علل ، پیشگیری و راههای رفع سیاهی دندان

علل ، پیشگیری و راههای رفع سیاهی دندان


منبع: بیتوته

101

1400/8/5

09:00


علل ، پیشگیری و راههای رفع سیاهی دندان



سیاهی دندان ها, سیاهی دندان جلو, درمان سیاهی دندان با قطره آهن

سیاهی دندان ها می تواند زیبایی ظاهری هر فرد را تحت تاثیر قرار دهد

 

علت سیاه شدن دندان چیست و چگونه باید آن را رفع کنیم؟

سیاهی دندان ها و به خصوص دندان های جلو زیبایی ظاهری فرد را در زمان خندیدین و صحبت کردن تحت تاثیر قرار می دهد. سیاهی دندان ها ممکن است برای هر فردی در بزرگسالی یا کودکی ایجاد شود.

علت سیاه شدن دندان ها چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث سیاهی دندان ها می شود یا باعث می شود که دندان ها تغییر رنگ بدهند. در واقع وجود کلسیم در دندان ها باعث سفید ماندن دندان می شود و اگر این کلسیم به هر دلیلی از بین رود باعث تغییر رنگ در دندان ها می شود.

به طور کلی دلیل سیاه شدن دندان را می توان به دو عامل بیرونی و دورنی دسته بندی کنیم.

 

عامل بیرونی

در عامل بیرونی سیاه شدن دندان ها به یک بارع اتفاق نمی افتد بلکه به مرور رنگ دندان ها عوض می شود. ابتدا رنگ دندان ها به رنگ زرد در می آیند سپس قهوه ای می شود و بعد از مدتی سیاهی دندان ها اتفاق می افتد.

در ادامه به چند مورد از عوامل بیرونی که باعث سیاهی دندان می شود اشاره می کنیم.

 

تبدیل پلاک به تار تار

پلاک ها در واقع زمانی ایجاد می شوند که فرد بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند و باکتری ها روی دندان ها تجمع کنند.

رنگ پلاک ها سفید یا زرد است، اگر این تجمعات سفت و سخت شوند تار تار ایجاد می شود. به مرور زمان تار تار ها باعث ایجاد سیاهی دندان می شوند و می توانند آسیب شدید تری نیز به دندان ها برسانند.

 

آسیب به مینای دندان

مینای دندان بخش خارجی دندان است که آسیب های مختلفی می تواند باعث ایجاد لکه های سیاه رنگ روی آن شود.

 

دخانیات

افراد سیگاری یا افرادی که به مدت طولانی از دخانیات استفاده می کنند ، با این مشکل روبه رو هستند. چرا که مصرف تنباکو و دخانیات رو رنگ دندان ها تاثیر می گذارد.

 

تغذیه

استفاده برخی از مواد غذایی باعث می شود که سلامت دندان ها به خطر بیوفتد. برای مثال افرادی که از نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای استفاده می کنند و یا از مکمل های آهن مایع استفاده می کنند می تواند روند پوسیدگی دندان ها را تسریع بخشند. همچنین مصرف نوشیدنی های گاز دار نیز برای دندان ها مضر هستند و می تواند سلامت دندان ها را به خطر بیندازند.

 

عامل درونی

پوسیدگی دندان و آسیب به پالپ دندان

 در برخی از مواقع علت اصلی سیاه شدن دندان ها پوسیدگی و حفره هایی است که در سطح دندان ها ایجاد شده است. یکی دیگر از علت هایی که باعث سیاهی دندان یا ایجاد لکه های تیره روی دندان ها می شود، آسیب به قسمت های نرم دندان ( پالپ ) و یا ایجاد عفونت در این قسمت می باشد. این نوع سیاه شدن در زمان کوتاهی رخ نمی دهند بلکه در ابتدا بخش کوچکی از دندان شما تغییر رنگ خواهد داد و به رنگ خاکستری می شود و بعد از آن تمام دندان سیاه می شود.

 

از بین بردن سیاهی دندان, رفع سیاهی دندان, رفع سیاهی دندان


لازم است بدانید سیاهی دندان ها به مرور اتفاق می افتد

 

علائم سیاهی دندان ها

این موضوع که دندان فرد از سفید به رنگ سیاه تغییر کند، عادی نیست. فرد قبل از این که دندان هایش سیاه و لکه دار شوند علائم دیگری را تجربه می کند.

در برخی از موارد ممکن است فرد یک لکه قهوه ای روی دندانش داشته باشد که این لکه به مرور زمان سیاه شود.

 

در موارد دیگر ممکن است دندان باعث پشرفت نقاط کوچکی که به رنگ سیاه است شود. این نقاط اغلب موارد در نزدیکی خط لثه ظاهر می شود، که در کودکانی که دندان های سیاهی دارند بسیار شایع است.

 

هنگامی که تار تار علت سیاهی باشد فرد خارج از دندان آسیاب و یا قسمت های داخلی دندان های جلو متوجه سیاهی دندان ها می شود. تار تار ها ادامه خواهند داشت و منجر به ایجاد لکه هایی در دندان ها می شود، مگر این که از بین برده شوند و بعر از آن نیز با روش های پیشگیرانه از ایجاد دوباره آنها جلوگیری به عمل آید.

 

پیشگیری از سیاهی دندان

برای پیشگیری از رفع سیاهی دندان ها باید یک سری از نکات رعایت شوند که محدود به سن خاصی نیست و هم کودکان و هم بزرگسالان باید این نکات را رعایت کنند. در ادامه به شرح این نکات می پردازیم.

 

• از خمیر دندان هایی که حاوی فلوراید است ایتفاده کنید و در روز حداقل دو بار مسواک بزنید. همچنین افرادی که مستعد تجمع پلاک هستند بهتر است بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنند.

• حداقل یک بار در روز از نخ دندان یا برس بین دندان استفاده کنید.

• حداقل هر شش ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کنید. همچنین افرادی که پوسیدگی شدید دارند بهتر است که در سال 3 بار به دندان پزشک مراجعه کنند.

• از یک ژریم غذایی سالم پیروی کنید و از خوردن و آشامیدن غذا ها و نوشیدنی هایی که باعث پوسیدگی و آسیب به دندان ها می شوند خودداری کنید.

• از استعمال دخانیات خودداری کنید.

• از خشک شدن دهان جلوگیری کنید.

 

رفع سیاهی دندان, رفع سیاهی دندان, رفع سیاهی دندان کودکان

پلاک های تار تار موجب سیاهی دندان ها می شوند

 

روش هایی برای رفع سیاهی دندان

قبل از این که به سراغ روش هایی برای رفع سیاهی دندان ها بروید باید بدانید که سیاهی دندان شما وابسته به کدام یک از عوامل است و بعد به سراغ رفع آن بروید.

 

تار تار، علت سیاه شدن دندان

اگر ایجاد تار تار باعث سیاه شدن دندان های شما شده باشد باید به دندان پزشک مراجعه کنید تا تار تار های دندان شما را بتراشد و از بین ببرد.

 

مصرف دخانیات، علت سیاه شدن دندان

اگر شما یکی از مصرف کنندگان دخانیات هستید باید هر چه سریع تر این مواد را کنار بگذارید و عادت غذایی جدیدی را برای خود در نظر بگیرید. همچنین باید از نوشیدن چای سیاه ، قهوه ، نوشابه و مصرف دخانیات خودداری کنید.

اگر تغییر رنگ دندان های شما شدید نشده باشد می توانید با استفاده از کیت های سفید کننده دندان را در خانه استفاده کنید.

 

پوسیدگی دندان، علت سیاه شدن دندان

اگر دندان های شما به علت پوسیدگی سیاه شده باشد، سه درجه پوسیدگی دندان وجود دارد که برای رفع هر یک از آنها راه حل های متفاوت و جداگانه ای وجود دارد. در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

 

• اگر پوسیدگی دندان شما سطحی باشد و تنها نقطه ای از روکش دندان درگیر شده باشد، داندان پزشک آن ناحیه را می تراشد و جای آن را با مواد مخصوص پر می کند.

 

• اگر پوسیدگی در دندان شما حفره ایجاد کرده باشد و این حفره عمیق باشد و به لایه دوم دندان رسیده باشد، دندان پزشک طبق روش پر کردن دندان بخش پوسیده دندان را برداشته و تاج جدیدی را برای آن می گذارد.

 

• اما گاهی اوقات پوسیدگی دندان به قدری شدید است که دندان پزشک مجبور به کشیدن دندان شما می شود و شما باید از بین راه های جایگزین برای دندان یک راه را انتخاب کنید.

 

درمان سیاهی دندان با قطره آهن, مشکلات سیاهی دندان, از بین بردن سیاهی دندان

دندان ها قبل از این که به مرحله حاد برسند و سیاه شوند باید درمان شوند

 

رفع سیاهی دندان با روش های نوین دندانپزشکی

با پیشرفت علم دندان پزشکی، روش های بسیار موثری برای از بین برد سیاهی دندان کشف شده است که مورد پسند اغلب افراد است.

سه مورد از محبوب ترین وش های نوین برای رفع سیاهی و عیوب دندان عبارتند از لمینت دندان ، کامپوزیت دندان و بیلچینگ دندان. در ادامه هر یک از این موارد را به صورت مختصر شرح می دهیم.

این روش ها بیشترین کاربرد را برای رفع سیاهی دندان دارد و برای رفع عیوب و سیاهی داندان های جلو استفاده می شوند.

 

لمینت دندان

یکی از محبوب ترین روش های برای رفع سیاهی دندان و اصلاح خط لبخند لمینت دندان است. لمینت های دندان روکش های نازکی هستند که توسط دندان پزشک ها روی سطح بیرونی دندان ها نصب می شود و ظاهری زیبا به دندان می بخشد.

البته توجه کنید اگر دندان شما دچار پوسیدگی یا خرابی باشد باید این مشکل حل شود و سپس به سراغ لمینت دندان رفت. در غیر این صورت ممکن است خرابی و عفونت دندان شما بیشتر شود و هم دندان طبیعی و هم لمینت را از بین ببرد.

 

کامپوزیت دندان

یکی دیگر از روش های محبوب برای رفع سیاهی و عیوب دندان، روکش های کامپوزیتی می باشد. کامپوزیت نیز مانند لمینت در پوشاندن عیوب دندان ، خط لبخند زیبا و از بین برد سیاهی دندان ها بسیار موثر است.

در روش کامپوزیت دندان بعد از انتخاب رنگ و ضخامت ونیر کامپوزیتی، روکش ها توسط دکتر دندان پزشک نصب می شوند و دندان ها از هر گونه سیاهی و لکه پاک می شوند.

 

بیلچینگ دندان

بیلچینگ نیز یکی از روش های کاربردی و کم هزینه برای سفید کردن، رفع سیاهی اطراف و پشت دندان می باشد. البته اگر سیاهی دندان شدید باشد و علل آن نیز پوسیدگی با آسیب پالپ باشد کارایی بیلچینگ دندان برای رفع سیاهی دندان مانند لمینت و کامپوزیت کاربردی نمی باشد. چرا که در این روش پوششی روی دندان قرار نمی گیرد و تنها با تمیز کردن و ابزاری خاص دندان به رنگ طبیعی خود بر می گردد. بنابراین برای درمان لکه هایی با شدت سیاهی زیاد از روش های کامپوزیت و لمینت استفاده کنید.

 

رفع سیاهی دندان ها با روش های خانگی

مراقبت از دندان ها باعث می شود همیشه دندان هایی سالم داشته باشیم. همانطور که در مطالب بالا خواندید اگر سیاهی دندان ها شدید باشند فقط با مراجعه به دندان پزشک و با استفاده از روش های نوینی که در بالا ذکر کردیم می توانیم این مشکل را حل کنیم.

اما برای این که از این مشکل پیشگیری کنیم و سیاهی دندان جزئی را برطرف کنیم روش های خانگی وجود دارد که با انجام آنها می توانیم تا حدودی از این معضل را رفع کنید.

 

مسواک زدن با جوش شیرین

طبق یک سری از تحقیقاتی که توسط محققین انجام شده است افرادی که دندان های خود را با جوش شیرین مسواک می زنند دندان هایشان مدت بیشتری را تمیز باقی می ماند. جوش شیرین یک تمیز کننده و لایه بردار طبیعی دندان است.

 

استفاده از دهان شویه

استفاده از دهان شویه در طول روز باعث از بین روفتن باکتری ها می شود و جرم های دندان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

استفاده از سرکه سفید

یکی دیگر از راه هایی که می تواند باعث از بین رفتن جرم دندان شود استفاده سرکه سفید است. سرکه سفید را با آب ولرم و نمک مخلوط کنید و به صورت روزانه استفاده کنید. این مخلوط به از بین بردن جرم دندان در بین دندان و لثه ها کمک می کند. اسید طبیعی که در سرکه وجود دارد باعث از بین رفتن باکتری ها می شود از عفونت لثه ها و دندان جلوگیری می کند.

 

پرتقال

استفاده از پوست پرتقال هم یکی دیگر از راه های از بین بردن جرم دندان است. برای این کار لازم است لایه داخلی پوست پرتقال را به دندان های خود بمالید تا جرم دندان ها را کاهش دهید.

راه دیگری نیز وجود دارد که با لایه له شده داخل پرتقال و آب نوعی خمیر درست کنید و با آن خمیر دندان های خود را مسواک بزنید. خاصیت ضد میکروبی پوست پرتقال و وجود ویتامن C در آن به کاهش تعداد باکتری ها در دهان و ایجاد دیرتر پلاک روی دندان ها کمک می کند.

 

پوست موز

استفاده از پوست موز هم یکی دیگر از راه ها برای سفید کردن دندان و از بین بردن جرم هایی است که روی سطح دندان ها وجود دارد. پوست موز حاوی مواد معدنی مانند منگنز و پتاسیم است که به سفید کردن دندان ها کمک میکند.

برای این کار قسمت داخلی پوست موز را روی دندان های خود بمالید و بعد از آن دهان و دندان خود را با آب شست و شو دهید.

این کار را می توانید در روز یکبار انجام دهید تا دندان های سفیدی داشته باشید.

 

سیاهی دندان ها, سیاهی دندان جلو, درمان سیاهی دندان با قطره آهن

مراقبت از دندان ها می تواند از سیاهی دندان ها جلوگیری کند

 

کاهش آسیب دیدگی و تغییر رنگ دندان با چکاپ مداوم

به طور کلی چکاپ مداوم توسط دندان پزشک شما را از خطراتی مانند پوسیدگی دندان ، عفونت دهان و دندان ، برخی از بیماری ها و سرطان های دهانی و گسترش بوی بد دهان دور میکند.

 

یکی از فاکتور های زیبایی داشتن دندان های سالم و زیبا است. بنابراین لازم است که مراقبت های لازم انجام شود تا دندان ها در معرض آسیب قرار نگیرند. یکی از اقداماتی که برای این منظور باید انجام شود چکاپ های دوره ای و مداوم است. یک تصور غلط که در بین مردم رایج است این است که دندان ها تا زمانی که ظاهر سالمی داشته باشند و فرد احساس درد نکند نیاز به درمان و رسیدگی ندارد. در حالی که اگر چکاپ ها به صورت دوره ای انجام شود می توان از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرد. و به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است.

 

سوالات متداول در مورد سیاه شدن دندان ها

علت سیاه شدن ریشه دندان ها چیست؟

در صورتی که سیاهی دندان به ریشه رسیده باشد ، می تواند نشانه پوسیدگی و عفونت دندان باشد. برای حل این مشکل در ابتدا دندان پزشک باید قسمتی که سیاه شده را بتراشد ، دندان را عصب کشی کند و در نهایت آن را پر کند.

 

دندانم سیاه شده است و درد می کند باید چه کار کنم؟

در صورتی که دندان شما سیاه شده و درد دارد ، به احتمال زیاد سیاهی دندان از پوسیدگی و عفونت دندان است. شما چاره ای جز درمان این مشکل و از بین بردن آن با روش های دندان پزشکی ندارید.

 

علت سیاه شدن دندان پر شده چیست؟

در صورتی که یکی از دندان های خود را پر کرده اید و رنگ سیاهی روی آن می بینید ممکن است چند علت داشته باشد. یکی از علت ها این که استفاده از الگام و کامپوزیت برای پر کردن دندان و دومی جا ماندن قسمتی از پالپ در دندان پر شده. و سوم هم استفاده از قرص و دارو های درمان ریشه دندان و جا ماندن مواد ترمیم ریشه دندان در تاج.

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو