شریعتی: نباید به مشترکان پرمصرف برق یارانه داد

منبع: برترین ها

55

1400/8/5

01:56


یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: امروز در تعرفه گذاری برق مناطق عادی از پله دوم به سوم ۱۱۵ درصد افزایش تعرفه داریم که حتی این افراد در قالب الگوی مصرف از برق استفاده می کنند اما از پله پنجم به ششم میزان افزایش تعرفه تنها حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد است که کاملا ظالمانه است.

ایسنا: یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: امروز در تعرفه گذاری برق مناطق عادی از پله دوم به سوم ۱۱۵ درصد افزایش تعرفه داریم که حتی این افراد در قالب الگوی مصرف از برق استفاده می کنند اما از پله پنجم به ششم میزان افزایش تعرفه تنها حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد است که کاملا ظالمانه است.

مالک شریعتی نیاسر با تاکید بر ضرورت کاهش یارانه برق مشترکانی که بیش از الگوی مصرف از برق استفاده می کنند، بیان کرد: آنچه که در حال حاضر به عنوان تعرفه هزینه های انرژی نظیر برق و گاز در جامعه اعمال می شود، نه تنها عادلانه نیست بلکه حتی ظالمانه است. چراکه میزان یارانه ای که طبقات مرفه و پرمصرف جامعه بهره منده می شوند بیشتر از طبقات پایین است، درحالی که نیاز طبقات پایین به این یارانه بیشتر است.

شریعتی: نباید به مشترکان پرمصرف برق یارانه داد

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار کرد: به عبارت دیگر افرادی که نیازمندتر هستند کم تر از یارانه انرژی بهره مند می شوند و افرادی که کم تر به این یارانه نیاز دارند، بیشتر از آن استفاده می کنند. ما در بودجه سال ۱۴۰۰ به دولت تاکید کردیم که نظام تعرفه گذاری افزایشی-پلکانی موسوم به (IBT) را عملیاتی کند. در این نظام تعرفه گذاری هرچقدر به پله های مصرف بالاتر می رویم، باید شیب رشد تعرفه مشترکان افزایشی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این امر اکنون در عمل اتفاق نمی افتد و وجود ندارد. امروز در تعرفه برق مناطق عادی از پله دوم به سوم ۱۱۵ درصد افزایش تعرفه داریم که حتی این افراد در قالب الگوی مصرف از برق استفاده کرده و جزو طبقات پرمصرف به شمار نمی روند اما از پله پنجم به ششم میزان افزایش تعرفه حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد است.

وی در ادامه تاکید کرد: این نشان می دهد که ما عملا طبقات مرفه و پرمصرف را به مصرف بیشتر تشویق می کنیم‌ و طبقات پایین تر را نادیده می گیریم. آنچه که مجلس مصوب کرده و تکلیف دولت نیز می باشد، اجرای نظام تعرفه گذاری افزایشی - پلکانی است. بر اساس این نظام هرچه قدر پله های مصرف بالاتر می رود باید میزان افزایش تعرفه نسبت به پله قبلی حتما افزایشی باشد.

جلساتی در این زمینه با مسئولان وزارت نیرو برگزار کردیم و مقرر شد باتوجه به پیشنهادات محاسباتی که از سوی مجلس ارائه شده، بررسی های لازم صورت گرفته و محاسبات جدید را انجام دهند و در نهایت گزارش آن را به کمیته برق کمیسیون انرژی ارسال کنند. ما نیز جمع بندی آن را به صحن کمیسیون انرژی ارائه میدهیم تا در آنجا تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه، تصریح کرد: در حوزه گاز نیز باید این اتفاق رخ دهد. در جلسه کمیسیون انرژی با مدیر عامل شرکت گاز نیز بر این موضوع تاکید شد. یکی از سیاست هایی که می تواند به اصلاح الگوی مصرف در سطح جامعه کمک کند اعمال این سیاست های قیمتی است که متناسب با عدالت نیز می باشد.

شریعتی در پایان با بیان اینکه پرمصرف ها باید هزینه بیشتری بپردازند، خاطرنشان کرد: اقشاری که بسیار پرمصرف هستند با کاهش یارانه انرژی آنان و اعمال قیمت های جدید یا باید متقاعد شوند که مصرف خود را کاهش دهند یا هزینه فرصتی که از کشور برای صادرات برق و یا تولید محصولات با ارزش سلب می شود، را بپردازند. چرا ما باید برقی را که می توانیم صادر کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشد، بدهیم یک عده پرمصرف با یارانه آن را مصرف کنند. مشترکانی که خیلی بیشتر از الگوی مصرف استفاده داشته و بسیار پرمصرف هستند باید هزینه برق را به نرخ صادراتی بپردازند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو