سحرخیزی یکی از فاکتور های موفقیت

منبع: فوت و فن

84

1400/8/6

09:53


سحرخیزی یکی از فاکتور های موفقیت

شما هم از کمبود وقت در طول روز گله دارید؟؟ حتما هم مثل من تمام آرزو و ای کاش‌تان به این ختم می‌شود که هر روز به‌جای ۲۴ ساعت، ۲۶ ساعت داشت. عادت‌مان شده از صبح که همان لنگ ظهر دیگران است، بیدار شویم و بابت کمبود وقت و نرسیدن به انجام تمام امورمان، به زمین‌وزمان بد و بی‌راه بگوییم. همیشه از اینکه زمانی برای استراحت نداریم گله می‌کنیم و مدام غر می‌زنیم و از همه طلبکاریم. اما راه‌حل چیست؟ چه می‌توان کرد؟ آیا با غرزدن دو ساعت به روزمان اضافه می‌شود؟ بهتر نیست به‌جای غرزدن، بدوبیراه گفتن و طلبکار دیگران شدن، سحرخیز شویم؟

فقط کافیست هر صبح، ۲ ساعت فقط ۲ ساعت زودتر بیدار شویم. آنوقت در طول یک سال، ۷۳۰ ساعت وقت اضافه داریم که می‌توانیم با خیال راحت به کارهایمان برسیم. اگر فکر می‌کنید سخت است و نمی‌شود و نمی‌توانم بر زبان‌تان جاری است، با ما همراه شوید تا چم و خم سحرخیزشدن را به شما بگوییم.

سحرخیزی

چرا سحرخیزی؟

سحرخیزی عملی است برابر با غلبه بر احساس خوش خواب به وقت سحرگاه، سحرخیزی یعنی غلبه بر این خواب لذت بخش برای رسیدن به دستاوردهای بهتر و بزرگ‌تر.

سحرخیزی برای روح و جسم بسیار مفید است. به عنوان مثال غلظت خون با سحرخیزی کاهش می‌یابد و هورمون‌های ضدافسردگی در بدن انسان ترشح می‌شود، به طوری که افراد سحرخیز کمتر دچار افسردگی می‌شوند. سحر زمانی است که اکسیژن خالص به سطح زمین می‌رسد. این هوای پاک و اکسیژن خالص، برای سیستم بدن بسیار مفید است.

در واقع همان زمانی که به بیداری و سحرخیزی توصیه شده‌ است، خواب بسیار لذت‌بخشی دارد و سحرخیزی یعنی غلبه بر خواب لذت بخش برای رسیدن به دستاوردهای بهتر و بزرگ‌تر، مقاومت در برابر خواب صبحگاهی و سلب این لذت، اراده انسان را تقویت می‌کند. حتی شاید بتوان گفت قدرت روحی افراد با چنین تمرین‌هایی افزایش پیدا می‌کند. چنان‌که افرادی که عادت به سحرخیزی دارند، به‌طور کلی مقاوم ترند و قدرت روحی بالاتری دارند، بسیاری از روستاییان که عادت به سحرخیزی دارند، انسان‌های مقاوم و با استقامتی هستند و در برابر مشکلات به زانو در نمی‌آیند.

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب باعث می شود مواد سمی از بدن دفع نشوند، از نیمه های شب (حدود ساعت ۴ صبح) مغز استخوان عملیات خون سازی را انجام می‌دهد.

رابین شارما: ۵ صبح، حداکثر آرامش و شکوه انسانی را دارد. شما برای اوج گرفتن نیاز به آرامش و سکوت دارید.

سحرخیزی و موفقیت

استاد امیرحسین حامدی سال‌هاست در مجموعه آموزشی بهارمن دوره‌های بهبود فردی برگزار می‌کند. تحقیقاتی که دوره سحرخیزی بیان شد نمایانگر این بود که زود بیدار شدن می‌تواند بر موفقیت اثر مثبت داشته باشد.

افرادی که زودتر بیدار می‌شوند، پیش‌کنشگری بیشتری دارند، که می‌تواند باعث نمرات بهتر در دانشگاه و حقوق بیشتر در مشاغل باشد.

شما نمی‌توانید فرد موفقی را بیابید که یکی از دلایل موفقیتش را سحرخیزی بیان نکند.

سحرخیزی در زندگی مشاهیر

افرادی همچون دارن هاردی، بریان تریسی، وارن بافت، زاکر برگ، جف بزوس و … یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت خود را سحرخیزی می‌دانند.

یکی از مهمترین فواید سحرخیزی، مدیریت زمان و انرژی در طی روز است. طبق تحقیقات انجام شده دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۰ مشخص گردید، اغلب افرادی که توانسته‌اند عادت سحرخیزی را در خود ایجاد کنند، میزان رضایت از زندگی و اعتماد به نفس بیشتری را نسبت به دیگران تجربه کرده‌اند. در این گزارش میزان اعتماد به نفس ۱۵٪ تخمین زده شده‌است. طی این تحقیق افرادی که قبل از ساعت ۶ از خواب بیدار می‌شوند، دارای تمرکز و قدرت اراده بیشتری هستند. آیا شما از مهارت‌های هدف گذاری و مدیریت زمان در زندگی خود استفاده می‌کنید؟

لسان‌الغیب حافظ شیرازی در رابطه با سحرخیز بودن بیت زیر را بیان کرده:

دعای صبح و آه شب، کلید گنج مقصود است

بدین راه و روش می رو که با دلدار پیوندی

که در این بیت، حافظ موفقیت و کلید گنج را یکی از دست‌آوردهای سحرخیزی می‌داند.

چگونه صبح زود بیدار شویم

۱- اولین راهکار برای سحرخیز شدن: شب ‌ها زود بخوابید. زود خوابیدن به شما کمک می‌کند که خستگی‌تان برطرف شود و صبح زودتر بیدار شوید.

۲- دومین راهکار برای سحرخیز شدن: ساعت خود را روی هشدار بگذارید. ساعت خود را روی هشدار قرار دهید و آن را در دورترین فاصله از خود بگذارید. در این صورت مجبورید برای قطع‌کردن صدای ساعت، از رختخواب‌تان لحظه‌ای جدا شوید و در این فاصله باید سریع به صورت خود مقداری آب خنک بزنید تا خواب‌تان بپرد.

سحرخیزی

۳- سومین راهکار برای سحرخیز شدن: نوشیدن آب. نوشیدن یک لیوان آب ولرم در هنگام صبح، ن‌تنها سبب می‌شود خواب‌تان بپرد؛ بلکه سبب می‌شود تا سموم بدن‌تان هم دفع شود.

۴- چهارمین راهکار برای سحرخیز شدن: خوردن سیب. خوردن سیب اول صبح، علاوه بر شادابی و سرحالی، چهار تاثیر فوق‌العاده روی بدن شما دارد. این چهار مورد شامل:

  • افزایش سطح هشیاری
  • تقویت سیستم دفاعی بدن
  • ریتم منظم قلب
  • تنظیم فشار خون

بنابراین تا حد امکان سعی کنید اولین خوراکی که بعد از آب خوردن در نظر می‌گیرید، سیب باشد.

راهکارهای زیادی برای سحرخیزی وجود دارد که ما در این مقاله فقط به چهار مورد از آنها اشاره کردیم. اگر شما از پیامدهایی که خواب زیاد برای شما به دنبال دارد، رنج میبرید. اگر دوست دارید سحرخیز شوید، اما برای‌تان سخت است، برایتان یک خبر خوش دارم. امیرحسین حامدی در مجموعه بهارمن با برگزاری دوره های آموزشی بهبود فردی به شما در بهبود مدیریت زمان‌تان و چشیدن لذت سحرخیز شدن کمک می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو