تولید نخستین بطری نوشابه کاملا گیاهی

منبع: بیتوته

65

1400/8/5

04:22


تولید نخستین بطری نوشابه کاملا گیاهی



بطری نوشابه ,اخبار اختراعات ,خبرهای اختراعات

شرکت کوکاکولا از اولین بطری پلاستیکی ساخته شده از گیاه رونمایی کرده است.

 به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، بطری پلاستیکی گیاهی کوکاکولا اولین بطری در نوع خود است که ۱۰۰ درصد از پلاستیک گیاهی ساخته شده است.

 

ما شاهد پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای در دنیای پلاستیک‌های گیاهی هستیم و این تلاش نه فقط از سوی گروه‌های تحقیقاتی در لبه‌ی علم مواد، بلکه از سوی تامین‌کنندگان سنتی پلاستیک‌های مبتنی بر نفت مانند شرکت‌های "لگو" و "پپسی" نیز دنبال می‌شود.

 

اکنون جدیدترین اقدام شرکت "کوکاکولا" در این حوزه، ساخت و عرضه اولین بطری کاملا گیاهی است که ۱۰۰ درصد از پلاستیک گیاهی ساخته شده است. این شرکت می‌گوید هم اکنون آماده تولید انبوه این نوع بطری‌ها است.

 

این بطری گیاهی تازه رونمایی شده در شرایطی وارد بازار می‌شود که از معرفی اولین بطری گیاهی"PlantBottle" این شرکت که از پلاستیک PET قابل بازیافت و از حداکثر ۳۰ درصد مواد گیاهی ساخته شده بود، بیش از یک دهه می‌گذرد.

 

این شرکت از فناوری توسعه یافته توسط شرکت سازنده پلاستیک‌های گیاهی موسوم به "وایرنت"(Virent) استفاده کرده است تا قند را از ذرت گرفته و به هیدروکربنی به نام پارازایلن(bPX) تبدیل کند که سپس به اسید ترفتالیک گیاهی(bPTA) تبدیل می‌شود.

 

لازم به ذکر است که همانطور که در مورد تولید اتانول دیده‌ایم، استفاده از زمین‌های قابل کشت برای محصولات صنعتی، مجموعه‌ای از اثرات زیست محیطی خاص خود را به همراه دارد که البته "کوکاکولا" می‌گوید این فرآیند به انعطاف‌پذیری در مواد اولیه کمک می‌کند و به نوعی این آسیب را جبران می‌کند.

 

بخشی دیگر از این مواد از قندهایی ساخته می‌شوند که مستقیماً از طریق یک فرآیند به مونواتیلن گلیکول(MEG) تبدیل می‌شوند که این شرکت می‌گوید می‌تواند برای استفاده از مواد اولیه در کارخانه‌های چوب‌بری یا سایر محصولات مرتبط با ضایعات صنعت چوب استفاده شود.

 

"دانا برید" مدیر تحقیق و توسعه جهانی، بسته‌بندی و پایداری شرکت "کوکاکولا" می‌گوید: چالش ذاتی استفاده از بیواتانول این است که شما با سوخت رقابت می‌کنید. ما به یک راه حل نسل جدید نیاز داشتیم که این چالش را برطرف کند، اما در عین حال بتواند از مواد اولیه نسل دوم مانند ضایعات چوب یا محصولات جانبی کشاورزی استفاده کند. هدف ما برای توسعه PET گیاهی، استفاده از محصولات کشاورزی مازاد برای به حداقل رساندن ردپای کربن است، بنابراین ترکیبی از فناوری‌ها، یک تناسب ایده‌آل با این استراتژی است.

 

"کوکاکولا" می‌گوید، این فناوری آماده گسترش تجاری است و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بطری‌های رایج کنونی را در اروپا و ژاپن حذف کند و به جای آن از مواد بازیافتی یا تجدیدپذیر استفاده کند. این شرکت در اولین گام، تعداد محدودی شامل ۹۰۰ نمونه از این بطری‌های کاملا گیاهی را تولید کرده است.

 

"نانسی کوان" مدیر ارشد فنی "کوکاکولا" می‌گوید: ما در حال برداشتن گام‌های مهمی برای کاهش استفاده از پلاستیک مبتنی بر نفت هستیم، زیرا در راستای اقتصاد دَوَرانی و در حمایت از انتشار کربن صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ کار می‌کنیم.

 

وی افزود: ما پلاستیک‌های گیاهی را نقش مهمی در ترکیب کلی PET در آینده می‌بینیم که از اهداف ما برای کاهش ردپای کربن، کاهش اتکای ما به سوخت‌های فسیلی و افزایش مجموعه PET در حمایت از اقتصاد دورانی حمایت می‌کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو