روز جهانی اینترنت

منبع: بیتوته

90

1400/8/6

09:00


روز جهانی اینترنت



روز جهانی اینترنت, روز اینترنت, تاریخچه شکل گیری اینترنت در جهان

روز جهانی اینترنت

 

روز جهانی اینترنت چه روزی است؟

29 اکتبر، روز جهانی اینترنت، بزرگترین سیستمی که تابه حال به وسیله انسان طراحی شده، نامگذاری شده است. امروزه به قدری زندگی ما با اینترنت گره خورده است که کمتر امکان دارد به لحظه ای به بدون آن فکر کنیم، تقریبا مانند اکسیژن که مرتب در حال استفاده از آن هستیم. در این مقاله به مناسبت روز جهانی اینترنت به چگونگی شکل گیری تاریخچه اینترنت می پرداریم.

تاریخچه شکل گیری اینترنت در جهان

پیدایش اینترنت به دهه 1960 میلادی بر می گردد، دولت آمریکا در آن زمان طرحی به نام آرپا (ARPA)، مخفف آژانس تحقیق پروژه‌های پیشرفته داشت که در آن زمان برای عملکردهای دفاعی ایجاد کرده بود، این طرح را اجرا کرد.

 

طرح این بود که کامپیوترهای سازمانی بزرگ در هر منطقه، که هر کدام دارای اطلاعات بسیاری بودند، بتوانند در صورت لزوم به یکدیگر وصل شده و اطلاعات را به یکدیگر انتقال داده و یا در صورت به وجود آمدن بستر مناسب اطلاعات را در حالت اشتراک قرار دهند.

 

در همان دوران سیستم هایی ایجاد شده بود که امکان ارتباط  میان کامپیوترهای یک سازمان را از راه شبکه ویژه همان سازمان ایجاد می کردند. به گونه ای که کامپیوترهای موجود در بخش‌ها یا طبقات گوناگون به آسانی می‌توانستند با یکدیگر تبادل اطلاعات نموده و امکان ارسال نامه میان قسمتهای گوناگون سازمان را ایجاد می‌کردند که اکنون به این سیستم ارسال نامه پست الکترونیک می‌گویند.

 

ولی برای اتصال و ارتباط دادن این شبکه‌های کوچک و پراکنده که هر کدام به شیوه و استانداردهای خودشان کار می‌کردند استاندارهای جدید و معینی که همان پروتکل‌ها هستند به وسیله کارشناسان ایجاد گردید.

 

روز جهانی اینترنت, روز اینترنت,مراسم روز جهانی اینترنت

روز اینترنت

 

سرانجام درسال 1961 میلادی تعداد 4 کامپیوتر در دو ایالت گوناگون با موفقیت ارتباط برقرار کردند و با اضافه شدن واژه نت به طرح اولیه، نام آرپانت (Arpanet) برای این کار شد.

 

روز 29 اکتبر 1969 نخستین انتقال اینترنتی انجام شد و نخستین ایمیل ارسال گردید؛ آن هم نصفه نیمه، چرا که دو حرف Lo از Login ارسال شده و کامپیوتر کِرَش کرد.

 

در دهه 1970 میلادی پروتکل‌های جدیدتری به وسیله رابرت کان (Robert E. Kahn) و وینت سرف (Vint Cerf) تعریف شد و بر روی خیلی از سیستم عامل آزمایش گردید.

 

از جمله TCP که تا به امروز متداول است و نیز مشارکت کامپیوترهای میزبان (Host) بیشتر به آرپانت و حتی گسترده شدن آن به بعضی ناحیه ها بالاتر از مرزهای ایالات متحده، آرپانت شهرت بیشتری یافت و ایده اینترنت همراه با جزییات بیشتر درباره شبکه‌های کامپیوتری مطرح شد.

 

در طول سال‌ های پایانی دهه 1970 شبکه‌ های گوناگون تصمیم گرفتند به گونه شبکه‌ ای با همدیگر رابطه برقرار کنند و آرپانت را به عنوان هسته اصلی انتخاب کردند. بعدها در سال 1993 میلادی نام اینترنت روی این شبکه بزرگ گذاشته شد.

 

کلمه اینترنت هم در دسامبر سال 1974 شروع گردید و همه برای توصیف شبکه جهانی از این کلمه استفاده کردند.

 

تا پایان سال 1979 میلادی، پانزده مکان گوناگون به آرپانت متصل شده بودند که علامت بسیار خوبی برای پیشرفت این تکنولوژی بود.

 

در سال 1983 نخستین شبکه برپایه بسته پروتکل اینترنت (TCP/IP) با جایگزین شدن پروتکل های قدیمی NCP آرپا، آغاز به کار نمود.

 

در سال 1991 اینترنت مجددا تغییر پیدا نمود. در آن سال یک برنامه‌ نویس سوئدی به‌ نام تیم برنرز لی، وب جهان‌گستر (www) را در سال 1989 اختراع کرد و سرن – سازمان اروپایی پژوهش درمورد ذرات این پروژه را به آگاهی همه رساند.

 

روز جهانی اینترنت, روز اینترنت,به مناسبت روز جهانی اینترنت

تاریخچه شکل گیری اینترنت در جهان

 

اینترنتی که فقط فایل‌ها را از یک مکان به مکان دیگر جابه‌جا نمی‌کرد، بلکه تمام محلی از اطلاعات است که هر کسی که از اینترنت استفاده می‌کند، می تواند به آن دسترسی داشته باشد. اینترنتی که ما اکنون از آن استفاده می کنیم را برنرز لی به‌وجود آورده است.

 

از آن زمان تا به حال اینترنت از خیلی جهات تغییر پیدا کرده است. اینترنت اینک دارای قراردادهای مختلفی درباره پروتکل‌های ارتباطی و شامل اطلاعات فنی آنها است که توسط آنها نوع تبادل اطلاعات در سطح شبکه اینترنت مشخص می‌ شود.

 

جالب است بدانید که حروف L و O نخستین حروفی بودند که از روش اینترنت، میان دو کامپیوتر انتقال پیدا کرد.

 

کلمه اینترنت Internet در واقع از دو کلمه بین المللی International و شبکه Network گرفته شده است و به معنی یک شبکه جهانی شناخته می شود و در اصطلاح به آن نت Net نیز می گویند و مهمترین خدمات این شبکه ، سرویس وب است که مخفف World Wide Web می باشد.

 

در حقیقت امروزه اینترنت به قسمت مهمی از زندگی، کار، تفریح، سرگرمی و روابط ما تبدیل شده است و به هیچ عنوان نمی‌توان تاثیرات این پدیده شگفت‌انگیز را ندیده گرفت یا آن را انکار کرد.

 

بیشتر ما از روش انواع مودم و شبکه های ارتباطی گوناگون به این دنیای بزرگ نزدیک شده‌ایم و شاید زندگی بدون اینترنت برای خیلی از ما سخت باشد چرا که خیلی از کسب و کارهای بزرگ این روزها بر پایه اینترنت و فضای مجازی شکل گرفته است و اشتباه در اینترنت می‌تواند خیلی از فعالیت تجاری و اقتصادی و … را دچار اختلال کند.

 

به همین دلیل از 14 سال پیش، روز 29 اکتبر در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی اینترنت ثبت شده است.

 

از 29 اکتبر 2005، سالگرد اولین انتقال اینترنتی، روز اینترنت نام گذاری شده است. در حقیقت این روز فرصتی است برای جشن گرفتن برای کسانی که در ساختن اینترنت سهیم بوده اند و کلا راه زندگی ما را برای همیشه عوض کرده اند.

 

در این روز، مراسم و نشست‌های گوناگونی در کشورهای گوناگون اجرا می‌شود و جنبه‌های مختلق اینترنت مورد بحث و بررسی کارشناسان و علاقمندان قرار می‌گیرد.

 

هدف از این روز، نشان دادن اثرگذاری فناوری‌های جدید در بهتر شدن سطح زندگی مردم جهان، و هم فرصتی برای درک بیشتر این فناوری‌ها و کارکرد آنها می‌باشد.

 

گردآوری: بخش فرهنگ و هنر بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو