیرند زیرا خدمات اورژانس های خصوصی این نوع نیازها را برآورده می کنند.بیمارانی که نیاز دارند تا هنگام انتقال به کلینیک ها یا مطب پزشک یا مراکز درمانی احساس راحتی کنند ، می توانند با آمبولانس خصوصی تماس بگیرند. وسایل نقلیه شخصی مانند اتومبیل ها معمولی فضا راحتی نداشته و همچنین در آمبولانس های خصوصی بیمار دسترسی به دستیاران پزشکی لازم را دارد که می توانند مراقبت و توجه را برای نیازهای خاص بیمار ارائه دهند.آمبولانس خصوصی خدمات خارج از شهر یا همان آمبولانس بین شهری را نیز ارائه می دهند اما آمبولانس های دولتی(115) مجاز به انجام سرویس های انتقال افراد به از خارج نیستند.برخی از شرکت ها نیز به آمبولانس های از پیش هماهنگ شده برای کارکنان خود نیاز دارند، به ویژه هنگامی که رویدادهایی در خارج از دفاتر آنها وجود دارد و جمعیتی بالایی حضور دارند. گاهی اوقات ، رویدادها و جشن های بزرگ با مهمانان زیادی خدمات آمبولانس های خصوصی را در حالت آماده باش در مواقع اضطراری استخدام می کنند. آمبولانس های خصوصی برای این منظور نیز مناسب هستند زیرا این خدمات را نیز آمبولانس های دولتی ارائه نمی دهند.انواع اورژانس های خصوصی
  • آمبولانس های تیپ A یا اورژانس معمولی
  • آمبولانس های تیپ B یا اورژانس ICU و CCU
  • آمبولانس حمل نوزادان یا NICU
  • آمبولانس مخصوص بیماران اعصاب و روان
همانطور که اشاره شد آمبولانس های خصوصی انواع مختلفی داشته از آمبولانس های تیپ A تا آمبولانس های ICU دار که هر کدام امکانات متفاوتی داشته و نسبت به نیاز بیمار نوعی متناسب اعزام میشود. تمام این آمبولانس ها حداقل مجهز به تجهیزات اولیه برای پشتیبانی های ابتدایی ، با تکنسین های فوریت های پزشکی ، امدادگران و راننده ای آموزش دیده می باشند که همیشه آماده انتقال بیماران اهستند تا نیاز متقاضیان را برطرف سازند. آنها همچنین دارای ویلچر و سایر تجهیزات مورد نیاز برای انتقال بیمارانی هستند که قادر به راه رفتن یا حرکت نیستند.و در پایان با اشاره به منبع مطالب بالا به معرفی مرکز آمبولانس خصوصی ستایش امداد ( setayesh-emdad.com ) می پردازیم که در تهران بصورت شبانه روزی و هفت روز هفته تمام خدمات پزشکی پرستاری و حمل نقل بیمار را ارئه می دهد و به کمک بیماران و خانواده های آنها آمده.شما می توانید برای مطالعه بیشتر به سایت مرکز خدمات آمبولانس ستایش امداد مراجعه کنید.
امتیاز به مطلب post

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو