فوت و فن پرورش برگ انجیری

منبع: فوت و فن

97

1400/8/5

12:28


فوت و فن پرورش برگ انجیری

برگ انجیری، این گیاه با ابهت، از در و دیوار خانه‌تان بالا می‌رود و همه جا را حسابی سبز می کند! اگر گیاهی برای شادی بخشیدن به روزهای زمستانی خانه‌ می‌خواهید، برگ انجیری در خدمت شماست!

 

این گیاه باشکوه گاهی به نام فیلودندرون در گلفروشی‌ها به فروش می‌رسد که البته برگ‌هایشان، بی‌شباهت به هم نیستند. این گیاه زینتی بومی مناطق استوایی است و ریشه‌های هوایی آن که در طول ساقه رشد می‌کنند، باعث می‌شوند به راحتی از قیم یا ستون و … بالا برود و به صورت گیاهی رونده در آید. همین ریشه‌ها اگر بر روی زمین قرار بگیرند، برگ انجیری را به گیاهای خزنده تبدیل می‌کنند! نام انگلیسی این گیاه “گیاه پنیر سویسی” است که آن را به خاطر برگ‌های بزرگ و سبزش، که با افزایش سن، سوراخ‌هایی در آنها پدید می‌آید و ظاهری شبیه به پنیر به خود می‌گیرند، گرفته است!

شرایط رشد

– نور

گیاه برگ انجیری مکانی روشن و پر نور را دوست دارد اما از آفتاب مستقیم و شدید بیزار است. گیاه را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم قرار دهید.

– آبیاری

این گیاه به خاکی همواره مرطوب نیاز دارد. در طول فصول بهار و تابستان که زمان رشد گیاه است، خاک را پیوسته مرطوب نگه دارید و در زمستان آبیاری را کاهش دهید.

– رطوبت

برگ انجیری رطوبت را دوست دارد. در فصول رشد گیاه را با آب بدون املاح و هم دمای محیط غبار پاشی کنید و یا برای تامین رطوبت، از زیر گلدانی حاوی سنگریزه استفاده کنید. زیر گلدانی گیاه را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و بعد گلدان گیاه را روی سنگریزه‌ها قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز برگ انجیری‌تان تامین می‌شود. در صورتی که هوای محیط نگهداری گیاه گرم است، غبار پاشی را فراموش نکنید.

– دما

این گیاه هوای گرم را دوست دارد. سعی کنید گیاه را در دمای کمتر از ۱۳ درجه نگه ندارید. البته گیاه اندکی سرما را هم می‌تواند تحمل کند اما ممکن است سر شاخه‌هایش خشک شوند.

– خاک

به خاک یا مخلوط خاکی تقریبا غنی، با زهکشی خوب و حاوی مقدار زیادی پرلایت نیاز دارد.

– کود دهی

در طول فصول بهار و تابستان که فصول رشد گیاه هستند، برگ انجبری را با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند کود دهی کنید.

تکثیر

تکثیر برگ انجیری از طریق قلمه ساقه است. در فصول بهار و تابستان، به وسیله چاقویی تیز قلمه‌ای از گیاه ببرید و آن را در هورمون ریشه زایی قرار دهید. گلدان‌های کوچکی تهیه کنید و با خاک مخصوص قلمه زنی پرشان کنید. قلمه‌ها را در گلدان بکارید و در مکان گرمی قرار دهید. به خاطر داشته باشید که مدتی طول می‌کشد تا قلمه‌ها ریشه بزنند. پس صبر داشته باشید، در محیطی گرم قرارشان دهید و خاکشان را همواره مرطوب نگه دارید. بسیاری از باغبانان برای افزایش شانس گرفتن قلمه‌ها و نگه داشتن رطوبت، کیسه‌ای روی گلدان‌های حاوی قلمه می‌کشند.

تعویض گلدان

در طبیعت این گیاه، به صورت گیاهی رونده در می‌آید و از درختان جنگل‌های بارانی بالا می‌روند. بسیاری از پرورش دهندگان، این گیاه را به عنوان گیاهی آویز پرورش می‌دهند و در این حالت گیاه، تعویض گلدان کمتری نیاز دارد. تعویض گلدان را یک سال درمیان و یا هر وقت لازم بود، انجام دهید. اما خاک گلدان گیاه را هر سال عوض کنید. برای کنترل رشد گیاه می‌توانید گیاه را هرس کنید و یا همراه با هرس گلدان را هم تعویض نکنید تا رشد برگ انجیری‌تان محدود شود. در هر بار تعویض گلدان، گیاه را در گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی‌اش بکارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو