همه چیز در مورد گل گاوزبان/ خواص در طب سنتی تا عوارض جانبی

55

1400/8/5

19:47


گل گاو زبان یک گیاه دارویی است که با فواید سلامتی قدرتمندی همراه است.

همه چیز در مورد گل گاوزبان/ خواص در طب سنتی تا عوارض جانبی

به گزارش بهداشت نیوز، گل گاوزبان گیاهی دارویی است که به دلیل داشتن خواص سلامتی از گذشته مورد توجه بوده است. این گیاه به خصوص غنی از اسید گاما لینولئیک (GLA) است، که یک اسید چرب امگا 6 است و نشان داده شد که التهاب را کاهش می دهد.

گل گاوزبان همچنین می تواند به درمان چندین بیماری از جمله آسم، آرتریت روماتوئید و درماتیت آتوپیک کمک کند. با این حال، برخی عوارض جانبی جدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، و گروه های خاصی از افراد باید از مصرف این ماده بطور کلی اجتناب کنند. 

خواص گل گاوزبان برای اعصاب در طب سنتی چیست؟

گل گاو زبان که به نام starflower نیز شناخته می شود، گیاهی است که به دلیل داشتن گلهای بنفش پررنگ و خواص دارویی شناخته شده است. در طب سنتی، گل گاوزبان برای اتساع (گشاد شدن) رگهای خونی، آرام کردن اعصاب (به عنوان آرام بخش) و درمان تشنج استفاده شده است.

هم برگ و هم گل گیاه خوراکی است و معمولاً به صورت گارنیش (دور چین غذا)، خشک شده یا در انواع نوشیدنی ها و غذاها استفاده می شود. گاهی اوقات می توانید برگ ها را پودر کنید و در آب داغ بریزید تا دمنوش گل گاوزبان تهیه کنید.
در ضمن، از این بذرها برای تهیه روغن گل گاوزبان استفاده می شود که معمولاً به صورت موضعی روی مو و پوست مالیده می شوند. علاوه بر این، گل گاوزبان به شکل مکمل در دسترس است و برای درمان انواع اختلالات تنفسی و گوارشی استفاده می شود.

مزایا و فواید گل گاوزیان

گل گاوزبان با تعدادی از مزایای بالقوه سلامتی مرتبط است.

1. گل گاو زبان ممکن است التهاب را کاهش دهد

برخی از تحقیقات نشان داده است که گل گاوزبان ممکن است دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی باشد. طبق یک مطالعه آزمایشگاهی و حیوانی، روغن بذر گل گاوزبان برای محافظت در برابر آسیب سلول های اکسیداتیو، که می تواند به رفع التهاب کمک کند، مفید است. یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که استفاده از روغن بذر گل گاوزبان بر روی موش ها باعث کاهش نشانه های التهاب مرتبط با سن می شود.

علاوه بر این، یک مطالعه که بروی 74 نفر انجام شد هم نشان داد که مصرف مکمل روغن گل گاوزبان به مدت 18 ماه ، با روغن ماهی یا بدون روغن ماهی، علائم آرتریت روماتوئید، که یک اختلال التهابی است را کاهش می دهد.

2. خواص گل گاو زبان برای ریه و درمان آسم

چندین مطالعه نشان داده است که عصاره گل گاوزبان با کاهش التهاب و تورم در مجاری تنفسی می تواند علائم آسم را تسکین دهد. در یک مطالعه، مصرف روزانه کپسول های حاوی روغن گل گاوزبان و روغن بذر گل گاوزبان به مدت 3 هفته باعث کاهش التهاب در 37 نفر مبتلا به آسم خفیف شد.

مطالعه 12 هفته ای دیگر بر روی 43 کودک نشان داد که مصرف مکمل حاوی روغن گل گاوزبان ، همراه با ترکیبی از سایر مواد مانند روغن ماهی، ویتامین ها و مواد معدنی ، التهاب و علائم آسم را کاهش می دهد. با این حال ، مشخص نیست که آیا گل گاوزبان به طور خاص عامل اثرات مفید مشاهده شده در این مطالعات است یا خیر.

از طرف دیگر، یک مطالعه در 38 نفر نشان داد که مصرف 5 میلی لیتر عصاره گل گاوزبان 3 بار در روز علائم آسم را بهبود بخشید اما در مقایسه با یک گروه کنترل التهاب را کاهش نداد. بنابراین، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی تأثیر عصاره گل گاوزبان بر روی آسم و التهاب لازم است.

3. خواص گل گاو زبان برای پوست 

روغن گل گاوزبان حاوی مقادیر زیادی اسید گاما لینولنیک (GLA)، (GLA) یک اسید چرب است که با ساختار و عملکرد برای پوست شما ضروری است. روغن گل گاوزبان همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند به بهبود زخم کمک کند و با یک محافظ طبیعی پوست شما را ترمیم کند.

برخی از تحقیقات نشان داده اند که گل گاوزبان ممکن است از چندین بیماری شایع پوستی ، از جمله درماتیت آتوپیک، که نوعی اگزما است ، مفید باشد. در یک مطالعه ، پوشیدن زیر پیراهنی که هر روز به مدت 2 هفته با روغن گل گاوزبان آغشته شده بود ، به طرز قابل توجهی باعث بهبود قرمزی و خارش در 32 کودک مبتلا به درماتیت آتوپیک شد.

در بررسی دیگری که بر روی 13 مطالعه انجام شد نتایج متفاوتی در مورد اثر روغن گاوزبان برای درماتیت آتوپیک مشاهده شد، اما اشاره شد که اکثر مطالعات نشان می دهد که گل گاو زبان ممکن است برای درمان علائم آن تا حدی مفید باشد.

گفته می شود، یک بررسی گسترده از 27 مطالعه مشاهده شده است که مصرف خوراکی مکمل های روغن گل گاوزبان در تسکین علائم اگزما موثر نیستند. بنابراین، برای تعیین اینکه مصرف روغن گل گاوزبان زمان تجویز بصورت خوراکی یا موضعی چه تاثیری بر سلامت پوست دارد، باید بررسی های بیشتری انجام شود.

عوارض جانبی احتمالی گل گاو زبان

مانند سایر روغنهای اساسی، روغن گل گاوزبان هم نباید بلعیده شود بلکه باید به صورت موضعی استفاده شود. قبل از استفاده حتما روغن گل گاوزبان را با روغن حامل مانند روغن نارگیل یا آووکادو رقیق کنید تا از تحریک پوست جلوگیری شود.

    همچنین باید تست پچ (تست حساسیت پوستی) را انجام دهید. برای این کار مقدار کمی از روغن را روی پوست بمالید تا هر گونه واکنش حساسیت زا را بررسی کنید.
    همچنین می توانید مکمل های کپسولی گل گاوزبان را در بسیاری از فروشگاه های بهداشتی و داروخانه ها، به طور معمول در دوزهایی 300 تا 1000 میلی گرم پیدا کنید.
    چای های برگ خشک شده یا چای کیسه ای بسته بندی شده نیز موجود است که می توان آنها را در آب داغ فرو برد و یک فنجان دمنوش آرام بخش گل گاوزبان تهیه کنید.
    مکمل گل گاوزبان ممکن است با عوارض جانبی خفیفی از جمله مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ و سوء هاضمه همراه باشد.
    در موارد نادر نشان داده شده است که مصرف مقادیر زیاد روغن گل گاوزبان عوارض جانبی جدی تری از جمله تشنج ایجاد می کند.
    این مکمل ها همچنین ممکن است با برخی از داروها از جمله داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشند.
    به خاطر داشته باشید که گل گاوزبان همچنین حاوی آلکالوئیدهای پیرولیزیدین (PA) است، ترکیباتی که می توانند برای کبد سمی باشند و ممکن است در رشد سرطان نقش داشته باشند. با این حال، این ترکیبات بیشتر در طی پردازش حذف می شوند و مکمل های گل گاوزبان بدون ترکیبات PA به طور گسترده در دسترس هستند.
    با این وجود، به یاد داشته باشید که مکمل ها توسط FDA (سازمان غذا و دارو) تنظیم نمی شوند. به همین دلیل، بهتر است محصولاتی را خریداری کنید که توسط مرجع معتبر از نظر کیفیت آزمایش شده است.

مصرف گل گاو زبان برای چه کسانی مضر است؟

    علاوه بر این، کسانی که دارای مشکلات کبدی هستند یا زنانی که باردار یا شیرده هستند نباید از گل گاو زبان استفاده کنند.
    در آخر، اگر از هر دارویی استفاده می کنید یا به بیماری زمینه ای مبتلا هستید، حتما قبل از مصرف مکمل با یک متخصص بهداشت صحبت کنید.

منبع: salamdonya

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو