اطلاعات دارویی/ هیوسین؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

132

1400/8/7

11:51


هیوسین، برای درمان گرفتگی (اسپاسم) معده، روده، کلیه و مثانه استفاده می‌شود.

اطلاعات دارویی/ هیوسین؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

به گزارش بهداشت نیوز، قرص هیوسین نوعی از مسکن است که به خاطر خاصیت ضد اسپاسمی که دارد برای دردهای شکمی تجویز می شود. همچنین در بهبود دردهای مثانه و پیش از قاعدگی نیز موثر است.

قرص هیوسین برای چیست؟

از اسکوپولامین (که به آن هیوسین نیز می‌گویند) برای درمان گرفتگی (اسپاسم) معده، روده، کلیه و مثانه استفاده می‌شود. به تسکین ناراحتی ناشی از شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر، سنگ صفرا، سنگ کلیه و مثانه بیش فعال یا اسپاستیک و درد قاعدگی کمک می کند. با کند کردن حرکات طبیعی روده و شل شدن عضلات در این قسمت های بدن کار می کند. این دارو آلکالوئید بلادونا است. این دارو در گروه داروهایی قرار دارد که به عنوان ضد اسپاسم شناخته می شوند.

نحوه مصرف قرص هیوسین

طبق دستور پزشک این دارو را به شکل خوراکی مصرف کنید. دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است. بدون مشورت با پزشک، دوز خود را بیشتر، یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. بیش از 60 میلی گرم از این دارو در روز استفاده نکنید. قرص ها را با یک لیوان آب کامل ببلعید. در حالی که این دارو را مصرف می کنید مایعات زیادی بنوشید مگر اینکه پزشک شما را خلاف این امر راهنمایی کند.

آنتی اسیدها و برخی از داروهای ضد اسهال (داروهای نوع جاذب مانند کائولین-پکتین، آتاپولژیت) جذب اسکوپولامین را کاهش می‌دهند. اگر شما هم از این داروها استفاده می‌کنید، حداقل 1 ساعت قبل از مصرف آنها، اسکوپولامین مصرف کنید. در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض قرص هیوسین

خشکی دهان، حالت تهوع، کاهش تعریق، گر گرفتگی، تاری دید، یبوست، سرگیجه یا خواب آلودگی ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

برای از بین بردن خشکی دهان، آب نبات سفت یا چیپس یخ (بدون قند) را مکیده، آدامس (بدون قند) بجوید، آب بنوشید یا از جایگزین بزاق استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که سود شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی زیر، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید:

    تنگی نفس
    مشکل ادرار کردن
    ضربان قلب سریع یا نامنظم
    تغییرات ذهنی یا خلقی (به عنوان مثال گیجی)

این دارو ممکن است فشار داخل چشم افراد مبتلا به نوع خاصی از بیماری چشم (گلوکوم) یا افراد در معرض خطر را افزایش دهد. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

    مشکلات بینایی (به عنوان مثال، از دست دادن بینایی)
    چشم درد

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله موارد زیر:

    خارش یا تورم (به خصوص صورت یا زبان یا گلو)
    سرگیجه شدید
    مشکل تنفس

موارد گفته شده لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط در مصرف هیوسین

قبل از مصرف اسکوپولامین (هیوسین)، اگر به آن یا آلرژی دارید به پزشک یا داروساز خود بگویید. یا به آلکالوئیدهای دیگر بلادونا (به عنوان مثال، آتروپین، هیوسسیامین)؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید. قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به خصوص:

    گلوکوم
    میاستنی گراویس
    مشکل در ادرار کردن (به عنوان مثال، به دلیل بزرگ شدن پروستات)
    مشکلات قلبی (مثل، ضربان قلب سریع، ریتم غیر طبیعی قلب، نارسایی احتقانی قلب، بیماری عروق کرونر، آنژین ، تنگی میترال)
    سایر مشکلات معده یا روده (مثل روده آهسته، انسداد، مگاکولون، عفونت، کولیت اولسراتیو)
    فشار خون بالا
    تیروئید بیش از حد فعال (پرکاری تیروئید)
    مشکلات سوزش معده (به عنوان مثال ، ریفلاکس اسید ، فتق هیاتال)
    بیماری کلیوی
    بیماری کبد

آیا قرص هیوسین بوتیل بروماید خواب آور است؟

این دارو ممکن است شما را گیج یا خواب آلود کند یا بینایی شما را تاری کند. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. تا زمانی که نتوانید این کار را با خیال راحت انجام دهید، رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد انجام دهید. نوشیدنی های الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو ممکن است خطر گرمازدگی را افزایش دهد زیرا تعریق را کاهش می دهد. از گرم شدن بیش از حد در هوای گرم، سونا و در حین ورزش یا سایر فعالیت‌های شدید خودداری کنید. افراد مسن ممکن است نسبت به اثرات این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند، به ویژه سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان، مشکل ادرار، مشکلات چشمی.
قرص هیوسین در بارداری (ایا قرص هیوسین برای جنین ضرر دارد)

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز به وضوح استفاده شود. خطرات و فواید را با پزشک خود در میان بگذارید. این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: salamdonya

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو