برنامه دولت برای حل مشکلات خوزستان تا سال ۱۴۰۲

منبع: برترین ها

108

1400/8/6

23:02


استاندار خوزستان با اشاره به وجود مشکلات در حوزه آب، فاضلاب، ریزگردها، بیکاری و ضعف زیرساختی گفت: در برنامه سفر رئیس جمهور، مشکلات و نقاط ضعف استان خوزستان که مشمول مرور زمان شده‌اند را در یک برنامه و طرح دو ساله گنجاندیم که تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسند.

ایسنا: استاندار خوزستان با اشاره به وجود مشکلات در حوزه آب، فاضلاب، ریزگردها، بیکاری و ضعف زیرساختی گفت: در برنامه سفر رئیس جمهور، مشکلات و نقاط ضعف استان خوزستان که مشمول مرور زمان شده‌اند را در یک برنامه و طرح دو ساله گنجاندیم که تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسند.

صادق خلیلیان در جلسه شورای اداری خوزستان که امشب (۶ آبان‌ماه) با حضور رئیس قوه قضاییه در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان، به برکت وجود منابع عظیم مادی و معنوی و نقش بی بدیلی که در دفاع مقدس داشته است، یک استان راهبردی در کشور است و ظرفیت‌های بزرگی در خوزستان وجود دارد.

برنامه دولت برای حل مشکلات خوزستان تا سال ۱۴۰۲

وی افزود: در دفاع مقدس وقتی دشمن می‌خواست به نظام جمهوری اسلامی آسیب بزند از استان خوزستان شروع کرد و در این استان نیز زمین‌گیر شد و در نهایت شکست خورد و عقب‌نشینی کرد.

خلیلیان گفت: مسیری که استان خوزستان بعد از دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی طی کرده است، با بازسازی مناطق جنگ‌زده شروع شد اما واقعیت این است که علی‌رغم اینکه در سال‌های ۷۲ یا ۷۳ بازسازی به اتمام رسید اما عملا وقتی به آبادان، خرمشهر مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که همچنان آثار جنگ مشهود است علی‌رغم اینکه اعتباراتی برای بازسازی اختصاص یافت.

استاندار خوزستان بیان کرد: زمینه‌های بسیار متنوع و گسترده از نظر صنایع نفت و گاز در این استان وجود دارد همچنین ظرفیت‌های فولاد، کشاورزی و صنایع. استان خوزستان بعد از تهران در تولید ناخالص داخلی کشور در رتبه دوم است.

وی افزود: البته دلایلی وجود دارد که تهران اول شده است؛ بسیاری از موسسات و شرکت‌هایی که در خوزستان وجود دارند، دفاتر مرکزی‌شان در تهران است و حساب‌ها و گردش مالی آن‌ها در تهران است و از این بابت منافع کمتری نصیب خوزستان می‌شود. البته در بدو ورود به استان خوزستان درخواست کردیم که شرکت‌ها، حساب‌ها و گردش مالی خود را در استان نگه دارند زیرا این منابع می‌توانند وجوهی را توسعه استان خوزستان تامین کنند.

خلیلیان گفت: صنایع متعددی وجود دارند که بعضا با پیمانکارهای خارج از استان قرارداد می‌بندند و یا نیروهای جذب‌شده برخی صنایع از خارج از استان است، از جمله اینکه در برخی مناطق استان خوزستان با وجود پتروشیمی‌ها، نرخ بیکاری بالا است.

وی تصریح کرد: تقریبا ۴۰ درصد منابع بودجه عمومی از جمله صادرات نفت و گاز را استان خوزستان تامین می‌کند اما در سال ۹۸ براساس آمار رسمی کشور، نرخ بیکاری در خوزستان ۵ درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده است.

استاندار خوزستان افزود: با وجود ظرفیت‌های بزرگ، بهره‌مندی استان خوزستان متناسب نبوده است. ظرفیت‌های بزرگی نیز از نظر اقوام وجود دارد که فرهنگ گرانبهایی برای استان به وجود آورده است که قابلیت بهره‌برداری به بهترین شکل در سطح ملی و بین المللی را دارد و این، یک نقطه قوت است.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه آب، فاضلاب، ریزگردها، بیکاری و ضعف زیرساختی در استان خوزستان گفت: در برنامه سفر رئیس جمهور، مشکلات و نقاط ضعف استان خوزستان که مشمول مرور زمان شده‌اند را در یک برنامه و طرح دو ساله گنجاندیم که تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسند.

خلیلیان بیان کرد: یکی از وعده‌هایی که در سفر دولت داده شده بود این بود که این برنامه به تصویب دولت برسد که خوشبختانه انجام شد. این برنامه، ما را در مسیر توسعه نسبی استان و جبران برخی عقب‌ماندگی‌ها قرار می‌دهد. تامین آب آشامیدنی، شبکه‌های فاضلاب، مهار آب‌های سطحی، بهداشت و درمان و مباحث فرهنگی و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در این برنامه دو ساله گنجانده شده است.

استاندار خوزستان گفت: بحث فاضلاب با تاکید بر شبکه فاضلاب اهواز، در دو قسمت کوتاه و میان مدت دنبال می‌شود. یکی از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شرق رودخانه کارون نیز آماده است که بخش قابل توجهی از فاضلاب را تصفیه و از ورود آن به کارون جلوگیری می‌کند. بخشی از مسائل جاری مانند هفت تپه نیز خوشبختانه به روند عادی خود بازگشت و امیدواریم بتوانیم کشت و بهره‌برداری داشته باشیم.

وی افزود: مسائل و مشکلات دیگری نیز داریم؛ تنش آبی را داریم که ما را در نیمه آبان‌ماه و آذرماه تا وقتی بارندگی آغاز شود، با چالش مواجه می‌کند. در این خصوص دو جلسه برگزار شد و براساس تصمیمی که گرفته شد، الگوی کشت را به سمت کشت پاییزه گندم سوق دادیم و امیدواریم جلوی ضرر و زیان کشاورزان از اینکه سویا و چغندر کشت نکنند را بگیریم.

خلیلیان گفت: در خصوص تامین حق‌آبه نیز انتظار داریم که حق استان خوزستان مورد توجه قرار گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو