ویزا کارت چیست؟ تفاوت ویزا کارت و مستر کارت

ویزا کارت چیست؟ تفاوت ویزا کارت و مستر کارت


منبع: بیتوته

106

1400/8/5

09:00


ویزا کارت چیست؟ تفاوت ویزا کارت و مستر کارت



خرید با ویزا کارت, گرفتن ویزا کارت, ویزا کارت در ایران

ویزا کارت یک کارت بانکی بین المللی است

 

همه چیز درباره ویزا کارت

ویزا کارت ابر شرکت خدمات مالی آمریکایی چند ملیتی است که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا قرار دارد. وظیفه این ابر شرکت ارائه تسهیلات برای مبادلات مالی الکترونیکی در تمام نقاط دنیا است و اغلب توسط کارت های اعتباری و کارت های نقدی و با نشان تجاری ویزا انجام می شود.

ویزا کارت چیست؟

حتما تا به حال نام ویزا کارت و مستر کارت را بارها شنیده اید. ویزا یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در سال 1958 تاسیس شد و مرکز آن در شهر فاستر کالیفرنیا می باشد. زمینه فعالیت این شرکت تکنولوژی پرداخت جهانی و خدمات مالی است که امکان استفاده از پول الکترونیکی را برای مصرف کنندگان، بانک ها، شرکت ها و دولت ها یی که تحت برند ویزا هستند را ارائه می کند.

 

مستر کارت نیز یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که مرکز آن در وست چستر در نیویورک می باشد. نام این شرکت قبلا Interbank Master Charge بود و در زمینه خدمات صنعت مالی فعالیت می کرد. این شرکت نیز خدماتی شبیه به ویزا دارد و در زمینه خدمات پول الکترونیکی خدمت ارائه می دهد. نحوه ارائه خدمات نیز مانند ویزا می باشد و به صورت درگاه روی محصولات موسسات مالی و بانک ها عمل می کند و بر روی آنها برند MasterCard درج شده است.

 

نحوه کار ویزا کارت و مستر کارت

در پرداخت های آنلاین، درگاه بانکی پنجره ای است در مرور گر که جهت پرداخت هزینه های مختلف مانند کالا یا خدماتی که در یک سایت یا فروشگاه انتخاب می کنید و هدف دریافت آن را دارید صورت می گیرد. در این نوع خرید شما کالا و یا خدمات را انتخاب کرده و بر روی گزینه پرداخت کلیک می کنید.

 

سپس با ظاهر شدن پنجره ای از شما خواسته می شود تا برای پرداخت هزینه، مشخصات کارت خود را وارد کنید. با وارد کردن مشخصات کارت خود، از حساب شما کسر می شود و هزینه به حساب فروشنده یا ارائه دهنده خدمات واریز می شود. درست مانند زمانی که در خرید های آنلاین به وسیله کارت عابر بانک خود خرید می کنید. شرکت های صادر کننده این درگاه مانند مستر کارت یا ویزا کارت مسئولیت تامین امنیت پرداخت شما را به عهده دارند.

 

نصب درگاه ویزا چه مزیت هایی دارد؟

 

ویزا کارت, ویزا کارت مجازی, ویزا کارت فیزیکی

ویزا کارت برای گردشگران بین المللی یک آیتم ضروری است

 

هنگامی که قصد ایجاد یک تجارت در منطقه ای از دنیا را  دارید و می خواهید کالا یا خدمات خود را عرضه کنید حتما به این مورد فکر می کنید که مشتریان شما چگونه می توانند مبلغ کالا یا خدمات را پرداخت کنند. برای پاسخ به این پرسش دو حالت را می توان در نظر گرفت، یا اینکه شرکت شما باید در کشوری که مشتری های آن خدمات و کالا را دریافت می کنند یک حساب بانکی ایجاد کند که در صورت ارائه و فروش کالا یا خدمات، یک مرجع واریز در آن کشور داشته باشد و از خریداران درخواست کند که مبلغ را به آن حساب واریز کنند که این شرایط بسیار سخت و پیچیده می باشد. حالت دوم این است که شرکت مذکور می تواند به سادگی با نصب درگاه ویزا با مستر کارت بر روی وب سایت خود، این کار را عملی کند.

 

در نتیجه ویزا یا مستر کارت می تواند مانند یک واسطه بین فروشنده و ارائه کننده خدمات و خریدار و دریافت کننده خدمات عمل کند. حساب های بانکی هر دو طرف به سیستم ویزا یا مستر کارت متصل هستند و دو طرف به راحتی می توانند در هر نقطه ای از جهان که باشند باهم مبادلات انجام دهند. در این حالت شما دارای یک حساب بین المللی خواهید بود که دارای مدیریت جهانی می باشد و از این طریق دیگران می توانند خدمات و محصولاتی که ارائه می کنید را در سایت شما ببینند و آن ها را خریداری کنند و هزینه را از طریق مستر کارت یا ویزا کارت پرداخت کنند.

 

امروزه به دلیل راحتی و امنیتی که شرکت ها در پرداخت ها از طریق ویزا کارت ایجاد می کنند، باعث شده تا بانک ها و موسسات زیادی، مستر کارت و ویزا کارت را صادر کنند و هر کدام جوابگوی نیاز های طیف وسیعی از مشتریان باشد.

 

ویزا کارت را چه کسی صادر می کند؟

 

ویزا کارت فیزیکی, ویزا کارت چیست, شماره ویزا کارت

ویزا کارت را می توانید از درگاه های پرداخت آنلاین دریافت کنید

 

صدور ویزا کارت یا مستر کارت به طور مستقیم توسط خود شرکت ویزا و مستر کارت صورت نمی گیرد بلکه این فرایند را از طریق صدور کارت های بانکی یا درگاه های پرداخت آنلاین وب سایت ها و با برند مستر کارت به صورت Credit, Debit  و Prepaid انجام می دهند.

 

کاربران از سراسر جهان هنگام پرداخت، این امکان را دارند تا با پرداخت کارمزد ناچیزی به یک حساب بانکی که ویزا کارت یا مستر کارت آنها را صادر کرده و یا به درگاه ویزا کارت یا مستر کارت آنها متصل است از طریق درگاه های آنلاین بانکی یا کارت های بانکی که برند آنها روی آن حک شده است پول واریز کنند.

 

انواع ویزا کارت

 

 گرفتن ویزا کارت, ویزا کارت در ایران, افتتاح ویزا کارت

ویزا کارت ها در انواع اعتباری ، دبیت و پیش پرداخت وجود دارند

 

ویزا کارت اعتباری (Visa Credit Card)

ویزا کارت اعتباری به کسانی تعلق می گیرد که گردش مالی آنها تضمین شده و دارای سابقه مالی خوبی می باشند. از ویژگی های مهم این کارت ها این است که می توانید موجودی منفی داشته باشید. یعنی با وجود خالی بودن حسابتان باز هم می توانید تا سقف معینی خرید کنید.

 

 اما در نظر داشته باشید که ارائه چنین خدماتی از سور کمپانی ویزا دارای هزینه و کارمزد معینی می باشد. این شرکت در زمان مقرر میزان برداشت منفی را از موجودی حساب شما کم می کند و با گذشت زمان بیشتر، میزان هزینه ای که باید بابت برداشت بیش از حد موجودی داشته اید باید پرداخت کنید بیشتر می شود، که این میزان در واقع همان کارمزدی است که بابت خدمتی که به شما ارائه شده بود می باشد.

 

ویزا کارت دبیت (Debit Isa Card)

دبیت کارت ها با کردیت کارت ها دارای یک تفاوت عمده ای هستند و آن این است که شما با استفاده از این کارت ها نمی توانید بیشتر از موجودی حساب خود برداشت کنید. در واقع ویزا کارت دبیت بیشتر شبیه کارت های بانکی ایرانی است که هر میزانی که موجودی دارید و آن را شارژ کره اید می توانید از حسابی که به کارت شما متصل است برداشت کنید.

 

ویزا کارت پیش پرداخت (Prepaid Card)

کارت های پیش پرداخت بسیار شبیه به کارت های دبیت می باشند و تفاوت آنها در این است که این نوع کارت ها به حساب بانکی متصل نیستند. این نوع کارت ها خود دارای موجودی مشخصی هستند که از قبل در آن واریز شده است. بنابر این شارژ کردن این کارت ها با حواله بانکی امکان پذیر نمی باشد. در صورتی که در مورد کارت های دبیت یا نقدی اینطور نیست، این به دلیل این است که این کارت ها به حساب بانکی متصل نیستند.

 

کارت های بانکی پیش پرداخت شامل دو نوع قابل شارژ (Reloadable) و غیر قابل شارژ (Gift Card) می باشند. به دلیل تحریم ها، در ایران بیشتر کارت های ارزی از نوع پیش پرداخت و دبیت کارت می باشند.

 

تفاوت ویزا کارت و مستر کارت

 

ویزا کارت در ایران, افتتاح ویزا کارت, انواع ویزا کارت

شبکه ویزا و مستر تفاوت هایی جزئی نیز با هم دارند

 

شبکه ویزا و مستر دارای تفاوت های بسیار جزئی با یکدیگر هستند. در گاه این دو در واقع در تمام نقاط دنیا با رقابتی تنگاتنگ گسترش یافته اند. این دو شبکه در گستردگی با 99 درصد تشابه به یکدیگر گزارش شده است. به طور مثال تعداد موسسات یا فروشگاه هایی که مستر کارت را می پذیرند با فروشگاه هایی که ویزا کارت را قبول می کنند تقریبا یکسان است. در مورد خود پرداز ها هم چنین است.

 

شرکت های ویزا و مستر متعلق به بانک خاصی نیستند فرابانکی می باشند. این شرکت ها، کارت های بانکی کشور های مختلف دنیا را به هم متصل می کنند و این امر باعث می شود تا فرد بتواند بدون در نظر گرفتن بانک صادر کننده کارت خود از مراکز خریدی که به کارت خوان مجهز هستند و یا وب سایت های فروش اینترنتی که به ویزا یا مستر متصل هستند خرید کنند و یا از خودپرداز ها وجه نقد دریافت کنند.

 

ویزا کارت دارای چه ویژگی هایی است؟

ویزا کارت دارای دو سطح پایه و ویزای امضا است. خدماتی که بیشتر شرکت هایی که کارت های سطح پایه ارائه می دهند شامل موارد زیر است:

• پرداخت خسارت ناشی از تصادف ماشین غیر اجاره ای

• ضمانت های تمدید شده خرید

• پوشش بدون تایید خرید

• کمک های اضطراری

• جایگزینی فوری کارت

 

کارت های ویزای امضا علاوه بر اینکه همه خدمات ذکر شده برای سطح پایه را پوشش می دهند به عنوان یک سرویس نگهبان شبانه روزی و یک پورتال آنلاین به صاحبان کارت ویزای امضا، خدمات زیر را نیز ارائه می دهند:

• دسترسی به تخفیف ها

• دسترسی های ویژه به سرگرمی و ورزش و غذاخوری و سفر و ...

  

گرفتن ویزا کارت, ویزا کارت در ایران, افتتاح ویزا کارت

ویژگی های مستر کارت 

 

مستر کارت دارای چه ویژگی هایی است؟

مستر کارت دارای سه سطح پایه، سطح جهانی و سطح ممتاز جهانی می باشد. خدماتی

که توسط سطح پایه مستر کارت ارائه می شود مانند خدمات ویزا کارت است و شامل موارد زیر است:

• پرداخت بابت صدمات ناشی از تصادف ماشین غیر اجاره ای

• محافظت در برابر کلاهبرداری

• کمک های سفر های اضطراری

• جایگزینی فوری کارت

• ضمانت های تمدید شده

 

یکی دیگر از سرویس هایی که مستر کارت ارائه می دهد ولی ویزا کارت آن را ارائه نمی دهد، حفاظت از قیمت ها می باشد. مثلا اگر کالایی به مبلغی خریداری شود و حد اکثر تا 60 روز بعد از خرید مبلغ آن کاهش یابد، این اختلاف قیمت توسط مستر کارت پرداخت می شود. بنابر این مستر کارت در این شرایط از ضرر شما جلوگیری می کند.

 

اگر چه ویزا کارت خودش خدمات حفاظت از قیمت ها را پیشنهاد نمی کند اما در عوض برخی از بانک ها که صادر کننده ویزا کارت هستند از تغییرات قیمت محافظت می کنند. همچنین هر مبلغی که شما برای استفاده از مستر کارت خود به بانک های خود پرداخت می کنید به حساب بانک شما اضافه می شوند و نه به حساب مستر کارت.

 

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، ممکن است برای برخی از افراد انتخاب بین مستر کارت و ویزا کارت تفاوت جزئی داشته باشد اما بهتر است وقت خود را صرف این کنید که بدانید صادر کننده در ازای کارت چه مزایایی ارائه می دهد، مانند خرید، برداشت و پاداش درآمد. با  این کار به طور قطع شما از مزایای بیشتری برخوردار خواهید شد.

 

سخن پایانی

شرکت های ویزا و مستر دو شرکت بزرگ آمریکایی هستند که وظیفه آنها پشتیبانی و ایجاد سهولت در معاملات مالی بین المللی است. همه بانک ها و موسسات مالی در سراسر دنیا امکان استفاده از شبکه گسترده جهانی ویزا و مستر را دارند و می توانند حساب ها یا کارت های صادر شده را به درگاه این شرکت ها وصل کنند.

 

بزرگترین این شبکه ها ویزا کارت (Visa Card) و مستر کارت (Master Card) نام دارند. همچنین علاوه بر این ها درگاه ها و شبکه های دیگری هم وجود دارند که دارای حوزه فعالیت محدودتری هستند. مرکز مستر کارت در وست جستر در نیویورک می باشد و مرکز ویزا کارت نیز در شهر فاستر کالیفرنیا قرار دارد.

 

 گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو